Ponsse Elefant. skotare

Startat av Wikström, 23 augusti 2020 kl. 02:24:53

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wikström

#30
Jo antagligen är det precisionen i själva ventilerna som behövs för de mjukare rörelserna/små oljeflödena.
Vet du vad ditt ventilpaket heter?
Har kikat lite på Leimbach och magom.

Är en bra ide att köra med flera pumpar/ventilpaket om det bara finns plats för det  <tumb>. Även om det totala flödet räcker till med 1 pump så vill ju oftast den funktion som går lättast röra sig först/snabbast. När sedan den funktionen stängs av eller går mot ändläge så blir det ett ryck och en plötslig hastighetsökning på de andra funktionerna som körs samtidigt.
Har märkt detta väldigt tydligt på mitt lilla ventilpaket men det förekommer också på fullstora maskiner.
På mindre skördare är det inte ovanligt att nästan allt tillgängligt flöde går åt bara till att köra matarvalssarna villket gör att tyngre funktioner tex lyft inte går att köra alls medan lättare funktioner som kransväng och utskjut går använda men något begränsat.
Många kraftfullare skördare kommer runt detta problem genom att ha just flera pumpar/ventilpaket.

Är nu klar med fram/bakaxel alltså själva diffhuset och lagringen för boggieinfästningen.



Ena halvan av diffhuset. Diffen kommer från Traxxas slash. Har en sådan så det var lätt att plocka isär och ta mått för ritningen utan att behöva beställa prylarna först. Ingen diffspärr tyvärr.
Funderade på någon lösning för diffspärr men det blev för komplicerat och trångt. Bakramen är bara 40x50 mm invändigt.




Axelns alla delar. De stora lagren är fästen för boggielådorna, Hoppas de är stadiga nog. hittade inga riktiga svängkrans lager i denna storlek och dubbla koniska lager blir allt för klumpigt. Gjorde en prototyp till infästningen redan innan jag började med bygget för att se att det fungerade och tycker att den känns ganska stadig.




Ihopmonterad på prov. Går lätt och bra utan större glapp.
Båda axlarna är klara utom själva utgående axeln som får göras senare för att anpassas mot ingående axel på boggien.


G-Crawler

#31
Ja precis, det är nog det som gör störst skillnad.

Mitt ventilblock tror jag kom från Jung Fluidtechnik och det är dom som verkar tillhanda hålla med pumpar och ventilpaket till både Fumotec och Premacon.

https://shop.premacon.com/product_info.php?products_id=587

Ok, jag förstår att det kan bli svårt att få plats.

Ja precis, det var så jag upplevde det på min, men som du säger så det märks också ibland på 1:1 grävmaskiner när man råkar ge lite för mycket flöde till nån funktion och speciellt på minigrävare, har man kört en 14ton eller större ett tag och sen hoppar in i en typ 1.8 ton, då tar det en stund innan man lär sig det mindre hydraulsystemet.

Men måste ändå säga att det går ju ändå att köra riktigt mjukt med rc hydraulik om man är försiktig och har bra hydraulkomponenter, skulle jag bygga något nytt skulle jag absolut inte snåla på hydrauliken.

Mycket fina delar du gör med dina manuella maskiner, följer detta med stort intresse!  <tumb> <tumb>

Wikström

Jo svarvning och fräsning går väldigt bra. Hade ju aldrig jobbat med sådana maskiner innan jag började med detta projekt så visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig.
Hade i början ritat vissa delar med stora toleranser/marginaler men såg snart att detta inte var nödvändigt då precisionen blir mycket bra.
Är glad att jag la ca 2000 kr extra för att få digital mätning på fräsen. Utan detta hade vissa detaljer varit mycket svårt.

Jobbat lite på att få bättre precision/centrering på svarvchucken innan det blev dags att svarva drev och axlar.
Tidigare var arbetsstycket ocentrerat med ca 0.15 mm. Har efter några timmars jobb fått ner det till ca 0.015 mm om man jobbar nära chucken.

Provar länka till filmer på provkörning av kran här.
https://www.youtube.com/watch?v=xS29t3oYEoM

Provkörning av grip
https://www.youtube.com/watch?v=cLynt-enO-0

Hade ingen bra film på hur det såg ut innan ombyggnationen av ventilpaketet. detta är filmat som den är nu. Intrimmad efter bästa förmåga.
Tvivlar på att det går få mycket bättre med detta ventilpaket.
Svårt att köra mjukt och fint särskilt kransvängen som är mycket känslig. Svängcylinderns slaglängd är 32 mm. på dessa 32 mm vrids kranen nästan 360 grader. Kranen är ca 70 cm lång så spetsen rör sig alltså i extremfallet över 4 m när kolven rör sig 32 mm. 70x2x3,14=439,6 )
Alltså behövs mycket små flöden, något detta ventilpaket tydligen inte klarar.

Har därför gjort en prototyp till en egen hydraulventil med mindre kanaler och annan utformning på den vridbara delen för att få mindre flöde/grad som servot vrids. Håller på att provköra och tycker det ser lovande ut. Återkommer med bilder på detta.

Klar med en boggilåda jobbar på nästa.



Urfräsning av den yttre halvan.




Boggilådans delar.






Boggilådans insida.
Valde att göra lagren synliga på insidan för att kunna göra lådan så tunn som möjligt.

Hade tyvärr ingen bild på en ihopmonterad boggilåda men den är klar och provkörd.
Kärvade lite i början men efter någon minuts inkörning kopplad till skruvdragaren så går den lätt och fint.

G-Crawler

Snyggt!

Jo jag fick mixtra lite på min kines svarv också, men fick till sist till den riktigt bra.
Vart köpte du svarv och fräs ifrån?

Låter som pumpen går på väldigt höga varv, eller låter den bara
väldigt mycket? :)




Wikström

Först en fråga.
Måste man göra något speciellt för att kunna koppla in flera olika fartreglage till samma mottagare? Med deras olika Bec kretsar blir det kanske problem?
Klippa strömkabeln från alla utom 1?

Svarv och fräs är köpt på Globaltools pga låga priser och mycket att välja bland.
De flesta tillbehör typ rundmatningsbord, pinfräsar, svarvstål mm har jag köpt på verktygsboden och Duab.

Svarv ED400FD Holzmann.
Fräs GT Premium 200SL-DIG.

Tyvärr är låter pumpen bara väldigt mycket. Provat köra den på mellan 20-40%. Vet inte exakt vad inställningen var när jag filmade.
Kommer troligen ändå att köra med 2 mindre pumpar istället för en stor så det blir nog nya pumpar som förhoppningsvis är tystare.


Kommer troligen beställa en Servonaut Hs 16 3D radio snart. Tycker den verkar mer flexibel och med fler möjligheter än graupner mc 28 som jag också kollat på. Bland annat ska man ( som jag förstår det ) kunna utöka till fler kanaler via en multiswitch enhet utan att behöva installera några extra brytare. Brytarfunktioner verkar det finnas gott om då alla knappar kan ges 3 olika funktioner.
Någon som har erfarenhet av detta på en servonaut Hs16 eller Hs12? Är menyer och inställningar enkla eller är det krångligt?
Kan ju bli användbart då jag lär behöva en hel del kanaler.

Funktioner jag kommer att behöva

1 Kran sväng
2 kran lyft
3 kran vippa ( yttre bom )
4 kran utskjut
5 rotator
6 grip

7 styrning
8 körning fram back
9 hög/låg växel
10 midjelås
11 Hydraulpump 1
12 hydraulpump 2
13 Arbetsbelysning

Övriga funktioner som skulle vara kul att ha om utrymme och ork räcker.

14 tilltbar hytt
15 öppningsbar huv
16 Breddningsbar lastgrind/stöttor
17 Skjutbar lastgrind
18 Hel/halvljus
19 Fällbar stege
20 Ljud. Motorljud med tomgång och arbetsvarv
21 Ljud. Backvarning.

Verkar jag ha glömt något?

Kommer knappast att få med alla dessa extra funktioner men hoppas klara åtminstone stege, hytt och huv.
Dessa funktioner är hydrauliska på originalet men gissar att styrning via servo blir enklare.

flightace

Riktigt kul och se kranen in action!! man blir sugen på och ta tag i sitt egna bygge!!
Boggie lådorna gillar jag skarpt,jag var inne på liknande funktion och även kedjedrift,tror att om jag gör om det som jag har nu med en motor i var hjul så blir det kedja,svårt och växla av tyngden från maskin i motoraxlarna som det är nu så tror inte det kommer hålla och göra det stabilare är svårt utan att det drar iväg i storlek,det var en stor stoppkloss i mitt bygge,det och svängmekaniken till kranen var att jag tappa lusten lite,,så tack för din draghjälp,inspirerande verkligen!!

Peteruqh

Citat från: Wikström skrivet 29 november 2020 kl. 21:48:33


Verkar jag ha glömt något?


Roterande o nevilerande hytt o grön färg?
Förlåt! Kunde inte låta bli... :)

Riktigt fint bygge! Ser fram emot att få se det på någon träff i framtiden.
/Peter

flightace

För och koppla flera esc till en mottagare behövs som du mycket riktigt sa en av kablarna plockas bort,,sen bra och veta är att du kan binda mer än en mottagare till en sändare på samma gång,tex på min bruder john deere traktor har jag en mottagare och på mitt jooskin släp till den en mottagare med egen strömförsörjning för tippmotorn av ett esc och 3 cells acce,
Det enda man behöver är att sätta bägge mottagarna i bindmode samtidigt,,
Väldigt behändigt om man vill slippa dra massa synliga kablar,mottagare idag e så små och relativt billiga så man kan ju överleva det ekonomiskt.
Så nu när jag då kopplar vagnen till traktorn behöver jag alltså inte pilla med ström till tippen,,bara backa intill och koppla.



Wikström

Tack för tipps om esc och mottagare.
Är alltid kul om man kan inspirera andra.
Funderade själv på kedja i boggin men helst ska man nog då ha en kedja till varje hjulaxel och då blir boggin ganska tjock.
Kanske går det med en kedja till hela boggin om man har brytrullar som bryter kedjan tvärt runt ingående drev.

Har inget emot gröna maskiner men då vi i alla år kört kombimaskin ( kombinerad skördare/skotare ) så har de gröna inget alternativ och ponsse blir det självklara valet. Ponsse är den enda av de stora tillverkarna som har den maskintypen.
Därför blir modellen också en ponsse.



Boggilådor och axel ihopmonterad.
Känns gå bra när man drar runt den men nog blir det en del friktionsförluster med så många drev och lager.

Skrev tidigare att jag gjort en prototyp till hydraulventil.
Då de flesta av mina cylindrar bara behöver en liten del ( 20-50 % ? ) av det flöde som mitt köpta ventilpaket kan ge för att få lämplig max hastighet så tänkte jag försöka göra en ventil som ger mindre flöde/grad som servot vrids för att bättre kunna utnyttja servots hela rörelse för bättre precision när ventilen öppnas.
Lite bilder på prototypen.



En skiss på hur formen på kanalerna i ventilens vridbara del påverkar hur mycket servot måste vridas för att få samma flöde.
bilderna till vänster ska föreställa någon typ av standardventil och de till höger är den ventil jag gjort.
Tänkte att man på detta sätt kunde göra stommen på alla ventiler likadana men göra den vridbara delen i 2-3 olika varianter för att bättre anpassa max flödet till den enskilda funktionens behov.
Hoppas det blev någorlunda begripligt  [blah]




Hade hemma fel pinfräsar, fel o-ringar och fel material men ville prova ändå innan jag beställer de grejer jag behöver och såhär blev det.




Vridbara delens kanaler.




Har nu testat lite mer och monterat den till kransvängen som är den känsligaste funktionen på kranen.
Den går betydligt mjukare nu än med den andra ventilen så det känns riktigt bra. har ett litet inre läckage men inget som märks när man kör.

Ska fundera lite på hur man bäst sätter ihop flera ventiler till ett paket som är så litet som möjligt.

Annars så tänkte jag ta en liten paus med boggilådorna och börja jobba med ramen istället för att få lite omväxling.





G-Crawler

Riktigt fin boggie! :)

Tycker du har bra driv som orkar göra egna ventiler, själv hade jag köpt tyska pga okunskap och bekvämlighet!  [laugh]

Vad har du tänkt använda för däck?

Gunnar

Det var ju lite tråkigt att du fick samma problem med dina ventiler som jag... dvs svårreglerade.

En av de lösningar jag hade var denna ventilskiva men den var alldeler för krånglig att tillverka. Den smalaste delen av spåret är bara Ø 0,3mm för jag hade tänkt att trådgnista ut dem, men sen fick jag inte till det med precisionen. Så det fick bli den som du hade innan din du kom med det modifierade spåret. God idé, varför kom jag inte på den? Hursomhelst så ska jag kopiera den och samtidigt modifiera den så att den blir "osymmetrisk" så att när skopan på lastaren ska lyftas respektive tiltas upp så ska de bli fullt flöde på en gång men när skopan ska tippas framåt respektive lyftarmarna ner så ska funktionen vara som din variant. Jag ska göra några olika och se om jag får till någon som fungerar som jag vill.

Trevligt att det går framåt för dig <tumb> Annars tycker jag det är lite dålig aktivitet här på forumet... är det bara du som gör något. Men det är inte någon nämnvärd fart på de andra forumen heller... tyvärr.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Wikström

#41
Obs
Skrev detta inlägg för en vecka sedan men ibland tar det väldigt lång tid innan det blir synligt för andra. Någon som vet vad det kan bero på?

Jo som läget är nu med delvis isolering, nedstängt på sportarenor mm så tycker jag att det borde vara lite extra fart på byggena där ute men så är det kanske inte.
Finns ju rätt mycket fina byggen här på forumet om man bläddrar bakåt lite men som du sa inte så mycket just nu.
Kul om du kan använda mina lösningar på ventilerna. Hoppas det fungerar och meddela gärna när du provat.


Har i veckan mest suttit med cad programmet. Ritat lite detaljer på ramen och skissat på hur jag ska kunna göra mitt ventilpaket lika litet som det jag köpt. Hoppas kunna få in alla 7 ventiler till huvudfunktionerna på ca 100x50x35 mm. Då skulle alla ventiler rymmas på en rad på maskinens bredd.

Har fått hem däcken. De sitter original på Tamiya bruiser och ser ut såhär.



Tycker de ser rätt bra ut men ganska hårt gummi och inte särskilt greppiga. Mått är 123x58 mm.

Skurit ut lite delar till ramen och ska börja svetsa i veckan.

G-Crawler

#42
Ahh, dom såg ju fina ut i mönstret, men ja dom såg lite "plastiga" ut.

Finns en däck tillverkare i Tyskland om du inte sett redan, finns dessa i 1:10 som har typ samma mått som dom på dina bilder bara aningen smalare. Vet inte pris då man måste maila och be om offert. Men känslan säger att dom har annat gummi och är ju lite kralligare mönster vilket kanske är trevligt.  <tumb>

https://pistor-modellbau.de/produkt/9026-pimo-bkt-460-70-r24-teleskopstapler-traktor/

Vet inte om du sett detta bygge som Frank på Fumotec började på för några år sedan, skulle komplettera din skotare bra, dock är denna i 1/8, men hade sett fränt ut ändå att röja i en ung ungskog! :) https://www.modell-baustelle.de/index.php?thread/1399-ponsse-bear/

flightace

Citat från: Wikström skrivet 13 december 2020 kl. 23:52:36
Obs
Skrev detta inlägg för en vecka sedan men ibland tar det väldigt lång tid innan det blir synligt för andra. Någon som vet vad det kan bero på?



Av nån anledning ska alla inlägg på detta forum granskas av moderator innan det läggs ut,,lite nordkorea stil kan tyckas men dom har la sin anledning till det,udda är det ,inte sett ett enda forum som har det så. [conf]

Jo att hjulen e lite styva i gummit kanske bara är en fördel,maskinen ska ju stå rejält grundad vid arbete och inte stå och gunga på svampiga hjul,greppmässigt tror jag inte man behöver oroa sig för,hur troligt är det att du dyker ner i värsta surhålet och dränker den i lera när den är klar?
iaf jag skulle nog hålla mig borta med en sådan fin och dyrbar maskin,,

PS: bra om man kan få ett svar från en moderator med i frågan,men det blir kanske bortredigerat eller helt bortplockat inlägg? <poke>

Grått nytt hår till alla geniknölsgnuggare  [dance1] [dance1] [dance1]

Gunnar

@flightace, jag tror inte att något granskas före publicering... det senaste jag bidrog med var den röda ventilskivan lite högre upp i tråden och den syntes direkt efter uppladdningen. Jag har aldrig upplevt någon fördröjning på detta forum. Kan en eventuell fördröjning ligga hos den server man lagrar sina bilder kanske?
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar