Volvo EC750E HR

Startat av Mad Max, 18 september 2019 kl. 18:09:57

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ellis

Riktigt häftigt! Släng upp mer bilder NU!  <tumb>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mad Max

Tack grabbar. Det kommer mer bilder Ellis, ska bara lacka lite till först  <tumb>

Beställde rivningverktyget ifrån THS igår, 8 veckors leveranstid  [cranky]
Men planen att ha den igång till Vårgårda ser ju ut att hålla   :)
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Fick lite gjort under veckan. Printade ut stenskydd till hytten samt dragit lite mer hydraulikslang. Stenskyddet ska spacklas och sen lackas innan det monteras ordentligt.

Jag har lite delar som ska maskinas ut i helgen men får återkomma mer om det när det är klart.
Imorgon drar jag till hobbybutiken och köper mässingsrör så jag kan börja tillverka räcken till maskinen. En del kvar innan det är klart men det går helt klart framåt  <tumb>






Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

SWE IROC

Mvh // John

tobbe

Man kan väl inte säga annat än jösses så bra det blir
Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730

G-Crawler


Ellis

Snyggt jobbat! Riktigt fint!  <tumb>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mad Max

Tack grabbar  :)
En fråga till er kunniga. Jag ska nu tillverka en oljetank och funderar lite på hur jag ska få den tät. Jag vill helst fräsa ut den i 3mm PVC plast och sen limma ihop den. Efter det så tänker jag även limma skarvarna på insidan, ordentligt med lim så att det blir tätt och fint.
Tror ni oljan har någon påverkan på limmet? Jag tänker på sikt om det eventuellt kan lösa upp det?  [conf]
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

tobbe

Tror inte att det blir ett problem om du använder ett lim som står emot olja borde finnas hur många som helst men frågan är väl om du får anslutningarna täta
Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730

Gunnar

Om du verkligen menar PVC (och inte styren som brukar användas i våra kretsar) så finns det ett lim som heter Tangit och som används till PVC-rör och liknande i VVS-branschen. Det har säkert de flesta bygghandlare eller rörkrökare. Jag VET inte men förmodar att det har samma kemikalieresistens som PVC det ska limma.
Snyggt bygge tycker även jag. <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Mad Max

Tack för svar grabbar.
Här är plasten som jag har köpt via maskindelen.se. Jag ska se om jag kan hitta limmet du pratar om Gunnar. Tack för svaret  <tumb>

https://www.maskindelen.se/product/svart-pvc-plast-3-mm
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

#26
Liten uppdatering ifrån veckan som gått. Lite fler delar är lackade och monterade. Lackningen är svår då jag använder Volvos orginalfärg. Den är lite tjock vilket gör att skarvar är svåra att få till. Men hoppas det blir ok ändå  :)

Beställde lite delar till oljetanken förra helgen som kom nu i fredags. Då kunde jag börja fräsa delarna till tanken och har även limmat ihop den. Även till/från kopplingar från tanken är monterade och tätade, jag ska dock dra på lite mer PVC lim på utsidan av tanken så att jag får den tät och fin.
Lite bilder på hur bygget ser ut nu.









Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Rille

Använder själv Volvos grå färg då jag lackar redskap när man bygger i 1:50 och 1:32, upplever den inte tjock, däremot tar den en väldans tid på sig att torka.
Jag kör med deras sprayburk.
Ytan blir torr rätt fort, som vilken färg som helst. Men håller man i grejerna en liten stund utan att ändra position, så har man snabbt ett märke i lacken.
Jag skulle säga att det tar veckor innan man upplever den som helt genomtorr. Så den är speciell.
Riktigt fint bygge, har nog inte kommenterat något, men följer varje uppdatering!  <tumb>

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Olof

Mvh, Olof!