Ponsse Elefant. skotare

Startat av Wikström, 23 augusti 2020 kl. 02:24:53

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

G-Crawler

#45
Citat från: flightace skrivet 30 december 2020 kl. 20:08:29
Av nån anledning ska alla inlägg på detta forum granskas av moderator innan det läggs ut,,lite nordkorea stil kan tyckas men dom har la sin anledning till det,udda är det ,inte sett ett enda forum som har det så. [conf]

Jo att hjulen e lite styva i gummit kanske bara är en fördel,maskinen ska ju stå rejält grundad vid arbete och inte stå och gunga på svampiga hjul,greppmässigt tror jag inte man behöver oroa sig för,hur troligt är det att du dyker ner i värsta surhålet och dränker den i lera när den är klar?
iaf jag skulle nog hålla mig borta med en sådan fin och dyrbar maskin,,

PS: bra om man kan få ett svar från en moderator med i frågan,men det blir kanske bortredigerat eller helt bortplockat inlägg? <poke>

Grått nytt hår till alla geniknölsgnuggare  [dance1] [dance1] [dance1]

Hur tänker du nu? Trodde du på fullaste allvar att jag tycker att han ska köra ner sitt bygge i ett lerhål? Jag skrev inget om att han skulle testa sitt bygge i ett lerhål, jag tipsade om ett däck med ett annat mönster/gummiblandning.

Att få ett däck stabilt även fast du har en mjuk gummiblandnig finns det många lösningar på, behöver inte ha hård gummiblandning för att få det stabilt.

Däck+fälg = Hjul

Ser fram emot dina nya framsteg Wikström!  <beer>

flightace

#46
Tycker de ser rätt bra ut men ganska hårt gummi och inte särskilt greppiga skrev trådskaparen,,inte ens tänkt på ditt inlägg G,,,
När jag postar inlägg står det "OBS detta inlägg väntar på och godkännas av moderator"
thats all folks,,grått nytt hår som sagt!!

G-Crawler

Citat från: flightace skrivet 31 december 2020 kl. 18:44:07
Tycker de ser rätt bra ut men ganska hårt gummi och inte särskilt greppiga skrev trådskaparen,,inte ens tänkt på ditt inlägg G,,,
När jag postar inlägg står det "OBS detta inlägg väntar på och godkännas av moderator"
thats all folks,,grått nytt hår som sagt!!

Aha, då misstolkade jag inlägget.

Wikström

Försökt lägga ut detta inlägg flera gånger men bara fått felmedelanden. får se hur det går denna gång.

Har ju redan fått hem dessa däck så kommer nog att köra med dem. Storlek och utseende är rätt och det är ju ingen tävlingsbil det handlar om. Ska bara försöka hitta lämpliga foam inlägg i rätt hårdhet.

Riktigt stiligt bygge du länkat till, jo så ser det ut när ett riktigt proffs bygger. Särskilt imponerad av skördaragregatet.  Tyvärr såg det väl ut som det stått still i flera år.

Köpt munstycken och matarhjul till svetsen för att kunna köra 0.6 mm tråd i miggen.
Gjort några små övningssvetsar i 1.2 mm plåt som större delen av ramen ska vara uppbygd av och sedan börjat med bakramen.




Bakramens huvuddelar utfrästa.





Midjeleden svetsas ihopmonterad för att säkerställa bra passform mot den främre delen.




Fäste för bakaxel och ramens överdel som ska skruvas fast.




Kranfäste svetsat och bakaxeln provmonterad.

Svetsningen går riktigt bra sedan jag provat mig fram till rätt strömmar och trådmatning genom att svetsa några provbitar i liknande vinklar som det ska svetsas på ramen.


Nästa steg blir framramen. Blir spännande när man kan börja se de riktiga formerna på maskinen och inte bara lösa delar.

Wikström

Jo jag får också upp "OBS detta inlägg väntar på och godkännas av moderator" när jag postar inlägg. Sedan dröjer det allt mellan 10 minuter till 10 dagar innan det blir synligt för alla.

Jobbat på med framramen.
Lite bilder kommer här.




Framramens huvuddelar klara.
Delarna grovkapas ut med vinkelslip för att sedan finjusteras i fräsen eller ibland bara med filen.




Gjort två passbitar i aluminium för infästning av framaxeln mot ramen.
Har axeln monterad när jag punktar fast plåtspanten så att passningen blir den rätta.




Sidoplåtar och några infästningspunkter för bukplåtarna svetsade.


Har fortsatt att testköra och fundera över hydrauliken. Fått hem två mindre pumpar som jag troligen kommer att använda istället för den stora.
Blir till att testa sig fram men tänker mig att göra två delvis separata system på detta sätt:

Pump 1 kopplas till Lyft, kransväng, rotator och grip.

pump 2 kopplas till styrcylindrar, utskjut och vippa. Möjligen kopplas också pumparna ihop via en backventil så att överflödig olja från pump 2 vid behov går till system 1 men olja från pump 1 kan aldrig gå till system 2. Detta för att kunna nyttja båda pumparna till de flesta kranfunktioner men samtidigt undvika att all olja går till utskjut och vippa som är de funktioner som kräver mest flöde men lågt tryck.
Kommer troligen också att göra en ny utskjutcylinder med innerdiameter 8 mm istället för nuvarande 10 mm för att den funktionen ska behöva mindre flöde men högre tryck och på så sätt samspela bättre med övriga funktioner.

Wikström

Dags för en uppdatering igen.
Gjort klart fästen för motor/växellåda och hydraulpumparna.
Hade köpt en hydraultank men det kändes lite klumpigt att behöva ytterligare formgivande plåtar utanpå tanken för rätt skalautseende. Har för att bäst utnyttja det lilla utrymme som finns istället svetsat en egen skalariktig olje/diesel tank.
Har parallellt med detta fortsatt jobba på ventilpaketet. En ny prototyp till ventil är klar och hoppas kunna visa upp ett fungerande ventilpaket snart.



Fäste för motor/växellåda




tank + tankatrapp




Ramarna ihopmonterade på prov. Även bakre fästet för styrcylindrarna är nytt och syns på bilden.

G-Crawler


Wikström

Ventilpaketet klart och provkört.
Tycker att det fungerar bra men har inte provkört jättemycket än.
Min egen utformning av sliden för bättre precision och krypkörning verkar fungera bra.
Detta märks främst på kransväng och grip där cylindrarna är mycket små. Övriga funktioner med större cylindrar gick ju rätt bra redan tidigare så där märks ingen större skillnad.

Här kommer ett gäng bilder.



Så ser upplägget ut på ventilpaketet. Två rader om 3+4 ventiler som ligger lite omlott. Detta för att kunna göra paketet mindre utan att de enskiljda ventilerna blir alltför små. Detta ger också fördelen att det i praktiken blir två separata paket som om man vill kan matas med tryck separat via den övre och den undre kanalen medan de har en gemensam grövre retur i mitten. Behövs inte två separata system så kan man koppla tryck i mitten och separata returer istället.
Paketet mäter 94x35x30 mm + servon och slanganslutningar så det blir totalt ca 102x35x65 mm



Huvuddelen av ventilpaketet med alla kanaler och bulthål borrade.




Så ser själva sliden ut. gjorde dem i delar om 1-2 i varje för att lättare få bra precision och minimalt inre läckage.
Såhär i efterhand hade jag nog valt att göra dem bara 1 och 1 då det var lättare.




Denna del är bara till för att kunna vinkla utgångarna 90 grader uppåt då det är för trångt mellan utgångarna för att använda vinklade koppel/anslutningar.




Ihopmonterat




Provkört.
Har bara provkört med en pump så här sitter tryck slangen i mitten och returerna på de två andra anslutningarna.
Det lilla jag hunnit provköra så känner jag mig mycket nöjd med resultatet sedan så får vi se om man kanske vill in och finlira med olika utformning på sliden för olika funktioner men det känns som överkurs just nu.


Kommer nog att fortsätta med att göra de två sista boggilådorna nu och kanske börja med fälgarna för att såsmåningom kunna provköra drivlinan.

G-Crawler

Ser ju riktigt fint ut, verkligen kompakt! :)

Använder du DRO till att göra alla dom hålen i mässingsblocket? Eller har du en annan metod?

Vore ju riktigt kul att se den på hjul!  <tumb>

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Anders

Imponerande ventilpaket du har byggt. Smart och flexibel lösning med ventilerna omlott om man vill använda flera pumpar. Bygger jag något mer ventilpaket kommer jag låna dina idéer <evilgrin>
Jag tillverkade mina slider någon hundradel för lång. Jag satte ihop ventilerna med 800 och 1200 våtslippapper mellan och roterade sliden försiktigt med en skruvdragare till den gick lagom lätt. Jag fettade in sliden noga så den inte skulle skära.
/Anders

Wikström

DRO=digital mätning gissar jag.
Jo jag har digital mätning på fräsen villket underlättar mycket när man ska göra såpass komplicerade saker som detta. Vet inte hur man skulle gjort detta utan digital mätning. Att börja räkna varv och streck när man ska borra 50 hål i ett block blir nog ett evighetsjobb. Dessutom är inte precisionen den bästa i den analoga mätningen då jag har ca 0,15 mm glapp i gängstången för X och Y matning.
Med  digitala mätningen kan man i många fall komma runt detta glapp och få betydligt bättre precision.


Gjorde själv precis tvärtom vid tillverkningen av ventilerna. svarvade sliden några hundradelar för kort. sedan planslipade jag ventilhusen för hand tills passningen blev den rätta. Har en ventil kvar att göra ( till midjelåset ) provar kanske din metod där.

Jo har lagt mycket tid på att få ventilpaketet så kompakt som möjligt. Om inte de sista milimetrarna är så viktiga så får man nog samma flexibilitet på ett lite enklare sätt om man lägger alla ventiler på rad men undviker att borra tryckkanalen ända igenom och matar med en pump från varje sida.

G-Crawler

Okej, misstänkte att så var fallet, går väl att mäta ut manuellt också fast precisionen blir väl inte lika bra och det tar lång tid. En annan metod jag använt några gånger är att 3d printa bultcirklar som en mall man kan använda på det man ska borra, funkar riktigt bra om man inte har tillgång till fräs med digital.  :)

Ser fram mot nya uppdateringar!  <tumb>

Wikström

Boggilådorna klara. inga bilder på det då de ser likadana ut som de ni redan sett.

Fortsatt att testköra och fundera kring hydrauliken och tror jag bestämt hur jag ska göra.
Blir nog en huvud pump som direkt skickar olja till Lyft, vippa, grip och kransväng.

Oljan går också via en justerbar backventil till andra kretsen med utskjut, rotator och styre. på detta sätt får man två kretsar där trycket kan ställas oberoende av varandra ( krets 1 kommer alltid att ha högre tryck än krets 2 ) och genom att till krets 2 tvinga oljan genom backventilen ( öppningstryck justerbart ca 1-10 bar ) så undviker man att all olja går direkt till de funktioner som går lättast ( utskjut och troligen rotator ) och kan förhoppningsvis få en mjukare gång. I detta system finns också möjligheten att koppla in en liten extra pump till utskjut, rotator och styre.



så ser blocket ut med backventil och tryckregulator.




Gjort fästen för tank, pump, tryckregulator och ventilpaket. Här syns också delar av hyttinfästningen.

Wikström

Fälgarna klara utom navkåporna som ska dölja centrummuttern.
Även klar med midjelåscylindrar och styrcylindrar.
Fortsatt testköra och trimma in hydrauliken och börjar vara ganska nöjd med hur det fungerar. har provkört den nu komplett så som det ska sitta i maskinen med styrcylindrar och midjelås inkopplat. saknas bara rotatorn.
Haft problem med leveransen av denna. beställde i december. Kontaktat postnord och fick då veta att de misslyckats med leveransen? vad nu det ska betyda och de har därför skickat tillbaka till säljaren.
Fått pengarna tillbaka av säljaren och provat beställa igen.



Ihopmonterad komplett med axlar, knutar mm.




Midjelås klart.