Magom Liebherr 574 "Fullmetall"

Startat av Ellis, 22 juli 2018 kl. 20:07:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

dany

Kul och intressant läsning. Snygg den blev efter du målat den :)

Lite nyfiken, varför valde du denna över ex en 870K?
Huina 1580 - billigt kan vara bra det också

Ellis

Citat från: dany skrivet  6 april 2021 kl. 20:07:34
Lite nyfiken, varför valde du denna över ex en 870K?

Det var nog många faktorer som avgorde det beslutet. Dels priset, något billigare. Storleken, mindre än 870:n. Inte många som hade just Magoms maskin då osv.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ellis

Börjat pilla på ett snabbfäste till maskinen. Gjort första prototypen som än så länge kräver manuell låsning.

Ett litet klipp på detta;
https://youtu.be/_smh-TrIdNE
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Peteruqh

Ser riktigt bra ut! Blir det låsning med servo?
/Peter

Ellis

Citat från: Peteruqh skrivet 24 juli 2021 kl. 22:53:12
Ser riktigt bra ut! Blir det låsning med servo?

Ja i värsta fall blir det nog så. Just nu försöker jag få ihop det med en linjär elektromagnet, där en pistong skjuts ut likt en hydraulisk kolv...vi får se!
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Ellis

Gjorde ett litet ryck och fixade till lite belysning bak. Jag tycker att original arbetsbelysningen bakåt är oproportionerligt stora, så jag valde därför att dela upp den på två.
Så jag fräste en skåra i lyktglaset och gjorde en egen insats med plats för två LED´s, så nu ser det ut att vara två st lampor istället för en stor!
Det blev blixtljus och arbetsbelysning som får dela på den platsen. Fick även äntligen in bakljus och blinkers. Tyvärr har jag inte någon styrning för blinkers i nuläget...

Lite bilder....







Även om Magom har förberett med lite frästa spår för kabeldragning så kan jag tycka att det är lite väl snålt tilltaget plus att det är skarpa kanter och hörn som lätt skär sönder höljet på kablarna. Fick därför fräsa ut lite större kanaler.



En liten film

https://youtu.be/w7-VQvZbY40
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mad Max

Riktigt snyggt Ellis, ingen risk man krockar med den när lyset släcks  <tumb>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Ellis

Gått loss på lite inredning. Original så är det inget mer än lite halvtaskigt 3d-printad stol och ratt. Eftersom jag inte har en aning om hur en 574:a ser ut på insidan så har jag fått förlita mig på google. Jag har åtminstone  försökt att efterlikna originalet. Om någon har synpunkter gentemot originalet så säg gärna till!

Så här såg det från start.





The new look.





Efter lite färg.





Under tiden jag höll på kom jag även på att belysa knappanelen. Gjorde detta med en 5mm LED som jag borrade ett litet (2mm) hål i där jag tryckte in 21st 0,8mm (tror jag) fibertrådar som sedan löper vidare till varsin knapp.







MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Peteruqh

Vilket terapiarbete! Riktigt snyggt!
/Peter

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.