Ponsse Elefant. skotare

Startat av Wikström, 23 augusti 2020 kl. 02:24:53

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peteruqh

Spännande planer! Har sett några tyska aggregat med klinga. Inget vi nyttjar i Sverige i någon större utsträckning, men det finns ju på andra marknader. Kanske iofs är vanligare på fällare/läggar.
Hur som helst så är det bygge oerhört fint!
Passerar du Jönköping så är du välkommen in på den "gröna" verkstaden. 😀
/Peter

flightace

En liten tanke jag haft under dom åren som mitt bygge stått still medans hjärnan snurrat på är dom små grensågarna med sågkedja man ser på tex ali,banggood osv,,finns rätt så små gulliga sådana man kunde använda sig av,men tror även dom allra minsta av kedjorna blir lite off i skala om man inte går upp till 1/8 kanske,,
man har ju sett på tuben folk som byggt skördaraggregat men hur dom byggt dom och med vad för grejjer verkar oftast vara en tysk ingenjörs hemlighet,för det e mest tyskar jag sett som byggt,dom kan dom,,,faktiskt mejlat en för nåt år sen och fick en länk till ett tyskt forum,men eftersom jag och tyska språket inte e kompatibla så tröttna jag på taskiga google översättningar och glömde bort det forumet,

Wikström

Visar gärna upp maskinen för alla intresserade men till den gröna verkstaden i Jönköping har jag drygt 100 mil så det dröjer nog.

som sågsvärd till eventuellt skördaragregat har jag börjat kika på bosch nanoblade. Finns i två längder och tycker att det borde gå använda på något sätt.
Återstår dock svårigheten att få in tillräckligt stora motorer för kap och valsmotorer tillsammans med all hydraulik som krävs. Har också sett nått agregat på youtube men inget som ser bra ut eller fungerar bra. Ser därför skördaren som ett mer långsiktigt projekt nån gång i framtiden.

Har däremot börjat planera för ett annat projekt som troligen startas upp rätt snart och har lite funderingar kring ventilpaket.
Skulle ju spara en del tid om man kunde köpa färdiga ventiler så tar gärna emot tipps om detta. Har förstått att premacon ska vara bra men de är för stora så de ryms helt enkelt inte. Beställt hem en ventil från Magom ( dessa är ca 30-40% mindre än de från premacon )för att testa men är inte helt nöjd med hur den fungerar. Duger nog bra till större cylindrar till grävmaskiner eller som tipp på lastbilar men till de minsta grejerna känns precisionen för dålig.
Någon som testat ventiler från Lesu? den mindre versionen. Är de bra? eller finns det några andra alternativ i samma storlek? Helst ska de ju inte vara allt för dyra heller då jag behöver minst 10-12 st.

Film på ponssen dröjer, då vi haft rätt kallt här en längre tid så har det inte gått köra. Var ut och provade för att ta några bilder i -18 grader men gick knappt få kranen att röra sig då oljan blir för tjock för de tunna slangarna. Särskillt grip och rotator där slangarna är 1 mm gick inte att köra alls.

Wikström

Fått hjälp att filma och fota så här kommer bilder och film.
Fick skruva upp varven på pumpen lite för att det skulle gå bra då det fortfarande var lite för kallt ( ca 0 gradigt ) när vi filmade.
Syns kanske att hydrauliken går lite sakta i början innan den blivit varm.
Annars tycker jag det gick bra.
Kommer troligen att lägga upp någon fler film till sommaren för att visa lite mer varierad körning på barmark men annars så räknar jag detta projekt som avslutat och tackar för visat intresse.

Filmsnutt
https://youtu.be/VrbTjUpHRDA








G-Crawler

Det här får du vara riktigt nöjd med, så snyggt bygge!  <tumb>  <hands>

Rille

Grymt jobbat! Har följt hela projektet men inte direkt kommenterat nåt.
Kul att se slut resultatet och funktion!

Gunnar

Hatten av! Speciellt imponerad över hur fint synkroniserade alla rörelser är  <tumb>. Du placeras i samma kategori som finnen Hemi1966 och hans väghyvlar mm (som du säkert sett på https://www.rctruckandconstruction.com/showthread.php?s=4a4d0f3fa96158401f4ab7a4745507f2&t=13312 )
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

Imponerande bygge! Mållös!  [worthy]
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Anders

Otroligt imponerande bygge <wow>
Fick du midjelåset att fungera som du ville?
/Anders

Wikström

Midjelåset fungerar ok men ibland blir det luft i systemet ( om man kör så att midjan vrids mycket när pumpen inte går ) och då blir midjelåset inte stumt. då måste man vrida midjelåset i dess ändlägen några gånger samtidigt som man kör pumpen för att lufta systemet.
Tror mig kunna lösa det genom att bygga en midjelåsventil med en inbyggd oljetank på bara någon cm3 för att förhindra att matningsslangen sugs tom när pumpen inte går.

Thomsson


Wikström

Ny film med lite mer terrängkörning på barmark.

https://youtu.be/B0hAtBWJUl0

Haft lite problem med min tryckregulator och sprängt några slangar. Vid låga flöden fungerar den bra men vid högre flöden främst när man kör många funktioner samtidigt och kör dem mot stopp
( främst grip stäng och utskjut in körs ofta mot stopp ) då verkar den inte kunna släppa igenom tillräckligt mycket olja= trycket stiger och de klenaste slangarna till grip och rotator går sönder.

Har därför monterat en till tryckregulator parallellt med den första men ställd på något högre tryck så att den fungerar som en säkerhetsventil/övertrycksventil om den första inte räcker till. Inte den snyggaste lösningen kanske men det verkar fungera.

Gunnar

#87
5/5  <tumb> Nej du och den är värd 10/10  <tumb>!!!
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Anders

Mycket snyggt <hands> Jag är imponerad över hur bra du är på att köra kranen på ett så verklighetstroget sätt <wow>
/Anders

Wikström

Tack för berömmet  [dance].
20000 timmar eller så i liknande fullstora maskiner hjälper ju lite med körningen 8)
Ett tipps som många säkert hört förut (gäller både små och stora maskiner). Ställ ner hastigheten på kranrörelser så att du klarar att köra kranen på ett mjukt och bra sätt även om du drar max utslag på spakarna. Om det känns som kranen går lite för sakta så gör du mindre misstag och sparar troligen tid.
Gäller nog minst lika mycket på dessa miniatyrmaskiner. då precisionen är något sämre behövs större felmarginaler för att körningen ska flyta bra.