Författare Ämne: Ponsse Elefant. skotare  (läst 3218 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad G-Crawler

• Chaufför
  • Antal inlägg: 312
SV: Ponsse Elefant. skotare
« Svar #45 skrivet: 30 december 2020 kl. 22:46:54 »
Av nån anledning ska alla inlägg på detta forum granskas av moderator innan det läggs ut,,lite nordkorea stil kan tyckas men dom har la sin anledning till det,udda är det ,inte sett ett enda forum som har det så. [conf]

Jo att hjulen e lite styva i gummit kanske bara är en fördel,maskinen ska ju stå rejält grundad vid arbete och inte stå och gunga på svampiga hjul,greppmässigt tror jag inte man behöver oroa sig för,hur troligt är det att du dyker ner i värsta surhålet och dränker den i lera när den är klar?
iaf jag skulle nog hålla mig borta med en sådan fin och dyrbar maskin,,

PS: bra om man kan få ett svar från en moderator med i frågan,men det blir kanske bortredigerat eller helt bortplockat inlägg? <poke>

Grått nytt hår till alla geniknölsgnuggare  [dance1] [dance1] [dance1]

Hur tänker du nu? Trodde du på fullaste allvar att jag tycker att han ska köra ner sitt bygge i ett lerhål? Jag skrev inget om att han skulle testa sitt bygge i ett lerhål, jag tipsade om ett däck med ett annat mönster/gummiblandning.

Att få ett däck stabilt även fast du har en mjuk gummiblandnig finns det många lösningar på, behöver inte ha hård gummiblandning för att få det stabilt.

Däck+fälg = Hjul

Ser fram emot dina nya framsteg Wikström!  <beer>
« Senast ändrad: 31 december 2020 kl. 16:44:39 av G-Crawler »

Utloggad flightace

• Student
  • *
  • Antal inlägg: 44
« Svar #46 skrivet: 31 december 2020 kl. 18:44:07 »
Tycker de ser rätt bra ut men ganska hårt gummi och inte särskilt greppiga skrev trådskaparen,,inte ens tänkt på ditt inlägg G,,,
När jag postar inlägg står det "OBS detta inlägg väntar på och godkännas av moderator"
thats all folks,,grått nytt hår som sagt!!
« Senast ändrad: 31 december 2020 kl. 18:47:00 av flightace »

Utloggad G-Crawler

• Chaufför
  • Antal inlägg: 312
« Svar #47 skrivet: 31 december 2020 kl. 20:00:32 »
Tycker de ser rätt bra ut men ganska hårt gummi och inte särskilt greppiga skrev trådskaparen,,inte ens tänkt på ditt inlägg G,,,
När jag postar inlägg står det "OBS detta inlägg väntar på och godkännas av moderator"
thats all folks,,grått nytt hår som sagt!!

Aha, då misstolkade jag inlägget.

Utloggad Wikström

• Student
  • *
  • Antal inlägg: 17
« Svar #48 skrivet: 1 januari 2021 kl. 22:54:25 »
Försökt lägga ut detta inlägg flera gånger men bara fått felmedelanden. får se hur det går denna gång.

Har ju redan fått hem dessa däck så kommer nog att köra med dem. Storlek och utseende är rätt och det är ju ingen tävlingsbil det handlar om. Ska bara försöka hitta lämpliga foam inlägg i rätt hårdhet.

Riktigt stiligt bygge du länkat till, jo så ser det ut när ett riktigt proffs bygger. Särskilt imponerad av skördaragregatet.  Tyvärr såg det väl ut som det stått still i flera år.

Köpt munstycken och matarhjul till svetsen för att kunna köra 0.6 mm tråd i miggen.
Gjort några små övningssvetsar i 1.2 mm plåt som större delen av ramen ska vara uppbygd av och sedan börjat med bakramen.

Bakramens huvuddelar utfrästa.

Midjeleden svetsas ihopmonterad för att säkerställa bra passform mot den främre delen.

Fäste för bakaxel och ramens överdel som ska skruvas fast.

Kranfäste svetsat och bakaxeln provmonterad.

Svetsningen går riktigt bra sedan jag provat mig fram till rätt strömmar och trådmatning genom att svetsa några provbitar i liknande vinklar som det ska svetsas på ramen.

Nästa steg blir framramen. Blir spännande när man kan börja se de riktiga formerna på maskinen och inte bara lösa delar.

Utloggad Wikström

• Student
  • *
  • Antal inlägg: 17
« Svar #49 skrivet: 18 januari 2021 kl. 00:31:25 »
Jo jag får också upp "OBS detta inlägg väntar på och godkännas av moderator" när jag postar inlägg. Sedan dröjer det allt mellan 10 minuter till 10 dagar innan det blir synligt för alla.

Jobbat på med framramen.
Lite bilder kommer här.

Framramens huvuddelar klara.
Delarna grovkapas ut med vinkelslip för att sedan finjusteras i fräsen eller ibland bara med filen.

Gjort två passbitar i aluminium för infästning av framaxeln mot ramen.
Har axeln monterad när jag punktar fast plåtspanten så att passningen blir den rätta.

Sidoplåtar och några infästningspunkter för bukplåtarna svetsade.

Har fortsatt att testköra och fundera över hydrauliken. Fått hem två mindre pumpar som jag troligen kommer att använda istället för den stora.
Blir till att testa sig fram men tänker mig att göra två delvis separata system på detta sätt:

Pump 1 kopplas till Lyft, kransväng, rotator och grip.

pump 2 kopplas till styrcylindrar, utskjut och vippa. Möjligen kopplas också pumparna ihop via en backventil så att överflödig olja från pump 2 vid behov går till system 1 men olja från pump 1 kan aldrig gå till system 2. Detta för att kunna nyttja båda pumparna till de flesta kranfunktioner men samtidigt undvika att all olja går till utskjut och vippa som är de funktioner som kräver mest flöde men lågt tryck.
Kommer troligen också att göra en ny utskjutcylinder med innerdiameter 8 mm istället för nuvarande 10 mm för att den funktionen ska behöva mindre flöde men högre tryck och på så sätt samspela bättre med övriga funktioner.

SMF spam blocked by CleanTalk