Volvo FH16

Startat av Ellis, 2 april 2019 kl. 20:30:24

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ellis

Nytt projekt ska påbörjas. Införskaffat mig Tamiyas Volvo FH16 6x4 som så småningom ska bli 8x6 och med krok istället för timmerflak.
Tanken hittills är alltså en tridem med styrande sista löpaxel, drivning då på de två första sista axlarna samt på framaxeln. Bakre upphängning blir "Doktorns" pendel.
Växellådan blir en tvåväxlad låda från Rcmin med en Truckpuller 3 motor. Elektronik från Servonaut.
Har inte helt bestämt mig för vilken lastväxlare jag ska ha, men det lutar nog mot att jag provar Lesu-varianten.
Detta kommer dock inte bli ett prioriterat projekt, det får ta den tid det tar helt enkelt.

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Peteruqh

Kul! Ska bli spännande att följa!
/Peter

tobbe

Grymt!!! Ska bli kul å följa,den hinner du bygga ihop under pappa ledigheten  <tumb>
Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730

vicke rc r620


Mad Max

 Grymt Ellis. Ska bli kul att se på Vårgårda  ;)
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Actros861

Ska man vara petig så blir axelkonfigurationen 8x6*4 ;)

Lycka till med bygget :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Ellis

Citat från: tobbe
Grymt!!! Ska bli kul å följa,den hinner du bygga ihop under pappa ledigheten  <tumb>

Eller hur...kommer ju ha hur mycket tid som helst...  lol

Citat från: Mad Max
Grymt Ellis. Ska bli kul att se på Vårgårda  ;)

Precis...där kommer den säkert vara med  <poke>

Kan ju för övrigt säga att Tamiya verkar ha ändrat lite på deras koncept vad det gäller konstruktionen. Lite mer tänk på att ha elektronik dolt i hytten samt att hytten inte längre är tippbar.

Citat från: Actros861
Ska man vara petig så blir axelkonfigurationen 8x6*4 ;)

Sorry  <stup>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Quart

Det här kommer jag följa.  <hands>

Ellis

Det fick bli lastväxlaren från Lesu...fick dock beskedet att den är restad! Dyker upp om typ 4 veckor. Vågar inte göra för mycket med bilen till dess, innan jag vet den exakta ramlängden.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Peteruqh

Vänta som är så roligt!  <stup>
/Peter

OBELIX

Spännande med ett nytt bygge att pilla med!

Men jag undrar vad som är tanken med viktfördelningen på den upphängningen av dom tre bakaxlarna? I mitt sätt att tänka så är den felkonstruerad. För den sista styrande axeln få ju bära 1/3 av totala vikten. Säg att lasten är 10 kilo, då ligger ca 3.3 kilo på sista styrande axeln, vilket ger 1,65 kilo/däck. Samtidigt får dom två drivanda axlarna bära 2/3 av vikten vilket blir 6.6 kilo fördelat på 8 däck. Det ger 0.8 kilo per däck. Alltså ungefär hälften av vad dom styrande hjulen ska bära.

Infästningen i ramen borde flyttas närmare infästningen bryggan som håller själva boggien tycker jag. dom drivande hjulen borde väl ha en belastning på ca 1.1 kilo/däck och dom styrande får då en belastning på 0.6 kilo/däck. Då får man ju ett bättre tryck på drivhjulen i löst material som sand. Jag såg detta när jag kollade bilderna, men jag vet inte om det faktiskt finns en tanke bakom detta? Kommer du ha lyftbar sista axel spelar det ju ingen roll, för då ligger ju all vikt på drivande hjul.

Bara mina funderingar//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Gunnar

Jag håller med Obelix.
Om man försöker mäta (på bilden) avstånden mellan lederna och antar krafter mm så blir det utan tvekan som Obelix skriver.
Jag har mer än en gång funderat på denna upphänging och jag tror inte "Doktorn" riktigt har insett/förstått momentekvationen som styr detta, eller är det kanske just detta man vill uppnå... nej, det måste vara feltänkt eller helt enkelt "lättare att göra så här".
Men det har kanske inte någon betydelse i modellsammanhang <evilgrin> Jag ska nog försöka leta rätt på hur det ser ut på en fullskalabil...

säger Gunnar :)
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

Citat från: OBELIX skrivet  6 april 2019 kl. 10:49:18
Spännande med ett nytt bygge att pilla med!

Men jag undrar vad som är tanken med viktfördelningen på den upphängningen av dom tre bakaxlarna? I mitt sätt att tänka så är den felkonstruerad. För den sista styrande axeln få ju bära 1/3 av totala vikten. Säg att lasten är 10 kilo, då ligger ca 3.3 kilo på sista styrande axeln, vilket ger 1,65 kilo/däck. Samtidigt får dom två drivanda axlarna bära 2/3 av vikten vilket blir 6.6 kilo fördelat på 8 däck. Det ger 0.8 kilo per däck. Alltså ungefär hälften av vad dom styrande hjulen ska bära.

Infästningen i ramen borde flyttas närmare infästningen bryggan som håller själva boggien tycker jag. dom drivande hjulen borde väl ha en belastning på ca 1.1 kilo/däck och dom styrande får då en belastning på 0.6 kilo/däck. Då får man ju ett bättre tryck på drivhjulen i löst material som sand. Jag såg detta när jag kollade bilderna, men jag vet inte om det faktiskt finns en tanke bakom detta? Kommer du ha lyftbar sista axel spelar det ju ingen roll, för då ligger ju all vikt på drivande hjul.

Bara mina funderingar//Robert C

Ja det finns en tanke med denna konfiguration. Sista axeln kommer vara lyftbar och i lyft läge så ligger då all vikt på drivande axlar samt som bonus blir hela bilen några mm högre i detta läge.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Quart

Håller också på med ett tridem bygge. Som planen är nu kommer jag använda boggin ifrån orginal bil och se om vi kan 3D printa nåt käckt. Kommer inte bära så mycket vikt på sista axeln tänker jag. Detta då jag inte tänker ha drivning på sista axeln och risken att den hänger på den och lyfter drivhjulen vill jag undvika

OBELIX

Det finns ju en klar fördel med detta arrangemang, och det är på ett golv eller matta med bra friktion där däcken får mycket grepp. Och det är att man får bra styregenskaper om man har bra med vikt på den sista axeln. Risken annars är väl att med fulllastad bils så vill den väl gå rakt fram när man svänger.

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland