Aliexpress / grävare

Startat av Digger, 4 november 2018 kl. 11:28:01

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Digger

Hej.

Startar en ny tråd eftersom jag inte hittade någon med detta ämne. Jag hade en plan att köpa en första grävare förra året men pausade det projektet men har börjat kolla igen på premacon, fumotec och THS. Det är fortfarande mycket pengar (runt 100 k). Idag så jag att AliExpress säljer två olika grävare; en Volvo och en Liebherr. Fullt fungerande med flera tillbehör och fått bra betyg. Med tanke på att jag är nybörjare och troligen inte kommer att gräva så ofta känns detta som ett alternativ.

De kostar ca 3800 USD. Nu blir säkert alla inbitna förskräckta att någon ens tittar på kinaproducerat. Men frågan är hur kvaliteten är ? Modellerna på AliExpress kostar ju bara 1/3 del av T.ex. premacon.
Några kommentarer?

Gunnar

Den gamla sanningen att man får vad man betalar för gäller nog fortfarande... men kanske inte helt proportionellt mot prisskillnaden.
Alltså: Premacon är tyska grejer och därmed tror och tycker jag att kvalitén nog är lite bättre än den kinesiska, men priset är ju avsevärt högre också. Sedan är ju frågan också OM något går sönder eller krånglar hur lätt eller svårt är det då att få hjälp... om man inte kan fixa problemet själv. Jag gissar att det är lite lättare om säljaren finns inom eu eller ännu hellre i Tyskland.
Annars tycker jag att man läser inte så mycket om problem med kinesiska maskiner nu som för några år sedan, så det har nog blivit bättre...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Digger

tack för snabbt svar Gunnar.
Pris är onekligen en viktig faktor men kvaliteten också såklart. Ljud verkar inte vara installerat i kina-modellerna på Aliexpress, men det borde vara "lätt" att installera men måste man byta ut radion då med fler kanaler ?

Gunnar

Ljudet kommer någon med bättre kunskaper än mina att svara dig på, men i princip är ljudmodulen bara parallellkopplad med fartreglaget så för ljudets skull behövs inte fler kanaler. Men om du vill ha fler funktioner t.ex mer belysning eller vad det nu kan vara så kan det behövas fler kanaler, men det beror väldigt mycket på vilken radio som sitter i modellen vid köpet. Möjligheterna med moderna radioanläggningar är STORA.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Mad Max

Hej Digger.
Tycker du ska ta dig en titt på Fumotecs sida. Rejäla maskiner till ett ok pris. Köpte själv en Pc490 (Abbruch) för ett par månader sedan och är otroligt nöjd  <tumb>
Maskinerna får du bygga själv men som sagt, priserna ligger lite under tex Premacon och THS.

https://www.fumotec-shop.de

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Digger

Tack för tipset Mad Max.

jag hade faktiskt kontakt med Fumotec förra året och var nära att beställa en maskin, inkl montering och målning.
har även kollat lite på https://www.facebook.com/themotherrc/, de sista verkar vara riktigt tunga grävare men inte så detaljerade som fumotec, premacon etc. vad behöver man förutom en grävare ? en dumper, hjullastare ?

Thomsson

Digger-Du har väl sett att Rune säljer sin Komatsu!

Digger

Tack Thomson, nä det har jag missat.
Såg inlägget om Komatsun nu.

Rune Gustafsson

Tjena Digger. Blev det någon grävare ?? Har fortfarande min Komatsu till salu. Ge gärna ett bud och/eller kom och titta. Hälsningar från Vänersborg

Digger

Hej Rune.

Ursäkta mitt några år försenade svar  :)
Jag har fortfarande inte köpt någon grävare men läste på om och hade kontakt med med de leverantörer som jag blev tipsad om förut. jag lutade åt Premacon men tyckte priset var saftigt men nu ska jag ta tag i detta om ser nu att för drygt ett år sedan kom en modell som heter Kabolite K970. har kolla otaliga klipp om reviews och den verkar få otroligt bra betyg för kvalitet, detaljer, vad som ingår. den är inte billig men lutar starkt åt en sån maskin faktiskt. Sökte på denna i forumet men kunde inte hitta någon tråd alls. Vore kul att höra om nån i Sverige har en och vill dela sina erfarenheter.

Ni är väl ute och gräver för fullt nu  ;D