Dolly, inköpslista

Startat av Ukko, 13 januari 2019 kl. 13:22:03

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ukko

Jag trodde det var bara att beställa när man väl byggd klart släpet.  :) 
Men att hitta delarna till bara axlarna (2 st) och det som håller dessa till chassit, var inte det lättaste.
Fälgarna och däcken är inte så svårt, de går att hitta på nästan alla rc butiker.
Men axlar och bladfjäderna, det är en annan historia.
Mycket drivande axlar osv. finns.
De flesta trådar som jag kolla i, har haft delarna liggandes från tidigare byggen.

Tänkte att jag kunde sammanställa en lista för alla att ta del av, som inte är proffs (än) att bygga dessa roliga byggen.
Detta i samband med att jag förhoppningsvis kommer igång med bygget.

Hur har ni beställt/köpt delarna till era dollys, när ni inte haft delarna hemma?
Sedan är det ju hela filosofin med att ha fjädring eller ej?
Fast eller delad koppling till dragbilen?
Beslysning på dollyn?

Jag kommer bygga dolly för att kunna koppla till vilken semitrailer som helst eller annat släp med koppling till en svängplatta.

Målet: Bygga en dolly för att kunna koppla till ett släp på en flaklastbil.

Önskat resultat: Fungerande dolly, en lista på delar som behövs till bygget. Något att ev. klistra in i FAQ sedan.    ;)

OBELIX

Fast eller delad koppling till dragbilen? Om du med koppling menar dragstång så måste den vara fast, det funkar inte med den ledande vändskivan och ledad dragstång samtidigt.

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

cege

Ett tips.

Om du skall förlänga ramen, misstänker jag att du inte ska ha vändskiva på.
Då kan du kapa ramen två cm framför det främre stötdämparfästet och du har en komplett Dolly.
Sedan köper du en boggiupphängning och sätter på bilen när du satt på rambiten du förlängt.
Då får du bara en skarv. Boggi upphängning finns på Ebay eller som reservdel.
Så har jag gjort, dragstången löder du ihop med några mässingsbalkar.
Löpaxlar finns också att köpa löst.
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

Thomsson

På ebay finns det Tamiyakit med bladfjädrar och fästen.
Även axlar hittar du där.
Har du kikat på RCBRMIN,dom har både kompletta dollys och delar för att bygga.

Ukko

Tackar för tipsen.
Jag har fått lite mer ideer.
Jag tror jag hittat 3 alternativ just nu, kan ändras också.

Alt1:
1. Köpa ram del med Tamiya mått.
2. Kapa nya bilens ram ett par cm innan bakhjulen. Därifrån får man dolly ram delen.
3. Köpa axlar och hjul till dolly ramen.
4. Förlänga nya lastbilens ram med önskad längd från punkt 1 Borra hål enligt dolly ramen.

Alt2:
Samma som Alt1 punkterna 1-3.
Men använda hela punkt 1 ramen för att bygga en hel ny ram för lastbilen. Blir dock en hel del borrande.

Alt3:
1. Kapa och förlänga lastbilsramen med önskad bit, då har man org. hålen kvar i ramen. Dock blir det två skarvar.
3. Köpa Tamiya mått alu ram del, kapa till dolly mått och borra hålen för hjulupphängningen, då detta blir dollyn.
3. Köpa axlar och hjul till dolly ramen.

Jaja, ingen vart säkert klokare på ovanstående.   8)
Men arbetet går vidare mot en lösning....