Min Scania R620

Startat av LarsO, 22 juni 2020 kl. 17:07:35

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LarsO

Som nybliven pensionär hösten 2018 kände jag mig beredd att ta mig an ett 40-årigt projekt, nämligen att slutföra bygget av min modellbåt "Krabbencutter" som legat och väntat i förrådet.
När det var klart behövdes något nytt. Tittade på om jag skulle fortsätta inom båtbranschen eller sadla om till något annat. Har alltid haft ett "lagom" intresse för teknik och efter 40 år inom fordonsbranschen samt ett enormt Googlande, tittande på YouTube, nedladdande av manualer beslutade jag mig för att det skulle bli en RC lastbil.
Till slut bestämde jag mig för en tre-axlad Scania från Tamiya. Från början skulle det vara en R620 "Blue Edition". Studerade butikernas hemsidor och jämförde priser. Beställde slutligen från en firma som enligt hemsidan hade den på lager. Det dröjde inte länge förrän jag fick svar: slut på lager vet inte när den kommer in, detta trots att det stod på hemsidan att den fanns. De övriga som hade denna modell var betydligt dyrare. Vad göra? Det var en Scania R620 jag ville ha. Jämförde på nytt och beställde en "vanlig" R620 Highliner.
Samtidigt läste jag på detta forum om alla tips, problem och information om motorer, kullager, sändare osv.
Beslutade att direkt byta motor, kullager och införskaffa två servon.
Är helt beroende av butikernas E-handel då vad jag vet, det inte finns någon "hobby" affär i trestadsområdet som för dessa artiklar.
Motor, kullager, servon och batteri dök upp och därefter den stora kartongen.
Färg behövs också, beställde enl. manualens rekommendationer d.v.s karossen i "Mica-rött". Snålheten bedrar visheten så en burk räckte såklart inte utan ytterligare en burk inkl. frakt beställdes. Upptäcker då att det inte är samma färgbad så en viss nyansskillnad kan ses på några detaljer.
Fartreglage nästa detalj. Tamiyas MFC-03 tar ganska stor plats samt vad jag förstår har den inget V8 ljud. Dessutom, står det i manualen att inte montera IP och stolar.
Synd när man kostar på ett bygge av sådan bil och den låter som en V6:a, inget ont om dessa men.
Hade läst lite om Servonaut om deras realistiska körning samt att de olika motorljudsinställningarna så skickade efter en M24+.
Till detta behövs en sändare, så en Carson "Reflex Stick Multi Pro LCD" beställdes.
Bygget framskred utan några större missöden, mycket tack vara Youtube.
Hade läst om någon som satte en vägg i hytten så efter lite försök blev det en vägg bakom stolarna där M24 sitter och mottagare och ljudmodul mellan stolarna. Mycket kablar men det går.
Så äntligen dags för första provkörningen. Framåt, vänster och höger helt ok men backning gick inte alls. Flyttade runt kablar och provade olika kanaler men ingen back.
Läste på Servonauts forum om fler som råkat ut för detta problem med denna kombination och att det löst sig när man installerat belysning.
Så det var bara att beställa på nytt. Vad händer? Trots att det står att det finns i lager får jag tillslut beskedet, slut i lager och kommer inte beställas på ett tag.
Blev att beställa direkt från Servonaut i Tyskland och det fungerade utan problem. 4 dagar senare hade jag mina LED lampor. Monterade allt med lite pyssel och bromsljusen fungerade men det var allt. Ny felsökning och hittade en anslutning som var felvänd in i fartreglaget. Nu var det full belysning både fram och bak, blinkers + att backen fungerade. Dock lyste ena främre blinkersen rött istället för orange. Skrev ett mail till Servonaut och fick svar att de sänder en ny uppsättning (5 LED) direkt. 2 dagar senare satt allt på plats + en SM3 med högtalare.
Nu är det full fart både framåt och bakåt med ljus och ljud.
Har redan börjat spana på nästa projekt (en trailer)!

Pocket

Snyggt! Har precis påbörjat bygge av Tamiyas grusbil. Mycket Youtube blir det för att hitta tips på smarta lösningar som förbättrar bilen.
Vad gäller detta forum verkar det vara blygsam aktivitet så jag lägger hellre tid på YT än att vänta in svar här.  Mycket finns ju att läsa här dock,  lite lurigt att hitta ibland bara.
Lucka till med trailern! <tumb>