Volvo EC750E HR

Startat av Mad Max, 18 september 2019 kl. 18:09:57

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mad Max

Detta bygge har pågått under en lång tid men jag känner nu att det kanske är dax att lägga upp en byggtråd för dem som eventuellt är intresserade. Maskinen jag bygger från grunden ska bli en Volvo 750 rivningsmaskin.





Jag köpte mig en CNC maskin för ett tag sedan ifrån GoCNC. Ett tyskt företag som jag pratat lite med under mina besök i Dortmund. Fräsen är bra och exakt tycker jag efter att ha använt den ett tag nu. Mjukvaran för att styra fräsen (Esteclam) är lätt att lära sig och man kommer fort in i det. Väldigt logiskt. Mitt CAD arbete gör jag i Fusion360, vilket även det är ett hyfsat lätt program att lära sig.

Vissa delar är frästa, det mesta är i mässing som jag sen hårdlöder ihop. Jag använer även en del 3D printade delar. Printern jag använder är en Prusa i3.
De 3D printade delarna kräver en del kärlek med spackel men är man bara noggrann så blir det bra till slut.

Jag ska försöka uppdatera denna tråd under arbetets gång men det är inte alltid jag tänker på det.  [sleep]

Lite bilder nedan på hur maskinen ser ut än så länge.












]







Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Thomsson

Häftigt Max,det här ska bli kul att följa.

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Rille

Ohh det här blir intressant!  <tumb>

cege

Snyggt jobbat MadMax!!

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

Mad Max

Tack killar  :)
Idag har lacksprutan gått varm. Fått på en del färg efter mycket spackling. Som jag skrev i förra inlägget så kräver de 3D printade delarna lite kärlek. Lite grå färg kvar på några luckor och hytten men sen börjar det nog se ut som en Volvo.
Luckor och hytt har jag cad:at i Fusion 360 och sen 3D printat.
Fick även på lite kromfolie till de "utskjutbara underredes-kolvarna" De går inte att skjuta in eller ut men ville ha det som att det ser ut som hydraulik-kolvar.
Har även påbörjat "skalet" som alla luckorna ska sitta på. Tanken är att man ska kunna lyfta bort det för att komma åt allt under. Allt ska byggas ihop till en del, så är tanken i alla fall  <tumb>
Bifogar lite bilder på dagens framsteg.











Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Peteruqh

Imponerande! Riktigt fint hantverk.  <hands>
/Peter

Actros861

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Mad Max

#8
Fortsatte med lackerandet idag och kunde till slut montera luckorna. Jäklar vad svårt det är att få allt perfekt när man lackar. Blir alltid någon liten linje som flyter ut  [angry]

Men nu tror jag att det är hyfsat ok efter lite justeringar. Man får inte vara för petig, då blir man aldrig klar.
Lite bilder på dagens arbete.











Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

freco

Är GRYMT imponerad av ditt bygge!!!

Mad Max

Tack Freco. Kul att bygget uppskattas  :)

Har fått en del gjort sen senaste uppdateringen, dock är jag dålig på att uppdatera tråden  [coffe]

Jag tog ett beslut att inte tillverka länkaget, inte just nu i alla fall. Det kommer jag att göra senare.
Nu sitter länkaget ifrån min Komatsu monterad pga. Att tiden inte räcker till just nu. Plus att jag vill ha Volvon körbar  :)
Tanken är sen som sagt att börja med det för att då flytta över nuvarande länkage till Komatsun igen. Tvådelad bom, arm och sticka.
Elen är inkopplad och drivningen av banden fungerar fint. Behöver dock montera in en kraftigare fjäder till bandspännarna. De som sitter nu orkar inte riktigt trycka ut rikthjulet fullt ut. En enkel fix när jag väl får tummarna ur för att köpa ny.
Även svingen är monterad och fungerar som den ska, vilket är gott  <tumb>

Har en del kvar att spackla och lacka plus att all hydraulik ska in. Även ett par delar till ska printas men jag tror och hoppas ha den klar till Vårgårda. Få se till att ha ett rivningshus klart då också så jag har något att jobba med. Bifogar lite bilder på hur den ser ut just nu.











Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

G-Crawler


Peteruqh

/Peter

Mad Max

#13
Arbetet fortsätter och det har hänt lite grann sen senaste uppdateringen. Banden är justerade och lagom spända. Har testat en del och jag tror de är bra inställda. Lär ju visa sig sen om inte annat  lol

Nästan all hydraulik är klar. Lite slang kvar att dra ute på armen samt oljetank och alla servo, sen är det äntligen dax för lite testkörning.

Idag maskinade jag ut plåten som ska täcka "motorn". Bild kommer under veckan när jag har monterat den. Ska slipas och lackas först.
Två bilder bifogas  <tumb>





Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

cege

Snyggt jobbat Kristoffer!
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!