Ponsse Elefant. skotare

Startat av Wikström, 23 augusti 2020 kl. 02:24:53

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Wikström

Jo även enkelverkande cylindrar är stumma när ventilen är stängd om man som i detta fall har två cylindrar som verkar mot varandra. skillnaden mot rotortilten är väl att vid öppen ventil så skall inte midjelåscylindrarna röra sig ut eller in av oljetrycket utan istället vara i såkallat flytläge och kunna röra sig fritt när midjan vrids. Därav min tanke att koppla in en ventil via ett T på returledningen där trycket är nära 0.

Angående rundpumpningssystem eller inte så finns tydligen båda typerna ( sökt lite på youtube där finns tydliga exempel på både rundpumpningssystem och andra typer som kanske kallas konstanttryckssystem? )
Såg tidigare bara hur mitt ventilpaket fungerade och tänkte att då är det säkert likadant med de flesta andra men så är det tydligen inte.

Min ventil är av typen rundpumpningssystem där systemet är i stort sett helt trycklöst när ingen ventil används och tryckbegränsaren är i detta läge helt utan funktion då olja går rakt genom ventilpaketet och tillbaka till tank..
Endast när en eller flera ventiler aktiveras så stängs returledningen från ventilen och olja som inte går till cylindrarna tvingas till retur via tryckreduseraren och därvid uppnås rätt arbetstryck.

Detta syns ju tydligt om man har en manometer i systemet/på tryckregulatorn men det går också ganska tydligt höra på pumpen. Om den hörs gå lätt när ingen funktion används men går betydligt tyngre när en funktion körs (= högre tryck ) så är det troligen ett rundpumpningssystem.
Om pumpen hörs gå lika tungt hela tiden eller tom går lättare när en funktion körs så är det nog någon form av konstanttryckssystem.

Blev lite långrandigt där men hoppas det gick begripa vad jag menade.
Kul att ni är intresserade och har Ideer. Fortsätt gärna med det.


Till sist ett par bilder som visar det jag beskrivit.


Ingen funktion används. pumpen går lätt och nästan inget tryck i systemet.



1 eller flera funktioner körs. pumpen hörs gå tyngre och trycket stiger till ca 25 bar när cylindern körs i ändläge eller mot stopp




Anders

"vid stängd ventil kopplas cylindern bort medan tryck och retur kopplas ihop"
Här håller jag med Gunnar. Vid stängd ventil är alla portar stängda. Hade du kopplat tryck till retur skulle ingen övrig funktion i ventilpaketet kunna användas.
Jag hade kopplat trycksidan till retur via en tryckbegränsare för att inte riskera för högt tryck.
Vill du kunna påverka midjans vridning med hydraultryck eller vill du bara kunna låsa den?
Är det bara låsfunktionen du är ute efter så kan du nog använda en av de ventilerna du har men då med tryck och returkanalerna kopplade till retur.
Vill du kunna vrida midjan hydrauliskt går det åt två ventiler där exemplet ovan kopplas in med två T mellan ventil och cylindrar som en separat flytlägesventil.
Jag tror jag har tänkt rätt men lämnar inga garantier  [meet]
/Anders

Wikström

När det gäller midjelåset så är vi inne på samma spår som jag skrev tidigare. koppla in en ventil med tryck och retur kanaler kopplade via 2 T-koppel till returledningen där är vi helt överrens och kan bara hoppas att det fungerar. tryckbegränsare finns redan som det syns på bilderna och är instäld på 25 bar ( manometern sitter på tryckbegränsaren ).

Vad gäller funktionen på ventilpaketet så verkar det inte som du läst tillräckligt noga det jag skrev tidigare. När ingen funktion används så går oljan rakt genom ventilpaketet, In på trycksidan och ut på retursidan utan att något tryck byggs upp.

Så fort en funktion aktiveras så stängs returledningen så att tryck byggs upp till cylindrarna.
Detta är inget jag tror utan rena fakta.

Har i nuläget hela systemet monterat lätt åtkomligt på en platta så att det lätt går att se oljans väg genom de genomskinliga returslangarna.
Om man tar lös ventilpaketet från slangarna och blåser in på trycksidan så blåser det också ut på retursidan nästan helt utan motstånd.
Hur era ventilpaket fungerar vet jag ju inte då det som jag skrev tidigare verkar finnas två helt olika typer av ventilpaket.
Ett som det jag beskriver ( rundpumpningssystem ) och ett som du beskriver ( konstanttryckssystem )
Hoppas alla blev nöjda med den förklaringen.
 

Anders

Det var nog en mix av att jag inte läste riktigt noga och att jag blandade in mitt eget hydraulsystem.
Jag har valt en lite annorlunda lösning på mitt system. För att spara ström så har jag mixat pumpmotorn med ventilerna så pumpen bara går när någon ventil påverkas. Det efterliknar ett stängt centersystem med variabel pump. Mina ventiler är hembyggda med hjälp av Gunnars instruktioner, det var därför jag höll med honom om ventilfunktionen.
Hur dina ventiler är konstruerade vet jag ju inte mer om än det du har skrivit och jag tyckte bara det lät lite underligt med tryck och retur ihopkopplade.
Hur som helst är modellhydraulik riktigt intressant och kul. Det vore också intressant att se om du har något filmklipp från provkörning av kran och grip.
/Anders

Wikström

Ok.
Bygga egna ventiler lät väldigt ambitiöst. Själv har jag bara köpt billigast möjliga för att kunna provköra cylindrar mm och lära mig hur det fungerar.
Har förstått att dessa rundpumpningssystem är vanliga bland enklare maskiner med kugghjulspump typ trädgårdstraktor, åkgräsklippare, snöslungor mm.

Jo om man har ett konstanttryckssystem så känns det ju som en vettig lösning att mixa pumpen med ventilerna för att slippa både onödig strömförbrukning, värmeutveckling och slitage som blir av att konstant pressa olja genom tryckbegränsaren när ingen funktion används.

Har själv funderat på en sådan lösning. har sett att det finns färdiga enheter att köpa som mixar upp till 3 ventiler med pumpen men då jag behöver minst 7 ventiler så vet jag inte om det fungerar.
Hur har du gjort? Köpt en sån färdig mixenhet eller går det mixa direkt i radion? Kanske finns någon annan som vet också?

Är inte riktigt nöjd med hur ventilpaketet uppför sig vid högre belastning/tryck så om resten av bygget blir bra så blir det nog att investera i ett dyrare ventilpaket, då troligen av konstanttryckstyp eller stängt centersystem som du kallade det och då blir det ju mer aktuellt för mig också med ventil-pump mixning.

jo filmklipp finns. Har bara inte orkat sätta mig in i hur jag kan få in dem på denna sida. Mina datorkunskaper är lite begränsade så allt sådant tar lite för lång tid men ska försöka fixa det nån gång.

Gunnar

Filmklipp...
Kopiera bara länken... https://......... till videon du vill vi ska titta på, och klistra in den var du vill i din text. Vi som vill se den behöver bara klicka på den då så öppnas den i en ny flik.

Nu ska jag fundera på ventilpaket ett tag för det tål att diskutera... jag är inte nöjd med hur mina fungerar.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Mixra kan du göra i radion om man har en radio med så pass många mixrar, oftast är de flesta radios med många mixrar rätt dyra som jag förstått det, kanske har kommit nån ny dock.
Servonaut har en radio som ser trevlig ut, vet dock inte hur många mixande kanaler den har. Du lär ju behöva ett gäng till denna maskin.  :)

Anders

Mixar gör jag också i radion. Jag har en Graupner MC-20. Jag är osäker på hur många fria mixar den har men den klarar minst tre för så många har jag hittills kopplat in.
/Anders

G-Crawler

På min graupner mc-19 hade jag 3 mixbara kanaler, det räckte precis till grävaren, bom, sticka och bryt.

Till din skotare skulle jag rekommendera en radio med 3D joysticks så du får fler funktioner på spakarna utan att behöva flytta händerna, men det kanske du redan planerat för.

Wikström

Tack för radio tipsen.
Har kikat runt lite och de som verkar mest intressant är nog Graupner mc-28 och servonaut HS16.
Båda finns med 3D spakar. båda har 16 kanaler och 12-16 fria mixar.
De är ju inte direkt billiga men långt ifrån de dyraste alternativen.

Har nu byggt mig en fördelningslåda.
Kugghjulen är standarddrev med modul 1 kuggar som jag köpt och svarvat ner för att passa i lådan.
Blir något liknande i boggielådorna.



Alla delar klara.




Fördelningslådan monterad på midjeledens främre fläns.

Har även fått hem en 2 stegs växellåda av denna typ som jag hoppas kunna använda.


Utväxlingen är Högväxel 1:16
                      Lågväxel 1:64
Om jag räknat rätt bör detta ge en total utväxling på maskinen på ca 1:100 och 1:400 så några höga hastigheter blir det inte tal om.
Finns också plats i fördelningslådan att finjustera utväxlingen om det behövs.

Nästa steg blir fram/bak axel och boggielådor.

Ni som byggt era egna ventilpaket, detta vore intressant att se. Finns det upplagt någonstans på detta forum?

Anders

Här kommer några bilder på mina ventiler.
På första bilden ser man överdelen av ventilerna. Kanalerna i den runda delen vrids av servot för att styra hydrauloljan mellan fyra hål i den undre delen.
Jag behöver 5 ventiler men byggde 6 i fall något moment under tillverkningen skulle gå snett.

Ventilerna är byggda som moduler med en startventil som har anslutning för hydraulpump. Resten har urtag för O-ringar så man kan bygga på önskat antal ventiler och paketet spänns ihop med muttrar på två stänger med gängor i ändarna. Ventilpaketet avslutas med en slut del som även innehåller övertrycksventilen och ett uttag för manometer.
Jag bygger i skala 1:8 så ventilerna är ganska stora, anslutningarna är för 6/4mm slang.

Sista bilden är från testriggen då jag provkörde hydrauliken för första gången. Ventilen var en prototyp och jag använde en lös övertrycksventil som också var en prototyp. Systemet testades för 40bar som är det tyck jag har tänkt använda och det fungerade mycket bra.

/Anders

flightace

Härligt bygge,,håller på(sanning med modifikation för det har stått stilla i flera år) men en elephant i skala 1/10,kom annat i mellan och intresset svalna,men jag har iaf en cool kran och visa upp för besökare,
Kommer följa det här med stort intresse,rotator och kransvängen har skapat huvudbry för min det,och jag snöade in på en elmotor i var hjul,inte så bra kanske,ska ju orka nått och få plats,
Mvh Toni

Wikström

Stiligt med bygget av ventilerna. Jo känner igen principen. I teorin är det ju ganska enkelt men ändå rätt många moment och mycket noggrannhet som krävs vid bygget.

Jo har sett ditt början till bygge av 1:10 elefanten. Kranen såg riktigt fin ut. När det gäller resten så skrev du väl något om, ska se ut som en elefant på långt håll i dimma och motljus.
Hoppas på att mitt bygge ska bli lite mera skala än så men vissa delar blir lite kantigare och klumpigare än på originalet.
Jo såg lösningen med en motor till varje hjul. Själv siktar jag på en mer traditionell drivlina med en vanlig 540 elmotor, 2 stegs växellåda samt axlar och drev.
Med utväxling på ca 1:400 på lågväxel tycker jag att vridmomentet i den lilla motorn bör räcka men om det verkligen fungerar får vi se. Problemet för mig blir nog stora förluster i drivlinans många drev och lager. Krävs många drev bara för att leda kraften ut till hjulaxlarna i boggielådan. Fått hem dreven, tror det var 36 st. och 72 kullager.

Efter alla diskussioner om olika ventilpaket och dess funktion blev jag nyfiken och bestämde mig för att ta isär mitt för att se om jag kan räkna ut hur det fungerar. Är ju inte heller nöjd med hur det fungerar så tänkte se om det finns något man kan göra åt detta.




Insidan delvis i plast brukar jag inte se som ett gott tecken. Se att det finns ett extra hål vid varje ventil. Som jag förstår det så leds returoljan i rundpumpningssystemet (Open center system) via denna kanal till baksidan på ventiltallriken där det finns en ventil till.



( Här syns det som jag i brist på bättre namn kallar rundpumpningsventilen )
Denna bakre ventil stänger returen för rundpumpningen när ventilen aktiveras så tryck byggs upp endast när en eller flera funktioner är aktiva.
Detta känns ju som en ganska enkel och bra lösning för att avlasta pumpmotorn och spara ström men tyvärr är nog precisionen i detta ventilpaket för dålig. Jag gissar att det är detta som orsakat mina problem med ryckig gång vid krypkörning. ( extra tydligt vid hög belastning och vid körning av flera funktioner samtidigt)

Tror att rundpumpningsventilen på några ventiler stänger lite för sent så när den vanliga ventilen öppnar så släpps fortfarande lite av oljan till retur via rundpumpningsventilen vilket leder till  ojämnt tryck och ryckiga rörelser.
Som ni ser är spåret för rundpumpningsventilen bara på ena halvan av ventiltallriken och därför tänkte jag prova att vrida om ventilen 180 grader och på så sätt permanent stänga rundpumpningsventilen och skapa ett helt vanligt konstanttryckssystem ( closed center system )

Detta går enkelt att göra utifrån. Bara att lossa servot och vrida ventilen 180 grader.
Har nu skruvat ihop och provkört och kan direkt se att rörelserna blir betydligt mjukare än tidigare  <tumb>
Finns ju inga tätningar så hoppas bara att det inte läcker.
Tyvärr inte helt perfekt än.
Då flera av cylindrarna ( grip, kransväng ) är mycket små 10x22 och 10x32 mm invändigt så behövs ju mycket små flöden och rörelserna blir därför lätt för snabba. kanske behövs ett ventilpaket med bättre precision eller kanske räcker det med bättre servon.

Alltså inte helt bra än men känns fullt användbart nu även vid högre belastning, och så har man ju lärt sig en del så det är positivt.
ska försöka lägga ut filmklipp på körning före och efter denna operation så får ni se skillnaden.





G-Crawler

Är rätt dålig på hydraulik men kan dela med mig av hur min grävmaskin funkade.
Den hade tysk hydraulik och den var väldigt finkänslig om man ville, även med billiga servon, så personligen tror jag att mycket handlar om höga toleranser och fina ytor invärtes i paketet.

Sen en annan tanke jag fick runt din maskin, tror du att en pump klarar att försörja de funktioner du har? Tänkte speciellt när du troligen kommer köra rätt många samtidigt.
Tyckte min grävare hade lite problem när man körde 3 funktioner samtidigt, men det kanske blir så i så pass små system.