Slut på att sitta o dagdrömma

Startat av Cmattsson, 15 oktober 2018 kl. 16:03:38

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cmattsson

Tjo! Nu tycker jag det är färdigt med att sitta på internet o suktas av alla de olika slags radiostyrda modeller!

Men jag har lite beslutsångest!
Tänkte börja med att köpa en lastbil o modifiera vart efter, vilket märke rekommenderas? Vem har störst utbud av tillbehör o reservdelar? Har googlat lite och har inte hittat någon Fh16 modell.. finns inte dom? Vilken skala rekommenderas om man tänker långsiktigt? Vill ju ha maskiner man kan använda också, kanske leka med hemma i trädgården! Är det 1:14 som man ser nästan hela tiden?

Hjälp men nu så jag får arslet ur vagnen o kan börja någon gång!

Mvh

vicke rc r620

Nästan alla av oss i detta forum kör med 1:14. vad jag vet så är Scania populärast och har mest tillbehör (vad jag vet)
På min grävmaskin kör jag 1:12 men det spelar ingen roll riktigt!

Cmattsson

Citat från: vicke rc r620 skrivet 15 oktober 2018 kl. 17:02:54
Nästan alla av oss i detta forum kör med 1:14. vad jag vet så är Scania populärast och har mest tillbehör (vad jag vet)
På min grävmaskin kör jag 1:12 men det spelar ingen roll riktigt!

Okej då gäller det ju att man är med i "gänget"
Hur skiljer sig 1:12 mot 1:14? Ser det konstigt ut om en 1:14 dragare med maskintrailer drar på en 1:12 grävare? Eller är det mer som om det kanske är en maskin i 50 tons klassen istället för 40tons klassen?

vicke rc r620

Det ser faktiskt bra ut enligt mig, japp det stämmer! 1:12 är ju något större men inte så märkvärt <happy>

Cmattsson

Citat från: vicke rc r620 skrivet 15 oktober 2018 kl. 19:08:20
Det ser faktiskt bra ut enligt mig, japp det stämmer! 1:12 är ju något större men inte så märkvärt <happy>

Okej vad trevligt!
Vad finns det för vettiga märken när det kommer till entreprenad fordon?
Och vilka återförsäljare rekommenderas för både tillbehör o reservdelar?

cege

Hej,

Var bor du?
Vi kommer att ha en liten träff i helgen i Vårgårda.
Där kan man komma och diskutera, ställa frågor och klämma lite på modellerna.
Är du i närheten så rekommenderar jag dig ett besök.

Väkommen till Tångahed och pingislokalen (Den gula byggnaden strax innan receptionen för campingen).

Det finns lösa hytter att köpa om man vill bygga något annat än det Tamiya har. Det kan vara en hel del arbete med dem, men det är ju också tjusningen med modellbygge.


// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

Cmattsson

Citat från: cege skrivet 15 oktober 2018 kl. 19:50:16
Hej,

Var bor du?
Vi kommer att ha en liten träff i helgen i Vårgårda.
Där kan man komma och diskutera, ställa frågor och klämma lite på modellerna.
Är du i närheten så rekommenderar jag dig ett besök.

Väkommen till Tångahed och pingislokalen (Den gula byggnaden strax innan receptionen för campingen).

Det finns lösa hytter att köpa om man vill bygga något annat än det Tamiya har. Det kan vara en hel del arbete med dem, men det är ju också tjusningen med modellbygge.


// Classe

Tjenare, låter trevligt, men tyvärr så befinner jag mig i Norrköping så är en bit att åka

vicke rc r620

Skulle säga THS modellbau, premacon, fetchner modellbau, rc3d.dk, rctruckparts.nu med fler!

finns mycket mer men skulle säga att dessa är vettiga! <happy>

Cmattsson

Citat från: vicke rc r620 skrivet 15 oktober 2018 kl. 21:10:11
Skulle säga THS modellbau, premacon, fetchner modellbau, rc3d.dk, rctruckparts.nu med fler!

finns mycket mer men skulle säga att dessa är vettiga! <happy>

Tack! :)

OBELIX

Matsson, Jag finns i Söderköping och bygger RC också. Nu har det mest varit båtar ett tag. Men min hjullastare i skala 1:14 står i hobbyrummet och ska få en välbehövlig översyn inför nästa säsong. Jag har varit på modell&hobbymässan i Aeroseum i flera år nu och ska dit i vår igen. Om du har lust kan vi ju samåka dit, det är en trevlig helg med kul körning och mycket att titta på :)

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

cege

Hej

En Volvo FH Hytt

http://www.rigidrc.com/shop/cab-exterior-parts/25-volvo-700-kit.html
Har ingen koll på kvaliteten.

Jag åker från Linköping fredag.

Annars har vi ju mässan i Stockholm 3-4 /11.
Där finns Stockholm RC Trucks med en bana.
Jag kommer att vara med och köra 1/87 bilar.

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

Cmattsson

Citat från: OBELIX skrivet 16 oktober 2018 kl. 09:44:45
Matsson, Jag finns i Söderköping och bygger RC också. Nu har det mest varit båtar ett tag. Men min hjullastare i skala 1:14 står i hobbyrummet och ska få en välbehövlig översyn inför nästa säsong. Jag har varit på modell&hobbymässan i Aeroseum i flera år nu och ska dit i vår igen. Om du har lust kan vi ju samåka dit, det är en trevlig helg med kul körning och mycket att titta på :)

MVH//Robert C

Hej! Då kanske man kan få ta en titt på din maskin o se vad det är för roligt!
Ja avsolut så kan man ju samåka! När är den träffen?

Cmattsson

Citat från: cege skrivet 16 oktober 2018 kl. 12:45:41
Hej

En Volvo FH Hytt

http://www.rigidrc.com/shop/cab-exterior-parts/25-volvo-700-kit.html
Har ingen koll på kvaliteten.

Jag åker från Linköping fredag.

Annars har vi ju mässan i Stockholm 3-4 /11.
Där finns Stockholm RC Trucks med en bana.
Jag kommer att vara med och köra 1/87 bilar.

// Classe

Tack för tipset!
Ja Stockholm känns ju nära o bra endå

OBELIX

Hej, just nu är hjullastaren inte körbar då jag ska fixa rätt mycket med den i vinter.  Men till Aeroseum runt den 1 April så kommer den vara klar med lite mer finesser på den! Just det, Aeroseum är ett museum inrymt i Säves gamla underjordiska hangarer utanför Göteborg. Men det är klart att vi kan ses och prata lite RC innan dess!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland