Tips&Trix: Byta ut en potentiometer i din radio mot swtich

Startat av 802°, 14 september 2012 kl. 22:15:15

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

802°

Jag tänkte försöka förklara kort hur man byter ut en potentiometer mot t.ex. en 3-läges
switch eller mot 4 st tryckknappar.
Jag är lite dålig på att förklara enkelt, är det svårt och förstå så fråga så ska jag försöka förklara. ;)

- 3-läges switch
Om man nu skulle behöva en kanal där man vill ha fullt utslag åt båda håll med mittläge,
så kan man byta ut potentiometern mot en 3-läges switch, jag själv har tagit en potentiometer från en
av spakarna på radion och satt en switch istället på den kanalen, t.ex. till växellådan

Första man får göra är att kolla hur många ohm potentiometer man har är på, de flesta radios har pot. på 5Kohm.
Står det inget på poten så kan man ta en multimeter och mäta mellan de yttre stiften på poten, detta bör man göra
när den inte är in kopplad. Mäter man mellan de yttre så får man potens max ohm, mäter man mellan mitten och en
av de yttre så ser man om den fungerar.

Det man behöver i material är:
- 1st 3-läges switch Finns här finns även på ebay där man brukar få 10st till det pris som Kjell&co tar.
- 2st motstånd på 2.2kohm, om nu din pot är på 5kOhm, skulle den vara på 10kOhm så tar du två motstånd på 5kohm

På en pot är signalen på mittenstiftet, plus och minus är på de yttre men på vilken sida plus och minus hamnar
har mindre betydelse för går det åt fel håll så får man ställa in rev eller norm på radio för kanalen.

Löd ihop det hela enl bilden nedan. Schemat är på en switch där poten är på 5kOhm



- 4-lägen på en kanal.
Om man som jag har en ljud/ljusmodul där man startar ljud eller ljus på en kanal genom att hålla
spaken på +50%, +100% eller -50%, -100% så kan man byta ut poten till 4st återfjädrande tryckknappar.

Även här måste man veta hur många ohm är på, exemplet nedan visar inkoppling där man har 5kOhms pot.
Den här inkopplingen är lite lurig och kräver att man är koncentrerad när man löder <bounce>
Det man gör med denna inkoppling är att man genom 6st motstånd får 4st fasta positioner på en kanal.
Tryckknapp A blir +100%, B blir +50%, C blir -50% och D blir -100%.

Löd ihop det hela enl bilden nedan. Schemat är på en switch där poten är på 5kOhm



Som sagt är jag är lite dålig på att förklara enkelt, så har ni frågor så fråga. ;) <tumb>

CGT

Det där var intresant, det betyder att jag kan använda det för stödbenen. Måste skaffa en brytare och några motstånd så jag kan testa det.

Är det någon som har flera tips hur man kan förbättra radion (har en FC18).  <hands>  <hands>
MVH/Claes

Scania R620 (Nästan klar)
SEMI TRAILER (under byggnad)

MrLinds

Vad har du för poteniometer på Fc18? Det är bara att plugga in en 3läges switch i en ledig kanal.

CGT

Har en skjutpot nu för att styra bena med idag men får ställa den i två olika lägen för att bena skall göra det jag vill. Får mäta upp dom olika värdena som pote hamnar på. Det blir lite att leka med.
Skall kolla upp det när jag kommer hem. Då får jag mäta upp den.
MVH/Claes

Scania R620 (Nästan klar)
SEMI TRAILER (under byggnad)

MrLinds

Nu är jag inte någon expert på det här området men har en Fc18 själv.
Det är bara att dra ur skjutpoten på kretskortet och sätta i en 3pos switch utan motstånd, då man kan ställa utslagen på kanalen i radion.

Det funkar nog lite annorlunda på billiga radios som inte är byggda för att byggas om.

CGT

Jag skall testa när jag kommer hem.
Tack för tipset!  <tumb>
MVH/Claes

Scania R620 (Nästan klar)
SEMI TRAILER (under byggnad)