Stiligt med bygget av ventilerna. Jo känner igen principen. I teorin är det ju ganska enkelt men ändå rätt många moment och mycket noggrannhet som krävs vid bygget.
Jo har sett ditt början till bygge av 1:10 elefanten. Kranen såg riktigt fin ut. När det gäller resten så skrev du väl något om, ska se ut som en elefant på långt håll i dimma och motljus.
Hoppas på att mitt bygge ska bli lite mera skala än så men vissa delar blir lite kantigare och klumpigare än på originalet.
Jo såg lösningen med en motor till varje hjul. Själv siktar jag på en mer traditionell drivlina med en vanlig 540 elmotor, 2 stegs växellåda samt axlar och drev.
Med utväxling på ca 1:400 på lågväxel tycker jag att vridmomentet i den lilla motorn bör räcka men om det verkligen fungerar får vi se. Problemet för mig blir nog stora förluster i drivlinans många drev och lager. Krävs många drev bara för att leda kraften ut till hjulaxlarna i boggielådan. Fått hem dreven, tror det var 36 st. och 72 kullager.
Efter alla diskussioner om olika ventilpaket och dess funktion blev jag nyfiken och bestämde mig för att ta isär mitt för att se om jag kan räkna ut hur det fungerar. Är ju inte heller nöjd med hur det fungerar så tänkte se om det finns något man kan göra åt detta.

Insidan delvis i plast brukar jag inte se som ett gott tecken. Se att det finns ett extra hål vid varje ventil. Som jag förstår det så leds returoljan i rundpumpningssystemet (Open center system) via denna kanal till baksidan på ventiltallriken där det finns en ventil till.

( Här syns det som jag i brist på bättre namn kallar rundpumpningsventilen )
Denna bakre ventil stänger returen för rundpumpningen när ventilen aktiveras så tryck byggs upp endast när en eller flera funktioner är aktiva.
Detta känns ju som en ganska enkel och bra lösning för att avlasta pumpmotorn och spara ström men tyvärr är nog precisionen i detta ventilpaket för dålig. Jag gissar att det är detta som orsakat mina problem med ryckig gång vid krypkörning. ( extra tydligt vid hög belastning och vid körning av flera funktioner samtidigt)
Tror att rundpumpningsventilen på några ventiler stänger lite för sent så när den vanliga ventilen öppnar så släpps fortfarande lite av oljan till retur via rundpumpningsventilen vilket leder till ojämnt tryck och ryckiga rörelser.
Som ni ser är spåret för rundpumpningsventilen bara på ena halvan av ventiltallriken och därför tänkte jag prova att vrida om ventilen 180 grader och på så sätt permanent stänga rundpumpningsventilen och skapa ett helt vanligt konstanttryckssystem ( closed center system )
Detta går enkelt att göra utifrån. Bara att lossa servot och vrida ventilen 180 grader.
Har nu skruvat ihop och provkört och kan direkt se att rörelserna blir betydligt mjukare än tidigare

Finns ju inga tätningar så hoppas bara att det inte läcker.
Tyvärr inte helt perfekt än.
Då flera av cylindrarna ( grip, kransväng ) är mycket små 10x22 och 10x32 mm invändigt så behövs ju mycket små flöden och rörelserna blir därför lätt för snabba. kanske behövs ett ventilpaket med bättre precision eller kanske räcker det med bättre servon.
Alltså inte helt bra än men känns fullt användbart nu även vid högre belastning, och så har man ju lärt sig en del så det är positivt.
ska försöka lägga ut filmklipp på körning före och efter denna operation så får ni se skillnaden.