Ponsse Elefant. skotare

Startat av Wikström, 23 augusti 2020 kl. 02:24:53

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wikström

Har inte varit så duktig att lägga ut mina framsteg här på senaste tiden men har fortsatt jobba på bra i hobbyrummet så här kommer en drös bilder och en liten filmsnutt.
Jobbat mycket på små detaljer som skalaenliga slanginfästningar/slangskydd på kranen, tappar, skalaenliga (någotsånär) muttrar, bukplåtar och äntligen har grejerna till rotatorn kommit så jag har kunnat göra den klar också. Slutligen så har jag skruvat isär allt, lackat, skruvat ihop igen och hunnit med att provköra hela maskinen.




Boggilådor mm




Påbörjat ihopmonteringen




Blir riktigt stiligt men ser att den grå/svarta färgen döljer mycket av detaljerna på bilderna, troligen lite dåligt ljus också.




Kran, grip och diverse små detaljer lackade.




Börjat montera hydrauliken.




Försökt få till en prydlig slangdragning som också går bra att ta isär vid behov.




Gripens stomme med rotatorn monterad.
Rotatorn har jag gjort av en sådan här


Köpt en Pneumatic rotary actuator som jag gjort om till rotator. Tror det är exakt samma grej som man får om man köper en färdig rotator från en hobbybutik men till en bråkdel av priset. Har också kunnat göra den betydligt mer skalaenlig än de andra jag sett.




Trångt blir det under hytten. Oljekylare, filter och midjelåsets ventil sitter i hyttens vägg och golv.




Ihopmonterad  :) :) :) :) :)


Och slutligen en filmsnutt med den efterlängtade provkörningen.
Allt verkar gå jättebra :)
Syns på filmen att kransvängen går lite ryckigt men detta beror på att jag glömde lufta just den funktionen vid ihopmonteringen efter målningen.
Har fixat detta så det går bättre nu.

Filmsnutt https://www.youtube.com/watch?v=aCbLPmgPPIM





Gunnar

Det där har du gjort bra! <tumb> <tumb> <tumb>
Speciellt bra tycker jag du fått hydrauliken att fungera. Mjukt och fint.
Och hur fint den rör sig när du kör "över stock och sten".
Som sagt  <tumb> <tumb> <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Anders

WOW - du har verkligen jobbat hårt <wow>
Jag är mycket imponerad över hur mycket hydraulik du lyckats klämma in i den och hur mjukt och fint den fungerar.
Snyggt jobbat <hands> <hands> <hands>
/Anders

G-Crawler

Ja det är bara lyfta på hatten! Vilket fint jobb du gjort på denna, riktigt imponerad!  <tumb> <tumb>

Håller med Gunnar, ser ut att gå väldigt fint i terrängen!

Wikström

Dags för en uppdatering igen.
Kul att ni gillar det ni får se.
Har ju som ni kanske läst tidigare jobbat rätt mycket med hydrauliken och även om den inte fungerar helt perfekt så är jag helt klart nöjd.
De små problem jag fortfarande har med hydrauliken är 2 ventiler som har lite större inre läckage än de övriga. Har valt att använda dessa till grip och styrning där jag tycker det märks minst. Problem nummer 2 är att pumpen är gränsfall för liten och låter mycket. Tyvärr finns inget utrymme för en större pump.
När det gäller den mjuka gången så har jag gjort vad jag kunnat för att både hydraulik och drift ska gå köra så långsamt som möjligt ( fullstora maskiner med vikt på 30 ton rör sig sällan snabbt i dålig terräng ). Med mycket hög utväxling ( över 400:1 ) så blir vridmomentet högt och gången jämn.
Den lilla 540 motorn verkar inte ha några problem att dra de dryga 20 kilona som maskinen väger. Den mesta körningen ni ser på filmen från förra inlägget är på lågväxel med halv gas eller mer alltså går den mycket långsamt med god kontroll av hastighet och vridmoment.

Har sedan senast jobbat mest med bakramen och lastutrymmet som är klart nu. Har också byggt en vacuumformningslåda och börjat forma huvar och kåpor.



Bakramens stomme




Bakramen med fäste för ytterligare en bakramsförlängning och fräst hål för arbetsbelysning.
Skruvskallarna göms senare under mankarna.




Lastgrinden står på teleskopiska stolpar och är manuellt höj/sänkbar och breddningsbar




I nederkant av grinden syns den låtsascylinder som med en låsskruv kan justera bredden på grinden. Den yttersta delen av grinden kan vikas 90 grader bakåt.




Stommen till mankarna.




Lastutrymmet nästan komplett. Även mankarna är teleskopiska och manuellt breddningsbara.
Här syns också hytt taket med ljusramper. har också städat upp kabeldragningen lite.


Ska nu fortsätta med formning av resterande kåpor och huvar
Någon som provat utskrivbara klistermärken för loggor mm? Hur gick isåfall det och kan ni rekommendera något som fungerar bra?

Mad Max

Otroligt fint och välbyggt bygge   <tumb>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Wikström

Dags att visa upp de senaste framstegen i bygget.
Är mest jobb med utseendet på maskinen kvar nu och har jobbat med kåpor, huvar, målning mm
Tycker inte detta är lika kul som att jobba med de tekniska/mekaniska delarna men det är ju väldigt kul att se resultatet när det är klart.



Vacuumformning av hyttsidorna




Större delen av kåporna formade.




Provmonterat huvarna fram och frontskyddet. De grå delarna är gjorda av 1 mm plast som förstärkts med glasfiber på insidan.
De vita delarna är gjorda av 1,5 mm och har ingen förstärkning utom vid infästningspunkterna.




Provmonterat igen och dags att maskera för nästa färg. Börjar se ut som en riktig maskin nu.




Klarlackat så nu blänker det riktigt fint




Lött ihop mässingrör till skyddsbågen över ljuddämpare och avgasreningen.




Skyddsbågen provmonterad.




Nu börjar det se riktigt bra ut  8) Har här bara lagt dit kåporna för att äntligen få se hur det kommer att se ut. saknas ännu lite infästningar för kåporna, sedan blir det att jobba med de små detaljerna som stege, arbetsbelysning mm.

Peteruqh

Riktigt fint bygge  o grymma detaljer!
/Peter

G-Crawler


Wikström

I vanlig ordning så har rätt mycket hänt sedan förra uppdateringen.
hunnit med att fixa arbetsbelysning, servon för fällning av stege, hytt och frontskydd samt öppning av huv är klart.
Fälgar och nav är klara, klistermärken med Ponsse loggan är utskrivna och allt är ihopmonterat.
Radion är färdigprogramerad så Alltså är bygget i stort sett klart.

Har också hunnit med en första visning av maskinen för grabbarna/gubbarna på Ponsseverkstan.
Varit in med den fullstora maskinen på service och passade då på att hålla en liten maskinvisning också.

Det som ännu återstår att göra är kranstödet, avgaskrök och förarstol och kanske ytterligare någon liten detalj.
Ska få hjälp att 3d printa avgaskrök och förarstol men då jag inte själv ritar i 3d så behöver jag hjälp med detta också så det kan kanske ta ett tag innan det är klart.

Dags för Bilder!!!



vacuumformat en enkel inredning.




30 st 3d printade lamphållare för arbetsbelysning. Kommer att använda 23 av dem.




Arbetsbelysning på kranen.




Arbetsbelysningens elektronik sitter under hyttaket.




Ihopmontering. Är inte helt nöjd med hur huven ser ut framifrån. Tycker den känns lite platt. Besvärligt att få till utseendet på moderna maskiner när det inte finns några platta ytor / raka kanter någonstans.




Frontskydd och stege monterade. Frontskyddet döljer den del av huven som jag inte är helt nöjd med så i slutänden ser det rätt bra ut ändå.
Stegen sitter direkt på en servoarm på ett miniservo så det blev en enkel lösning. Blev dock tvungen att modifiera servot genom att löda in två resistorer 
/ motstånd i serie med potentiometern för att få servot att röra sig de ca 160 grader som behövs.




Här saknas ännu avgaskröken. endast antennkabeln sticker upp.




På plats i vardagsrummet. Fotstegets gula halkskydd gör sig bra mot allt det svarta.







Hämtat lite grovtimmer från vedhögen för provkörning dagen innan visningen på ponsseverkstan.




Klistermärken med logga på plats.




Skrivit ut klistermärkena själv och sedan klarlackat dem för att få dem vattentåliga. verkar fungera bra.




Skalaenliga slangskydd tillverkas av ytterhöljet på en kabel som klipps till en spiral. Gjort ett ännu mindre slangskydd av en 4 mm krympslang som klipps på samma sätt.

Är rätt sugen på att visa upp hela maskinen med en filmsnutt också men det får vänta tills den är helt klar.

Johnny


Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

G-Crawler

Det vart ju hur snyggt som helst det där, kul att se!

Hur grova är "stockarna" du har lastat?

Har du börjat planera för skördaren?  <evilgrin>

SWE IROC

Otroligt fint bygge!

Imponerad att du klarade av all hydraulik m,m.  <tumb> :)
Mvh // John

Wikström

Kul att ni gillar det.
Stockarna på lasset är ca 3-5 cm x 30-50 cm långa.
Givetvis har jag funderat en del kring bygge av en skördare ( Ponsse scorpion ) men inga konkreta planer.
Finns vissa svårigheter främst i skördaragregatet som jag inte hittat någon lösning på.
Att bygga en fungerande kedjesåg med en drivmotor på bara några cm är kanske det största problemet.
Kommer att skissa lite på en del sådana detaljer för att se om det går att lösa.
Är inte intresserad av att bygga något som bara ser ut som en skördare men inte fungerar fullt ut.