Scania projekt

Startat av RW, 13 september 2012 kl. 23:12:27

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

RW

En u profil i aluminium flexar inte mer än någon i stål

Olof

Nehe?
Alu brukar vara något hårdare än stål?  [conf]
Mvh, Olof!

Gunnar

Låt mig bara reda ut "flexet" rent teoretiskt för ordningens skull:

Det där hänger på en materialkonstant som heter elasticitetsmodul och alla vanliga stålsorter har samma Emodul, det spelar ingen roll om det är vanligt "bonnjärn" eller höghållfast stål MEN skillnaden är som följer: Gör försöket med 2 trådar eller plåtremsor som har samma mått men den ena är gjord av mjukt stål (bonnjärn eller mjukglödgat stål) och den andra av exvis pianotråd eller härdat fjäder stål, spänn fast dem över en bordskant exvis och häng en vikt i ytteränden. Så länge den mjuka biten inte böjer sig och blir kvar böjd utan fjädrar tillbaka så kommer bägge bitarna att böja sig exakt lika mycket för samma belastning MEN!!!! den hårda tråden/biten tål en högre belastning/vikt men fjädrar ändå tillbaka, när den mjuka har deformmerats och INTE rätar ut sig igen när vikten tas bort.

Det var det, och så till aluminium kontra stål då: Om måtten på profilerna (av stål resp. aluminium) är exakt lika kommer aluminiumprofilen att böja sig mer för samma belastning. Detta beror på att Emodulen för stål är cirka 3 gånger högre än för aluminium.

När man talar om flexibilitet i dessa sammanhang är nog stål bättre därför att om aluminium ska hålla lika mycket som stålet gör så måste aluminiumprofilen vara grövre och det resulterar i sämre flex.

Rätta mig om jag har fel <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

#63
Citat från: Gunnar skrivet 25 februari 2013 kl. 21:59:22
Låt mig bara reda ut "flexet" rent teoretiskt för ordningens skull:

Det där hänger på en materialkonstant som heter elasticitetsmodul och alla vanliga stålsorter har samma Emodul, det spelar ingen roll om det är vanligt "bonnjärn" eller höghållfast stål MEN skillnaden är som följer: Gör försöket med 2 trådar eller plåtremsor som har samma mått men den ena är gjord av mjukt stål (bonnjärn eller mjukglödgat stål) och den andra av exvis pianotråd eller härdat fjäder stål, spänn fast dem över en bordskant exvis och häng en vikt i ytteränden. Så länge den mjuka biten inte böjer sig och blir kvar böjd utan fjädrar tillbaka så kommer bägge bitarna att böja sig exakt lika mycket för samma belastning MEN!!!! den hårda tråden/biten tål en högre belastning/vikt men fjädrar ändå tillbaka, när den mjuka har deformmerats och INTE rätar ut sig igen när vikten tas bort.

Det var det, och så till aluminium kontra stål då: Om måtten på profilerna (av stål resp. aluminium) är exakt lika kommer aluminiumprofilen att böja sig mer för samma belastning. Detta beror på att Emodulen för stål är cirka 3 gånger högre än för aluminium.

När man talar om flexibilitet i dessa sammanhang är nog stål bättre därför att om aluminium ska hålla lika mycket som stålet gör så måste aluminiumprofilen vara grövre och det resulterar i sämre flex.

Rätta mig om jag har fel <tumb>



Alltid kul att få en riktig utläggning vad som är vad och varför!  <happy>

Bland våra modeller har jag aldrig hört någon böja ett aluchassie så bilen blir ramsne. Därför anser jag att alu är bättre i våra modeller, då det är mjukare och man får en mer följsam bil framförallt på ojämnt underlag.
Mvh, Olof!

Actros861

Om jag får lägga mig i lite också så kan jag säga som så att dessa små bilarna bör man ha en del flex i annars kommer inte hjulen vara i marken, och det vet nog alla vad betyder. Utan diffspärr kommer man ingenstans. På T-Scanian är ramen 65cm lång och i 1,5mm alu, lyfter jag ena framhjulet kan jag lyfta den 5cm innan det andra framhjulet lättar från marken.

Håller helt med dig Olof, så länge inte terrängen man kör i är skalaenlig så vill jag inte ha skalaenligt flex heller, nej stålram är inget för mig. Stål är i och för sig tyngre vilket kan vara en fördel i sig men för min del vill jag ha så lätt bil som möjligt, har två stycken stålmonster och de är inte kul att flytta på.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

RW

Jo Gunnar har med all säkerhet rätt.  Men på våra modeller spelar det nog knappt någon roll vilket material man använder. en smak sak

Gunnar

Men min avsikt var inte annat än att förklara lite om hållfastheten.

Skulle man ha rambalkar av stål på modellerna så skulle godstjocklekarna vara mycket mindre än i de aluminiumprofiler ni använder nu. Men jag tycker absolut att det är bättre och enklare med aluminiumprofiler <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

RW

#67
Jo det förstår jag att det va din avsikt. Men det är ju som sagt en smaksak dessa balklar. En del gillar blonda en del gillar brunneter

EDIT, Tog bort det som inte lämpade sig/Actros861