Tamiya FH16 Timmerbil med släp och CTI timmerkran.

Startat av peliasson7, 8 mars 2020 kl. 16:57:37

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

peliasson7

Hur börjar man en sådan här utan att folk tror att man har fått solsting, stroke och storhetsvansinne och sedan slängt alla ekonomiska begränsningar åt H-E?   [cranky] [cranky] [cranky]
Någon bakgrund till den frågan kanske man hittar här:  "Presentation av en vilsen hobbyist..." (https://rclastbilar.se/forum/index.php/topic,1976.msg20768/topicseen.html#new)

Skit samma vi kör...

En Tamiya Volvo hittade för en tid sedan hem till mig och har under någon månads tid byggts ihop utan målning eller moddning för att funktionstestas.

Under bygget kom jag på att det ser väldigt tomt ut där bak. På Tamiyas bilder och kartong syns inte bakdelen bra, men det fattas definitivt något här...   :-\
Alltså behövs det en timmer kran och de bästa är hydrauliska men smakar det så kostar det...  Efter mycket vankande i cirkel, som professor Baltazar, och ältande har jag kommit fram till en gyllene medelväg.
Det får bli en CTI-kran med elektriska cylindrar, deras cylindrar verkar ha fått bra kritik och fungerar ganska bra vad jag förstår. Pengarna som blir över blir det till att uppgradera min 3d skrivar park med en "resin" skrivare.
Med CAD och en resin skrivare fixar jag de delar som CTI inte har med. Bland annat får man inga stödben med, så det måste lösas på något sätt.

När jag gjorde lite research kollade jag även på timmersläp IRL. Här finns det också en del cool saker att göra, t.ex axel lyft både på fram och bak för att förbättra manövrerbarhet i skogen
Kolla här så förstår ni vad jag menar: https://www.youtube.com/watch?v=JNPTfD9heP8&list=PLaqPJa1xcGNbGJD5QtTSjkeazwfzEtlIb&index=2&t=0s

Om man siktar på släp modell längre behövs en släde där man kan flytta timret under lastning.
Se här: https://youtu.be/URTyhGVBEgU?t=460   (7:40 in i filmen)

Så på lite drygt en månad har projektet svällt en del och vi får se vad vi ror i land med, men siktar man högt så kommer man kanske halvvägs i alla fall... :-)

Idag står den som på bilden här:

Jag gillar prylar med kraft, rörlighet och detaljer därför kombinerar jag mina hobbies för flyg, RC, modellbygge, DIY och foto.

peliasson7

#1
Efter provkörning av "Vanilj" Volvon konstaterade jag att svängradien med standard installerad styrning inte är något vidare så det måste moddas, behöver begrundas och funderas lite på men det men lutar åt någon kopia på Classes Scania som jag fick lov att ta en "uppskirt" bild på igår i E-tuna.   

Jag gillar prylar med kraft, rörlighet och detaljer därför kombinerar jag mina hobbies för flyg, RC, modellbygge, DIY och foto.

peliasson7

#2
När jag ändå är igång så kommer jag direkt att tänka på hur kranen behöver fixas.
Som synes på bilden från CTI på kranen så kommer det att saknas stödben så här behöver något lösas.

Jag gillar prylar med kraft, rörlighet och detaljer därför kombinerar jag mina hobbies för flyg, RC, modellbygge, DIY och foto.

peliasson7

#3
Eftersom jag ännu inte har kranen, (leveranstider är inte kul...  :-(   ) så börjar jag redan fundera på hur det skall monteras och fixas. Jag "förenklar" genom att mäta upp varje del lägga in dem i CAD, så kan jag i datorn se begränsningar och möjligheter och sedan via en beställd resin printer skriva ut de delar som behövs.   Printern är restad med just okänd leverans pga Corona. [angry] [angry] [angry]
Tar dock en jäkla tid att CAD:da det här.  Det jag kommit fram till hittils med skjutmått, micrometer och sedan ritat har väl tagit mig ca 40h att få in i datorn, men alla delar är separata och kan skrivas ut vid behov.
Först kommer orginal delarna och hur de är monterade.

Jag gillar prylar med kraft, rörlighet och detaljer därför kombinerar jag mina hobbies för flyg, RC, modellbygge, DIY och foto.

SWE IROC

Välkommen och ett trevligt projekt du har startat.

Jag läste igenom din tråd och såg att du ska bygga timmersläp också, jag kommer att
få hela timmerredet komplett över från min bil timmerbil eftersom jag ska bygga lastväxlare av den,
tänkte om du behövde så vet du vart det finns.

Styrservo modden är kanon, blir mycket mindre glapp i styrningen sen går det att fila lite på styrspindlarna
så dom kan röra sig mer utan att ta i framvagns balken så det blir mer styrutslag, jag brukar sätta både
styrservot och växelservot bredvid varann i ramen då jag kör med original växellådan, en servo räddare
på styrservot är inte heller dumt så man inte sabbar dreven i servot om man kör på något.

Lycka till med bygget.
Mvh // John

peliasson7

#5
Tackar, skall hålla erbjudandet i minne, men jag kommer att behöva fyra timmerhållare, två monterade på släden och två som skall glida på en I- eller U- balk med fästen. Så det enda jag kan återanvända från bilens timmer hållare är eventuellt timmerhållarna. Allt annat måste uppfinnas.   :-)
Släpet är på sparlåga tills jag har fått bilen hyfsad, tror jag.  <evilgrin>
Dock är släpet beställt och dolly halvfärdig...  ;-)

Bas till släpet blir Lesu 40-foot container
med en tvåaxlig dolly.

Jag har ganska gott om plats för stryrservo i ramen då jag valde bort att bygga växellådan och stoppade in en Servonaut-motor istället. Jisses vad fint den motorn går på låga varv, det går VERKLIGEN att krypköra med den.   <wow> <wow> <wow>   [play]

Behöver åka till Söders RC-hobby på vägen hem från jobbet imorgon och fixa lite länkarmar och öglor så skall jag börja modda styrningen lite.   

Hmm, såg att bilderna i tidigare inlägg inte är med, så det måste undersökas...   [coffe]


Citat från: SWE IROC skrivet  8 mars 2020 kl. 21:03:40
Välkommen och ett trevligt projekt du har startat.

Jag läste igenom din tråd och såg att du ska bygga timmersläp också, jag kommer att
få hela timmerredet komplett över från min bil timmerbil eftersom jag ska bygga lastväxlare av den,
tänkte om du behövde så vet du vart det finns.

Styrservo modden är kanon, blir mycket mindre glapp i styrningen sen går det att fila lite på styrspindlarna
så dom kan röra sig mer utan att ta i framvagns balken så det blir mer styrutslag, jag brukar sätta både
styrservot och växelservot bredvid varann i ramen då jag kör med original växellådan, en servo räddare
på styrservot är inte heller dumt så man inte sabbar dreven i servot om man kör på något.

Lycka till med bygget.
Jag gillar prylar med kraft, rörlighet och detaljer därför kombinerar jag mina hobbies för flyg, RC, modellbygge, DIY och foto.

peliasson7

 Senaste dagarna har mest energi lagts på att försöka få till en fungerande konstruktion på stödbenen och CAD hjälper till att visualisera det hela rejält, samtidigt blir det enklare att skriva ut och testa delar och göra förändringar.
Så här ser helheten av stödbenen ut efter gårdagens sittning

Här är bara de delar som skall tillverkas och hur det är tänkt att de skall monteras.
I ritningarna har jag inte tagit med skruvar och muttrar det är bara hålen med.




Mina begränsningar just nu är att jag vet inte måtten på "hydraul cylindrarna", vet bara längd mellan fästhål och att diametern kommer att vara 15 mm. Så ritningen kommer att behövas uppdateras när jag kan mäta upp cylindrarna.

Sedan funderar jag över någon bra "ledare" för att automatiskt vika upp cylindern till 45 grader när den dras in. Kommer att bli någon form av påverkan på cylindern. Behöver begrundas lite på vad som håller och är möjligt.

Nu skall jag till RC-hobby och köpa linkage för styrningen.  :-)
Jag gillar prylar med kraft, rörlighet och detaljer därför kombinerar jag mina hobbies för flyg, RC, modellbygge, DIY och foto.

peliasson7

Då skall vi se...
Sitter och övervakar ett nattjobb och för protokoll. Mellan mina uppgifter tänkte jag att jag skulle uppdatera det senaste med timmerbilen. 
En hel del steg har tagits och jag få lägga till dem här eftersom.

Började med att demontera bilen i "målningsbara" delar, så nu har jag ett strippat chassie och en låda med delar.
Samtidigt tänkte jag att jag tittar på att modda styrningen.
Så här såg orginal installationen ut:


Iom att jag CAD:at upp tvärbalkar så tänkte jag  att jag tar en sådan och ändrar höjden skriver ut två nya för att montera servot på.

Ovan ser ni utskriften som fungerade nästan perfekt...
Tyvärr satt en skruv till stötdämparfästet centralt monterat i U balken så det passade inte riktigt.
Löste det genom att skapa ytterligare ett hål i mitten, och skriva ut en ny tvärbalk så nu är det tre hål. Har ingen bild på den tyvärr, för den skruvades fast direkt.
Notera att hålen är lite förskjutna i sida för inmontering i balken, passar det inte perfekt är det bara att vända på balken så har man flyttat 2-3 mm i längd efter balken.


Färdigt resultat underifrån.
Om servot sitter centermonterat som jag gjort kunde jag använda Tamiyas standard servo länk arm, den är bara flyttad från översidan och direkt till styrleden.


Resultatet sett ovanifrån, notera urfasningen i tvärbalken för servo kabeln.
Som det ser ut så verkar det vara ett avsevärt större styrutslag nu men iom att jag plockat ner hela bilen så kan jag inte provköra...    lol
Jag gillar prylar med kraft, rörlighet och detaljer därför kombinerar jag mina hobbies för flyg, RC, modellbygge, DIY och foto.

peliasson7

Har även börjat bygga lite på framaxlarna på släpet eftersom delarna  låg här hemma.
Behöver fundera lite hur en eventuell lyft av bakre axeln på "dollyn" skall fungera utan att man bara lutar den, behöver säkra rotationen på något sätt.


Kopplingsplattan som sitter där just nu kommer "nog" att bytas till något mer fast.

Jag gillar prylar med kraft, rörlighet och detaljer därför kombinerar jag mina hobbies för flyg, RC, modellbygge, DIY och foto.

peliasson7

Tomten kom med en leveras från tyskland idag (igår rent tekniskt).


Spenderade hela eftermiddagen med att montera den på chassiet för provkörning och ett antal timmars kopplande och fipplande med radion och ESC:er till varje kanal och motor.
Just nu är allt byggt utan lödning på en kopplingsplatta, får fundera sedan var f-n man skall göra av alla kablar och ESC:er.

Det kommer ingen instruktion med till kranen så det är lite tankearbete för att montera och koppla det hela. Infästningen i bilen kräver modifiering a la Dremel då vridmotor och växellåda för den kräver en del utrymme.
Får visa lite bilder på det jag kommer lite längre. Behöver också ändra en av tvärbalkarna under motorn då den tar en del plats i höjdled och jag fick sätta dremeln i den översta tvärbalken.

Fungerar faktiskt riktigt bra, skall se om jag kan visa något litet klipp på funktionen.
Men det kommer att ta ett tag att sätta manövreringen i reptilhjärnan och inte behöva fundera på varje rörelse.
Det går åt sex kanaler för att köra hela setupen.
1. Vrida hela kranen.
2. Höj och sänk första cylindern.
3. Hög och sänke andra cylindern.
4. Skjut teleskop armen ut/in.
5. Rotera gripklon höger/vänster.
6. Öppna/stäng gripklon..
Jag gillar prylar med kraft, rörlighet och detaljer därför kombinerar jag mina hobbies för flyg, RC, modellbygge, DIY och foto.

harlekin

Så jäkla vackert!  <hands> Vad är det för märke på cylindrarna för stödben?

Mvh