Min första lastbil köpt Arocs 3348 Grusbil

Startat av Pocket, 17 juni 2020 kl. 16:58:30

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pocket

Så blev det ett köp till sist. När semesterpengarna inte gick till Grekland så hamnade de på hobbyprylar istället...
En MB Arocs 3348 grusbil. Beställde även en TRP 3 motor, kullagersats och en hydraultippsats från MagomHRC. Hoppas det inte är skitgrejor bara, har haft svårt att hitta omdömen på deras grejor.
Har en lång historia med flygplan och helikoptrar så ESCer osv finns en uppsjö av, får se om de går att använda befintligt, annars klickar man väl hem nytt.
Avvaktar lite med ljud och ljus. Känns det rätt så kompletterar jag senare. Det saknas ju inte uppgraderingar om plånboken känns tung...
Tanken är väl att det kan bli en grävare eller en hjullastare framöver också om detta känns tillräckligt kul.
Jag återkommer säkert med frågor!

Peteruqh

/Peter

cege

Jag säger också välkommen!
Jag har själv en tippsats från Magom till min tipptrailer.
Magom har klart förbättrat sin kvalitet tycker jag.
Min cylinder är en ganska stor sak.

Det finns en tippsats från Lesu också, synd jag inte såg det tidigare.

Ljud och ljus finns det en hel del att välja på och jag rekommenderar att ta reda på vad du vill ha.
Vi hjälper gärna till med tips. Tamiyas egen MFC01 och 03 är dessvärre inget jag rekommenderar.
Man växer snart ur den.

Sedan finns Servonaut och Beier.
Jag har och använder båda, Beiers kombinerade fartreglage och ljud/ljusmodul SFR-1 är riktigt bra.
Man får styra det mesta själv och det kan verka lite bökigt, men resultatet blir bra i slutändan.
Och den är prisvärd tycker jag.

Jag vurmar för servonaut också men läs gärna på lite om båda

Som sagt välkommen.
Och jag hoppas vi får se dig på de träffar vi har!

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

Pocket

Tack hörni!
Har ni nåt inköpsställe ni rekommenderar när det gäller dessa grejor? Har märkt att det blir väldigt spretigt med olika leverantörer när man börjat leta grejor.

Pocket

Ett par bilder på hydraulkonverteringen av mitt grusbilsbygge. Har försökt se hur andra monterat sin cylinder, och det tycks finnas lika många lösningar som bilar. Detta får bli min variant, får se hur väl det funkar i verkligheten.

Tror nedan länkar är tidsbegränsade via onedrive.

https://1drv.ms/u/s!AuNISUCKd4GSgng2KS66hqD6fU4E
https://1drv.ms/u/s!AuNISUCKd4GSgnZzvltyq4luabsQ

tobbe

Fint bygge!! Ett tips byt ut motor o växellåda bilen går lugnare,går Ej att smyga med orginal prylarna så köp en servonat motor så tjänar du en kanal också o det är väl inte så dumt har för mig att den heter Servonaut u290 växelmotor om du skulle vilja ha en skönare körning
Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730

Pocket

Citat från: tobbe skrivet 14 juli 2020 kl. 16:16:16
Fint bygge!! Ett tips byt ut motor o växellåda bilen går lugnare,går Ej att smyga med orginal prylarna så köp en servonat motor så tjänar du en kanal också o det är väl inte så dumt har för mig att den heter Servonaut u290 växelmotor om du skulle vilja ha en skönare körning

Har kollat på den, men tänkte kolla hur det funkar med Truck puller motorn från Carson först.
Tacksam för alla tips dock!

Pocket

#7
Jaha, det här spårade ju ur rätt snart.
En växlad motor GM32U390 och lite annat måste klickas hem.. Tur inte frun ser mitt hobbykonto...
Beier vs Servonaut... tittar på M24 och SFR-1. Lyssnat på en ljudjämförelse Beier vs Servonaut,  och jag tycker nog Beiers låter en smula bättre. Något annat ni vill tillägga? priset är ju också till Beiers fördel, och det känns som att man får lite större valmöjligheter med SFR.

Pocket

#8
Har snart avslutat själva bygget. Det är lite småpill kvar som ex vis bakskärmar, lite färgkomplettering och slutlig infästning av flak och dess detaljer. Sen ska all elektronik på plats och konfas. Det jag hittills köpt till utöver bilen:
Magom hydrauliksats
Växlad motor U390 från Servonaut
Futaba servo 3010
Bredare fälgar och däck fram (Carson resp Tamiya)
Carson VBG drag
Beier SFR-1 fartreglage
Beier MFR 1210 fartreglage
Högtalare
Styrstag Carson
Mfl småpryttlar

Kvar på inköpslistan:
Ljushårdvara

Ett par nya bilder finns i
https://1drv.ms/a/s!AuNISUCKd4GSgwGeukh4HbZoJMOm

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Pocket


Pocket

Nu är det "bara" ljus, större högtalare, detaljer och dekaler kvar. Fick till hydrauliken tycker jag,  och den lyfter bra viktmässigt trots 7,4V isf 12V.
Jag valde att köra båda fartreglagen (BEIER SFR-1 & MFR-1210) på samma Lipo-ack.
Sedan finns det massor med finjusteringar i ljud kvar också.
Uppdaterade med en ny film:
https://1drv.ms/a/s!AuNISUCKd4GSgwGeukh4HbZoJMOm