Ponsse Elefant. skotare

Startat av Wikström, 23 augusti 2020 kl. 02:24:53

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wikström

Hej.
Är ny här på forumet och tanken är alltså att det ska byggas en modell av en Ponsse Elefant I skala 1:12
Är erfaren modellbyggare men tidigare så har det mest handlat om byggen i trä. Många flygplan och någon båt har det blivit. Den erfarenhet jag har av att jobba med metall handlar främst om skruvning i fullstora maskiner och lite grovsvetsning så jag räknar med att behöva lära mig en del nytt.

Har jobbat ett tag med en ritning och de flesta huvuddelarna börjar ta form i klassiskt 2D cad.
Matreal till bygget blir:
Aluminium för de flesta delar som ska fräsas.
Mässing för hydraulcylindrar.
Plåt för ram.
stål för drev och axlar
Förmodligen plast och glasfiber för huvar och andra formgivande detaljer. 
Har köpt billigast möjliga ventilpaket med 7 ventiler och pump för att kunna provköra mina egenhändigt tillverkade cylindrar. Om det blir detta paket som slutligen ska sitta i maskinen återstår att se. Får först se hur dessa billiga kinagrejer fungerar och senare får vi se hur mycket skoj ekonomin tillåter när bygget börjar bli klart.

Har byggt mig ett nytt hobbyrum i garaget och handlat liten svarv och fräs som skall invigas med detta projekt.
Har tänkt så att jag börjar med de delar som jag tror är svårast ( cylindrar, kran, boggilådor, midja, fördelningslåda mm ) och så hoppas jag att allt annat löser sig efterhand 8)

Tanken är att ni ska kunna följa hela bygget här.
Är normalt inte så mycket för att skriva långa texter så det blir nog mest i form av bilder och bildtext.
Har kommit en bit påväg med kran och grip så här kommer de första bilderna.


Gjort några test med tillverkning av cylindrar och börjar bli nöjd med hur det fungerar. hur hållbarheten med tätningar och sådant blir i längden kan bara tiden utvisa.


Klar lyftcylinder.


Bommar i Aluminium lödda.


Utskjut med justerbara glidklossar i plast verkar fungera bra.


Kran ihopmonterad.
Endast enkelt utskjut i detta läge. Tankar finns på ett dubbelt utskjut med bomkedja men det blir väldigt komplicerat och får vänta tills vidare.


Kran provkörd (utom kransvängen som inte är klar). Verkar fungera ok. Krävs en del intrimning i radion för att få en mjukare gång men det bör vara möjligt att göra.
Behöver en ny radio med ca 15 kanaler för att klara alla funktioner men en gammal Hitec optic 6 duger för provkörning av enskilda funktioner.

Så det var allt för denna gång.
Hoppas någon är intresserad att följa återstående del av bygget.

Peteruqh

Ser ju kanonbra ut! Ska bli kul att följa!
/Peter

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Pocket

Kul! Ska bli kul att se hur det utvecklar sig!

G-Crawler

Mycket intressant, alltid velat byggt skogsmaskin men det är så mycket jobb!

Detta ser mycket lovande ut, ska bli kul att följa!  <tumb>

Wikström

Kul att någon är intresserad.
Jo det blir väldigt mycket jobb med att bygga skogsmaskin då det är många rörliga delar / mycket hydraulik och få delar som går köpa färdiga.

En sak som faktiskt finns att köpa men som jag ändå valt att göra själv är gripen.
Kikade på de gripar jag hittat på nätet men var inte riktigt nöjd med hur de ser ut. Ser inte ut som ponsses gripar som jag tror är samma som hsp gripen.
De är dessutom rätt dyra så jag valde att försöka göra den själv istället.



ena gripklon ihopskruvad inför lödning.




Ena gripklon klar och fräst delarna till den andra.




Stommen till gripen fräses i en del.




Grip ihopmonterad på prov och färdig gripcylinder.

Gripen har nu också tvärjärn lödda mellan klospetsarna och är provkörd. Verkar fungera alldeles utmärkt.
Själva stommen är lite större och klumpigare jämfört med verkligheten pga svårt att göra cylindern tillräckligt liten och att slangkopplen kräver betydligt mer plats än på fullskalaversionen.
Är ändå rätt nöjd med hur den ser ut.

Funderat lite på rotator och där är det nog bara att köpa färdigt då jag inte vet hur jag skulle kunna göra en sådan.
Tyvärr finns nog ingen som är runtomsvängande med slanggenomföringar genom rotatorn utan slangarna till gripen måste gå direkt till gripen och hindrar därför rotationen. Om ni har sett en sådan rotator med slanggenomföringar till grip så tippsa gärna.


G-Crawler

Snyggt!!  <tumb>

Räcker det egentligen inte med en sådan utan kontinuerlig rotation för ändamålet? Tänkte att man kanske klarar sig med typ 180 grader på en skogsmaskin.

Eller en nerväxlad elmotor?

Wikström

Jo givetvis fungerar det på en modell att ha bara ca 180 grader rotation på rotator men när man sitter i en skogsmaskin dagligen så vill man gärna att alla funktioner ska vara så verklighetstrogna som möjligt. Verkar dock som jag får nöja mig med en enklare typ av rotator.
Har funderat ett tag på detta och tror det skulle gå göra en elektrisk rotator med slanggenomföringar och kontinuerlig rotation men den skulle nog bli allt för klumpig.

Har sedan senaste inlägget jobbat med kransvängen och här kommer lite bilder på detta.




Provat nya kugghjulsfräsen för att fräsa kuggar på kolvstången. går bra men tar mycket tid och det billiga frässtålet skulle nog inte hålla länge om man fräser i stål.
Kolvstängerna är lagrade med en plastbussning i sidan på kranfundamentet för att ta upp sidokrafterna från kuggväxeln.
Sitter också en plastbussning i anslutning till kolven för att avlasta oringen och styra kolven i cylinderröret.
Haft det lite kämpigt att få till cylinderrören. Gjorde först en fast fläns på röret som skulle skruvas i kranfundamentet men precisionen på flänsen blev för dålig och det blev brytningar mellan kuggstången, bussningarna och cylinderröret.
Som det nu ser ut så är flänsarna lösa på röret och rören kläms fast mot en oring så att de blir lite flexibla och följer eventuella sidorörelser på kolven.
Detta blev lite mer komplicerat men är mycket nöjd med resultatet.




Rören provmonterade




Kransvängen klar och provkörd. fungerar bra och med fyra svängcylindrar känns den stark nog redan vid låga tryck.
Hoppas kunna köra på ca 25-30 bar tryck. Hydrauliken ska klara 50 bar men det billiga hydraulpaketet verkar trivas bäst vid låga tryck.
Går inte alls lika mjukt i krypfart när man höjer trycket.

Ska nu börja jobba med midjeleden och axlar.







G-Crawler

#8
Aha, då förstår jag att du helst vill ha det som det är i verkligheten!  <tumb>

Ser ju riktigt bra ut såhär långt!  <hands>

Wikström

Har sedan senast jobbat med midjans styr och vrid led där den yttre delen har en ganska komplicerad form villket tagit många timmar att fixa i fräsen.
Har också hunnit gräva för inkoppling av bredband här hemma.




Ett av många moment vid fräsning av midjeleden.




Midjeledens alla delar.




Ihopmonterad. sett framifrån. Den runda delen ska skruvas på insidan av framramens bakre vägg och syns alltså inte utifrån.
Den ska också fungera som fäste för fördelningslådan, därav de många gängade hålen.
Delarnas mått är knappast exakt som på förebilden men tycker att det rent utseendemässigt ser ganska skalariktigt ut.

Har vid konstruktionen mest tittat på den något mindre Ponsse Buffalo maskinen och dess uppbyggnad då det är en sådan jag själv kör så det är lätt att ta de mått och bilder man behöver. Har sedan jämfört med bilder på Elefanten och justerat storlek och utseende för att bättre passa den maskinen.
Tanken var från början att jag skulle bygga just en Buffalo men i skala 1:12 blir Elefanten ca 8 cm längre och 2-3 cm bredare villket ger betydligt större utrymmen för hydraulik, motorer, radio mm. Kommer nog att bli trångt så det räcker ändå.




Bakifrån. Fästen för styrcylindrar och stabbcylindrar/midjelås samt själva styrleden. Bakre delen av styrleden blir integrerad i bakramen och görs i plåt.
Hoppas kunna göra ett fungerande midjelås men vet inte riktigt hur jag ska fixa hydrauliken till detta. Hydraulventilen vid körning ska vara öppen men trycklös för att tillåta att cylindrarna rör sig då midjeleden vrids och stängd när maskinen står still så att cylindrarna blir stumma och håller midjan stel.

Har en tanke att kunna T-a in en extra ventil parallellt med returledningen för att få en kontinuerlig tillförsel av olja men nästan inget tryck till stabbcylindrarna. Vet inte om detta fungerar men det är den enda lösning jag kommit på hittills.

Börjat jobba på fram och bakaxel.


Peteruqh

Riktigt fint hantverk! <wow> Blir det expandertappar till styrcylindrarna?  8)
/Peter

Anders

Riktigt intressant bygge, jag kommer följa detta noga <hands>

Jag kanske inte borde skriva något om detta då jag inte riktigt vet hur ett midjelås fungerar [conf]
Jag tänker att man kan lösa det på ett enkelt sätt med två enkelverkande hydraulcylindrar som är kopplade över en ventil. När maskinen körs och man vill ha vridrörlighet i midjan är ventilen öppen och de två cylindrarna kommunicerar med varandra, när den ena trycks ihop skjuts den andra ut av oljan från den första. När maskinen står still stängs flödet mellan cylindrarna av en ventil och midjan blir låst då oljan inte kan strömma mellan cylindrarna. Midjelåset ska alltså inte kopplas till hydraulpump och övrig hydraulik.

/Anders
/Anders

Wikström

Hade själv den tanken angående ventil till midjelåset men tror tyvärr inte att det fungerar med dessa miniatyrventiler då de inte har den funktionen att helt enkelt öppna/stänga en kanal.
Är ingen expert på hydraulik men vid öppen ventil kopplas tryck och retur till var sin sida på cylindern.
vid stängd ventil kopplas cylindern bort medan tryck och retur kopplas ihop.
Tror alltså inte detta fungerar utan en annan typ av ventil med just denna av/på funktion.

Är dessutom tveksam till ett sådant slutet system utan tillförsel av ny olja, då minsta lilla läckage leder till luft i systemet och dålig funktion.

Är som sagt ingen expert på hydraulik men tror jag tänkt rätt här.
Kommer dock troligen använda enkelverkande cylindrar för att kunna göra dem enklare och kompaktare så där har vi tänkt lika.
Förmodligen blir det till att testa och se vad som fungerar.

Gunnar


"vid stängd ventil kopplas cylindern bort medan tryck och retur kopplas ihop"
Nej, där tror jag du har fel... Vid stängd ventil är alla portar stängda, annars kan du ju inte få något tryck till ventilen bredvid. Det är ju därför man måste ha någon form av tryckbegränsningsventil. Hydraulsystemen i riktiga maskiner (inte modeller alltså) har andra lösningar, exempelvis en s.k. rundpumpningsventil som stänger rundpumpningen så fort en "arbetsventil" aktiveras. Denna funktion kan naturligtvis vara inbyggd i ventilen på en stor maskin, men jag gissar att det blir för svårt i de små ventiler vi använder.
Man kanske skulle kunna tänka ut någon form av kolvstångslåsning som automatiskt låser kolvstängerna när man inte svänger. Sådana lösningar finns iallafall i tryckluftcylindrar för olika specialfall. De släpper då "bromsen" automatiskt när man aktiverar ventilen. Hmmm, jag inser att kanske inte är så enkelt eftersom hydraulik inte bär sig åt riktigt likadant som tryckluft...

Lycka till med projektet, även jag följer det med intresse <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Men om du har dubbelverkande cylindrar borde inte dom inte vara stumma när ventilen är i stängt läge?

På min rotortilt så var jag rädd att tilt cylindrarna skulle ge efter när jag la på tryck med skopan mot backen men det var inte ett problem. Men kanske förstått fel vad du är ute efter. :)

Fina bitar du gjort i manuell fräs!  <tumb>