I tankarna om att köpa CNC. Tips?

Startat av Rille, 30 september 2019 kl. 16:40:08

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rille

Jag håller på med modellbyggande, främst i skala 1:50 men även 1:32 emellanåt.
Gör redskap och andra diverse tillbehör till grävmaskiner / hjullastare.
Hittills under alla år, så har jag byggt allting för hand. Enda elektriska hjälpmedlet är en dremel, och det är inte ofta den heller behöver användas.
Har många gånger fått frågan om jag inte ska köpa en 3D printer. Men det vill jag inte ha. Krävs mycket jobb i efterhand för att få till en bra yta.
Jag har provat på lite med gjutning av det man bygger, men njaa det är inte riktigt min grej.
Har länge gått i tankarna att man skulle ha en CNC och kunna fräsa ut alla redskap man bygger, och då bara limma ihop. Snabbt enkelt och smidigt!
Men frågan är, vad ska man ha?
Jag har googlat runt lite grann och försökt hitta nå små lämpliga grejer.
Bygger i plast, som många andra också här på formet gör till sina byggen, polystyren närmare bestämt.
Prisklass så tänker jag mig någonstans 10k, max 15k. Nåt smidigt bör det väl finnas att få tag på?

freco

Jag har ju sett många av dina fina byggen och vi har ju även varit i samma "bransch" så att säga så tror jag vet ungefär vad du är ute efter. Givet att STABILITET är ett måste så skulle jag normalt inte råda någon att köpa en så kallad CNC router (sök tex på ebay) men om du enbart skall köra plast (eventuellt trä och andra mjuka material) och INTE metall (inte ens aluminium) så tror jag att du skulle kunna ha ganska stor nytta av sådan maskin. Ofta står det att man även kan köra aluminium i dom, men det tror jag inte på... Observera också att det är stor skillnad på "engraving" (gravyr) och "milling" (fräsning). Det står ofta att dom klarar engraving, men det innebär inte att det går att fräsa i metall med dom.

Om du även vill kunna köra metall så skulle jag säga att du (minst) måste ha en maskin motsvarande tex Precision Matthews PM-25MV (https://www.precisionmatthews.com/shop/pm-25mv/) som är en ganska prisvärd kinamaskin (samma maskin säljs i Sverige av Koneita.com) men enbart maskinen kostar runt 20k och sen får du lägga ett antal pengar på att CNC-konvertera den. Färdiga CNC-maskiner i den storleken kostar kanske 50k och uppåt.

Så kika på olika forum mm vilka routrar som verkar ge bäst maskin för pengarna. Jag läste mycket om sådana för några år sen men är inte uppdaterad på de senaste modellerna. Håller själv på med ett CNC-konvertera en Nova BF30 från Koneita :-)

Rille

Ja det behöver ju inte vara något extremt i prisväg, men som funkar och gör sitt jobb på ett bra sätt, till en vettig peng!
Att gå ända upp i 20k känns lite väl, för det lilla jag håller på med. Men och andra sidan kan man producera betydligt mer då!
Se där, kul att du också haft tanken, och till och med är på gång. Får anlita dig att fräsa :P