Volvo FH16

Startat av Ellis, 2 april 2019 kl. 20:30:24

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tobbe

Hej!! Som många vet så byggde jag en tridem bil med denna upphängning fungerade klockrent!!
Men denna upphängning anser jag är bäst om men ska lasta tungt och tungt blir det med grus byggde utan först med styrande bak o det funkar till det man lastar tungt,skrapade hjulen i skärmarna med denna upphängning kan men lasta hur tungt som helst må vara som Obelix o Gunnar säger men tyckte att den styrande axeln vart bättre med lite tyngd  [meet]
Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730

OBELIX

Tack för informationen från en som faktiskt VET och har testat det! Mitt inlägg grundar sej bara på teorier och matematik!  <tumb>

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Ellis

Citat från: OBELIX skrivet  6 april 2019 kl. 14:25:02
Tack för informationen från en som faktiskt VET och har testat det!

MVH//Robert C

Ja denna upphängning är ju ingen nyhet. Den är väl beprövad och fungerar fint! Ibland får man jämka med förhållanden mellan skalaenlighet och funktion  ;)
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

OBELIX

Precis, det fanns ju en anledning till att jag valde 100 mm breda hjul till min hjullastare. Hade nog tillbringat flera dygn på tuben för att studera modeller av såna i sin rätta miljö. Alla "riktiga" hjullastare grävde ner sen direkt i lösare sand, och det ville jag undvika. Sen blev den rätt häftig med så breda hjul! Ett exempel när skalariktigheten få stryka på foten för funktionens skull!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Actros861

Matematiskt blir kanske upphängningen fel men i verkligheten funkar den, sen finns det kanske ett bättre sett också, vad vet jag [conf]  Jag har den i min T-Scania och jag tror detta var den första bilen i Sverige som fick den för en massa år sedan och den är vältestad ;)

Det spelar inte så stor roll vilken upphängning vi har när det kommer till lösare material. Utan ramflex och framhjulsdrivning så gräver man ner sig, framhjulsdriften gör hur mycket som helst. Har testat även detta på min T-Scania då jag har den möjligheten med Veromas Växellåda :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Peteruqh

Sitter o tittar lite på din löpaxel. Förmodar att den kommer från doktorn? Är det i så fall den smala eller breda varianten? Såg att han hade två...
/Peter

Ellis

Citat från: Peteruqh skrivet 12 september 2019 kl. 19:54:19
Sitter o tittar lite på din löpaxel. Förmodar att den kommer från doktorn? Är det i så fall den smala eller breda varianten? Såg att han hade två...

Japp, den kommer från Doktorn. Den jag har är den breda, men den är just för bred! Hjulen sticker ut någon mm för mycket, så jag kommer beställa den smala framöver!
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ellis

Arbetet går lååååångsamt framåt!



MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Peteruqh

Ser riktigt bra ut! Varför stressa?  <popcorn>
Vad blir det för elektronik? Kör du på Servonaut?
/Peter

Ellis

Citat från: Peteruqh skrivet  4 april 2021 kl. 17:50:26
Ser riktigt bra ut! Varför stressa?  <popcorn>
Vad blir det för elektronik? Kör du på Servonaut?

Japp, Servonaut!
Ja varför stressa!  [coffe]
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

SWE IROC

Blir ju kanon det där.  <tumb>

Har själv har jag knåpat lite på min FH16, lite skalatillbehör kvar att skaffa till den.

Ja varför stressa.  ;D
Mvh // John

Ellis

Citat från: SWE IROC skrivet  4 april 2021 kl. 22:04:16
Blir ju kanon det där.  <tumb>

Har själv har jag knåpat lite på min FH16, lite skalatillbehör kvar att skaffa till den.

Ja varför stressa.  ;D

Å vart finns byggtråden på den!?  <poke>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mad Max

Snyggt Ellis  <tumb> Kul med en Volvo.
Nä exakt, varför ska man stressa. Hobby för mig är att man tar fram och bygger när man känner och har tid för det.
Spännande bygge, ska bli kul att se när den är klar  <tumb>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.