Växellådan, hur växlar ni mellan de 3 växlarna?

Startat av Ukko, 31 december 2018 kl. 22:20:32

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ukko

Tänker mer om ni använder en 3-stegs switch eller så.
För så tänkte jag försöka få till det.
Jag får den att ha 3 olika lägen, men kan inte kontrollera lägen på dem.
Dvs jag är rädd att servot tycker för hårt, då jag inte verkar hitta inställning för att ställa in detta.
Tips eller förslag hur ni löst detta är välkomna.

Gott nytt år!

swerecon

Jag använder ett servo för att styra växlarna. Börja med att installera servo i start/noll läge (där servot står när det strömsätts) och 2:ans växel. Sen får du justera ändlägena för servo för 1:än och 3:än. Beroende på vad har för radio kan det heta lite olika och min/max kan variera.

Leta efter typ end point adjustment (EPA), travel  adjustment..... Värdena för min och max kan vara +/- 100%, 120% eller 150%.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Ukko

Citat från: swerecon skrivet  1 januari 2019 kl. 10:47:40
Jag använder ett servo för att styra växlarna. Börja med att installera servo i start/noll läge (där servot står när det strömsätts) och 2:ans växel. Sen får du justera ändlägena för servo för 1:än och 3:än. Beroende på vad har för radio kan det heta lite olika och min/max kan variera.

Leta efter typ end point adjustment (EPA), travel  adjustment..... Värdena för min och max kan vara +/- 100%, 120% eller 150%.

Mycket bra!
Tack.
Låter så logiskt.  :-)
Jag har en Carson Ultimate touch 10ch radio. Skall vara samma lika som Flysky.
Det finns så mycket att justera i menyer. Flygning verkar väldigt avancerat.
Skall precis börja installera centeringskit på den, så att gasen centreras när man släpper den.

Ukko

Jag har fått nästan till detta, dock verkar jag gjort något riktigt fel med vxl lådan, då den låter väldigt mycket om den.
Sedan kan jag inte få till att växlarna 1 och 3 är i de lägen som instruktionsboken säger, dvs i varsitt ändläge.
Då är det stopp. Jaja, tänker låta den vara i en växel (vilken den nu är) och färdigställa bilen.
Sedan får jag se hur det blir med växellådan.

Någon som känner igen att det låter bra när man satt ihop det enligt boken?
Säger inte att jag inte gjort fel, men följde boken så gott det gick.    ;)

Ukko

Ser ut att jag löste det.
Hade nog satt motorns kugghjul för tight mot första kugghjulet inne i växellådan.
Låter mycket bättre nu och växlarna går mycket lättare in, dock inte i bilen än eller kopplat till servo.
Får se hur det fungerar ikväll.    :)