Tack för tipps om esc och mottagare.
Är alltid kul om man kan inspirera andra.
Funderade själv på kedja i boggin men helst ska man nog då ha en kedja till varje hjulaxel och då blir boggin ganska tjock.
Kanske går det med en kedja till hela boggin om man har brytrullar som bryter kedjan tvärt runt ingående drev.
Har inget emot gröna maskiner men då vi i alla år kört kombimaskin ( kombinerad skördare/skotare ) så har de gröna inget alternativ och ponsse blir det självklara valet. Ponsse är den enda av de stora tillverkarna som har den maskintypen.
Därför blir modellen också en ponsse.

Boggilådor och axel ihopmonterad.
Känns gå bra när man drar runt den men nog blir det en del friktionsförluster med så många drev och lager.
Skrev tidigare att jag gjort en prototyp till hydraulventil.
Då de flesta av mina cylindrar bara behöver en liten del ( 20-50 % ? ) av det flöde som mitt köpta ventilpaket kan ge för att få lämplig max hastighet så tänkte jag försöka göra en ventil som ger mindre flöde/grad som servot vrids för att bättre kunna utnyttja servots hela rörelse för bättre precision när ventilen öppnas.
Lite bilder på prototypen.

En skiss på hur formen på kanalerna i ventilens vridbara del påverkar hur mycket servot måste vridas för att få samma flöde.
bilderna till vänster ska föreställa någon typ av standardventil och de till höger är den ventil jag gjort.
Tänkte att man på detta sätt kunde göra stommen på alla ventiler likadana men göra den vridbara delen i 2-3 olika varianter för att bättre anpassa max flödet till den enskilda funktionens behov.
Hoppas det blev någorlunda begripligt
![[blah]](https://rclastbilar.se/forum/Smileys/aaron/blahblah.gif)

Hade hemma fel pinfräsar, fel o-ringar och fel material men ville prova ändå innan jag beställer de grejer jag behöver och såhär blev det.
Vridbara delens kanaler.
Har nu testat lite mer och monterat den till kransvängen som är den känsligaste funktionen på kranen.
Den går betydligt mjukare nu än med den andra ventilen så det känns riktigt bra. har ett litet inre läckage men inget som märks när man kör.
Ska fundera lite på hur man bäst sätter ihop flera ventiler till ett paket som är så litet som möjligt.
Annars så tänkte jag ta en liten paus med boggilådorna och börja jobba med ramen istället för att få lite omväxling.