Vad använder ni för kabel till elen i era fordon?

Startat av Ukko, 28 februari 2019 kl. 15:23:16

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ukko

Jag försöker få till belysningen i bilen och släpet.
Då blir det en hel del kablar.
Har inte slutgiltiga installationen klar, utan testar så att allt fungerar.
Det var inte så lätt att hitta kabel som passar bra, då de behöver inte vara så tjocka osv.
Det som kommer med Servonauts LED satser, är väldigt tunna. Och det behövs inte mer förmodligen, då det är inga höga volt.
Men de räcker inte till, så måste nog köpa till lite mer.

Har ni hittat bra kabeltyp, som går att få tag på vanliga inköpsställen (bauhaus, hornbach, biltema mm. osv.)?

PVC, silikon.....installationskabel, anslutningskabel...... många val, dock ofta lite för tjocka eller stela.
Typ 0.5mm2 borde väl räcka, kanske t o m mindre.

Tänker då också på ev. MPX kontakter, vad som blir lättast att löda för då vill man kanske inte ha så tjocka kablar. Blir lätt trångt.

Ellis

Clas Ohlsson har helt OK kablar, ligger väl kring 28-30 AWG skulle jag tro. Annars så har nog de flesta "RC-butiker" bra kablage. Beställde ett knippe från Hobbyking för ett tag sedan, bra billiga silikonkablar.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ukko

Citat från: Ellis skrivet 28 februari 2019 kl. 16:08:56
Clas Ohlsson har helt OK kablar, ligger väl kring 28-30 AWG skulle jag tro. Annars så har nog de flesta "RC-butiker" bra kablage. Beställde ett knippe från Hobbyking för ett tag sedan, bra billiga silikonkablar.

Tackar!
AWG, nytt ord för idag.
<tumb>

Ukko

Och det skall inte vara solid koppartråd utan flera mindre trådar?
Hittade en Cat6 datakabel som skulle ha passat bra då jag behöver 6 st ledningar, men det är solid koppartråd.

Ukko

Kanske funkar Silikonkabel RHX, som biltema säljer.
Dock blir det lite överflödigt med ytterisoleringen, om man har tre bredvid varandra, då dessa är ett par i ledningen.
Den kanske går ta bort på ett smidigt sätt.
Hittade inte silikonkablar hos Hobbyking. De hade mycket kablar i alla fall, typ över 600st olika.

Ellis

Citat från: Ukko skrivet 28 februari 2019 kl. 17:44:33
AWG, nytt ord för idag.

Ett av många mått på kabeldimension...

Citat från: Ukko skrivet 28 februari 2019 kl. 17:44:33
Hittade inte silikonkablar hos Hobbyking. De hade mycket kablar i alla fall, typ över 600st olika.

Här är ett exempel på silikonkabel.
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-high-quality-30awg-silicone-wire-5m-red.html
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ukko

Om man kollar i AWG tabellen så är 30 ungefär 0,050mm2.
Det är väldigt tunna kablar som kom med LED satserna (typ AWG30), men det fungerar och pluskabeln som är gemensam för alla Leds är av samma dimension. Förmodligen AWG30 då det är nästan omöjligt skala av isoleringen utan att ta med halva koppartråden.
8)

tbd.scania

Hej
varför inte köpa i landet
finns ju hos Kjelle

Servokabel 0,14 mm² 5 m
3x5 m servokabel 0,14 mm²
Art. 67415

54:90

 

Ukko

#8
Citat från: tbd.scania skrivet  1 mars 2019 kl. 10:09:08
Servokabel 0,14 mm² 5 m
3x5 m servokabel 0,14 mm²
Art. 67415

54:90

Bra tips också.

Ukko



Tigger

Jag använder AWG 26 från eletrokit.com köper dom på 10 m rulle. Stoppar dom sen i krympslang så är dom skyddade.
Har en King Houler.

Skall bygga en bägare på Scaniachassie

Peteruqh

Citat från: Ukko skrivet  1 mars 2019 kl. 18:01:49
Här finns det och blir över.   [dance]
Art. 87386
Denna köpte jag för ett tag sedan. Tycker den funkar bra. Kanske lite stel, men det funkar. Fördelen är att den finns i en affär i stan.  :)
/Peter

OBELIX

Peterugh, Jag köpte en sån sats på Kjell&Co för jag behövde ha kablar till elen i min modellbåt. Nu har jag köpt en sats till, för den första tog slut innan jag var klar. Dom funkar bra och är lätta att löda. När all el är dragen som så drar jag ihop härvan med "kattstrypare" så det blir lite snyggare under däck.

MVH//Robert C

Smeden i Söderköping, Östergötland

Ukko