Radiostrul

Startat av OBELIX, 19 oktober 2018 kl. 20:42:47

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OBELIX

Hello, jag har en en Turnigy 9 kanalare, med mottagare som har 8 utgångar för servon eller motsvarande fartreglage. Hur mycket jag än har testat, ställt in radion med bruksanvisningen framför mej så har den inte mer än sex kanaler. Nu har jag tröttnat att testa vidare för att hitta dom andra tre kanalerna.

På mitt nya bygge av en större bogserbåt så skulle jag behöva alla 9 kanaler. Jag ser ingen annan möjlighet än att köpa en ny radio som faktiskt har minst nio användbara kanaler. Nu har jag dom fyra första kanalerna upptagna av motorreglage och bogpropellrar i vänster spak. och roder samt winch i höger spak. Då har jag bara två kanaler kvar och det blir snålt när jag ska ha flera olika belysningsalternativ, ankarspel, brandspruta, radar och liknande. Vad rekommenderar ni för radio som har många kanaler och där extrakanalerna regleras av skjutswitch, vridpot, trelägesvippbrytare eller liknande.

Ett absolut krav är ju att den radio jag ska köpa MÅSTE ha JR/Graupner inkopplingssystem då jag har totalt fem st ESC och 6 st servon med dessa anslutningar.

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Frågan ej längre aktuell då jag hittade den perfekta radion, så den är på väg till mej nu.

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Blev väldigt nöjd med min nya radio, 14 kanaler. Två st tvåvägsspakar, två proprtionella trimpotar och åtta trevägsknappar som vardera sluter/öppnar två kretsar ger totalt 22 funktioner i båten!

MEN!!!!!

Nu är jag på jakt efter en komplett fungerande fyrkanalare, kruxet är att det MÅSTE vara 27, 35 eller 40 Mhz bandet på den. Jag har inte hittat såna att köpa nånstans?

Någon som har? Någon som vet vart det finns? Alla tips  välkomnas varmt!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

802°

Kolla på denna sida.
Där lär du hitta en radio

http://www.svensktmodellflyg.se/koposalj.asp?viewmode=0

Fråga, varför måste det vara Mhz på den?

Instagram = @802dgre

MrLinds

Jag skulle gissa på något under vattnet. [conf]

OBELIX

Mr Linds, heelt rätt! Blev ju så sjukt sugen på en sån när jag var i Gullringen och körde modellbåt i simhallen. Det var tio stycken U-båtar där som for runt under vattnet. Och i AoH så presenterades det en ritning i nummer 3/84 på en enkel variant på en U-båt. Så en sån blir det framöver! Och då jag numera har 4 st radiosar som jobbar på den nya frekvensen så måste jag ha nåt annat.

802, tack ja den sidan hade jag nästan glömt bort.......... Ska kolla den!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland