Bygga Scania Tridem med lastväxlare

Startat av Quart, 24 mars 2019 kl. 18:31:29

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Quart

Nu är det dags att sluta surfa utan att handla och bygga.
Jag och en kompis har byggt en hel del RC bilar/crawlers/Drift bilar och varsin båt.
Kompisen har två 3D skrivare och är grym på cad, så vi har möjlighet att fixa en del "egna delar"
Men nu är vi sugna på att bygga varsin Scania 620 med lastväxlare och tridem.
Dock endast drivning som orginal 620.
Tyvärr så ju mer man surfar runt och kikar på byggen ju svårare blir det att veta vad man skall köpa.

Så här kommer lite frågor som jag hoppas nån kan hjälpa oss med.
1: Hur gör man med upphängning på den sista axeln ? Finns det färdiga bladfjädrar eller kit för att bygga tridem? Den sista axeln skall gärna vara styrbar.
2: Vilken elektronik rekommenderas MFU03, Servonaut eller Beier ? 
3: Om man vill köpa nån "färdig" lastväxlare är det Leimbach som rekommenderas ? Såg att nån hade en 3D printad växlare, nån som har tillgång till filerna eller kontakatinfo till nån som 3d printad växlare?!
4: Antar att vi måste förlänga ramen för att få dit en fjärde axel samt att växlaren tar en del i längd, skall man satsa på färdig förläningsramar eller skall man bara förlänga ca 5 cm baktill ?

Tacksam för alla tips och råd inför detta bygge  [worthy]

802°

Spännande projekt, riktigt kul att fler bygger med 3d printade delar, ska bli grymt kul att följa  <hands>
Jag är konstruktören bakom lastväxlaren som har synts på http://www.rcvikings.se och i tråden du väckte till liv. Skicka ett pm så kan vi snacka om filer m.m.

1. Cada upp nåt gött ;)
2. Beier, prisvärt, inga begränsningar, grym support från tillverkaren.
3. Cada upp en, det fixar ni, speciellt om din kompis kan cadda.
4. Köp alu-profil på Hornbach. nackdel är att man måste borra massa hål.
Alternativ, vilket jag själv har gjort, köp ram balkar till en längre Tamiya modell (king hauler, grand hauler), då är alla hål ok i fronten, för växellåda, hytt m.m.

Instagram = @802dgre

Quart

Tack för svaret.
Funderar nog på att köpa förlängningsram alt. köpa den ifrån king hauler, grand hauler
Då slipper man borra och ev. gänga. Eller är det så enkelt att få bra att det är en onödig kostnad ?
Angående Beier, det finns ju så många olika saker.
Vilket/vilka enheter skall man köpa ?

802°

Du kommer ju inte ha sån extrem påfrestning på 4 axeln så det bör funka att printa en förlängning efter 3 axeln.
Men en solid alu ram är ju inte fel, Tamiya original rambalkar är ju inte jätte dyra och man spar ju mycket tid kontra att borra själv.

Ang Beier så finns ljudmodul med fartreglage och en utan, SFR-1 eller USM-RC-2.
Ska du köpa Beier så rekommenderar jag att du köper med en AKL-10-W för USM eller AKL-8-W för SFR-1.


Instagram = @802dgre

Quart

Då har vi handlat alu-profiler och beställt lastbilarna.
Fick lite tips om att låsa växellådan till ettans växel samt flytta styrservot för att få bättre styrvinklar. Mer tips ?

Lastväxlaren verkar inte helt enkelt att få till både tipp och växling utan hydraulik, men tror vi är nåt på spåren med hjälp av små elmotorer, gängad stång, aluprofiler,3D print samt mutter.
Blir Beier elektronik, men det får bli på nästa lön.

OBELIX

Jag byggde min hjullastare med växelmotorer och gängstång istället för hydraulik. Det tillsammans med elektroniska fartreglage gav mjuka fina rörelser där jag kan lyfta skopan en halv mm om jag skulle vilja, samtidigt som den hivar upp över 5 kilo i luften hur lätt som helst! Den lösningen du vill ha funkar bra!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Quart

Citat från: OBELIX skrivet 27 mars 2019 kl. 09:13:31
Jag byggde min hjullastare med växelmotorer och gängstång istället för hydraulik. Det tillsammans med elektroniska fartreglage gav mjuka fina rörelser där jag kan lyfta skopan en halv mm om jag skulle vilja, samtidigt som den hivar upp över 5 kilo i luften hur lätt som helst! Den lösningen du vill ha funkar bra!

MVH//Robert C

Grymt, vi har hittat små motorer med "växellåda" ifrån en 1/35 rc crawler.
Som esc tänkte vi ett billigt (60kr) ifrån Hobbyking.

Vilka motorer och esc använde du?

OBELIX

Hej, jag använde växlade, lågvarviga 550 motorer. Finns inte färdiga att köpa, så jag fick köpa "vanliga" 540 motorer med växel på, och sen bytte jag motorerna på dom. Fartreglagen är Carsons båtreglage som inte har bromsfunktion och tål 12 V och 30 A, dyrt ja, men väl värt investeringen i körbarhet. Jag köpte allt på Conrad.

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Quart

Blev det inte stort med 540 motorer ?
Har du nån bild på ditt bygge ?

OBELIX

#9
Jo, men det är en stor buse så det behövs riktiga motorer.  Här en länk till den. I den tråden finns en länk till min byggblogg där du kan se allt från första planeringen till provkörning.

MVH//Robert C

https://rclastbilar.se/forum/index.php/topic,1664.0.html
Smeden i Söderköping, Östergötland

Quart


OBELIX

Tack, jo den blev riktigt bra med  naturliga rörelser. Enligt redaktören för Allt om Hobby ska det finnas en film på deras sida där jag gräver med den. Den spelades in i samband med att reportaget om hjullastaren gjordes.

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Quart

Då har bygget kommit en liten bit.
Nya ramar tillverkade,förlängd mellan framaxel samt första bakre axel.
Detta för att få rätt axelavstånd för en tridem bil. Plus förlängd bak för sista styrande axeln.
3D printad upphängning, dämpare samt framaxel på tridemaxeln.
Igår lackades ramarna