MM4 v2, helljus och helljusblink, hur kopplar man det?

Startat av Ukko, 24 februari 2019 kl. 17:49:24

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ukko

Vill koppla så jag får helljus och blink.
MM4 står det att man skall koppla ihop två utgångar, men hur gör jag det när jag bara har två kablar till lampan, + och -.
Då kan ju inte dela (-) i två delar och sätta samma kabel på två ställen.

Förstår inte riktigt hur de menar att man kopplar detta.
Någon som kan förklara lite enklare.

8)

Ukko

När jag nu sitter och funderar, så måste det vara så enkelt att man har två minus kablar från lampan efter motståndet.
Dessa två, S3 och L4, är väl inte igång samtidigt om man har MM4 på S3 pulse läget (jumpern i MM4).
Så delar man minus med en koppling efter motståndet, borde det fungera att koppla dessa i S3 och L4.
För att få helljus och helljusblink att fungera via MM4.

Eller?

Fasiken vad el kan vara krångligt.....     ;)
Jag kör med Servonauts LED för fram bak ljusen, dvs färdiglödda set. De kopplar ihop alla plus vid LED:arna till ett.
Kan man köra plus till M24:an och minus från LED till MM4:an?
Förmodligen inte. Jag vill helst inte klippa av, men det borde fungerar att ta helljus pluskabeln från att gå till M24:an och sätta den i MM4:an, för motståndet verkar ju sitta på minus kabeln som så klart också skulle gå till MM4.

Känner mig lite snurrig just nu.
Jaja, det blir väl bra kanske tillslut.

[dance]

Ellis

Det räcker att du "byglar" övergångarna S3 och L4. Lägg en kabelstump eller något annat ledningsbart mellan dessa övergångar.
Jag har för mig att jag klippte till en kort stump från ett LED-ben och böjde till.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ukko

Citat från: Ellis skrivet 25 februari 2019 kl. 11:55:38
Det räcker att du "byglar" övergångarna S3 och L4. Lägg en kabelstump eller något annat ledningsbart mellan dessa övergångar.
Jag har för mig att jag klippte till en kort stump från ett LED-ben och böjde till.

Mycket bra!
Tack!

Ukko

Fungerade bra med att bygla S3 och L4.
Testade inte om det var skillnad om man har minus på S3 eller L4, borde inte spelar roll.
Jag hade minus från LED i L4 och sedan bygel mellan de två.
Mindre än 2 sek, då kan man blinka, om man håller mer än 2 sek, då tänds den helt.
Sedan släcks LED om man håller mer än 2 sek igen.

Tack för hjälpen!

Sedan gäller det bara komma på vad man skall använda de två andra utgångarna till.
;D