Magom Liebherr 574 "Fullmetall"

Startat av Ellis, 22 juli 2018 kl. 20:07:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ellis

Då har paketet kommit, efter ungefär 5 veckors väntan. Lite "Grisen i säcken" fick det bli, har aldrig varit i närheten av denna maskin tidigare.
Beställde alltså en hjullastare från Magom. Valde helmetall-versionen med tillhörande hydraulik och elektronik, dock vet jag redan nu att jag kommer byta fartreglaget längre fram. Förutom själva maskinen är det alltså hydraulkolvar, pump med tank, ventilpaket med servo och fartreglage för både pumpmotor och drivmotor som medföljde. Har inte bestämt mig för hur jag ska göra med sändare för denna maskin än så det får bli Turnigys 9x tillsvidare.







Själva maskinen var monterad, vilket överraskade mig. Det är bara kolvarna som skall på och givetvis elektronik och resten av hydrauliken. Den levererades så som bilderna visar.
I sin helhet så verkar det ändå vara en okej maskin, lite smådetaljer som troligtvis kommer ändras/förbättras så småningom, mest bara för estetiken. Kardandriven fyrhjulsdrift, där allt från fördelningslåda och axlar är tillverkade av Magom. Har dock bara satt ström på motorn för att se om den rörde på sig...vilket den gjorde.
Tyvärr fick jag den när semestern var slut, så vi får se hur lång tid det tar innan den sitter helt ihop.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

vicke rc r620


Peteruqh

Kul! Ska bli spännande att följa.  <tumb>
/Peter

cege

Kul!
Skall bli intressant att ta del av dina erfarenheter.

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

SWE IROC

Mvh // John

Mad Max

Grymt Ellis. Ska bli kul att följa  <tumb>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Ellis

Då har man fått liv i skapelsen! Det blev ju lite osynkat att den kom nu när semestern är slut, så det blir lite småpill lite då & då.
Jag tänker få i ordning på allt med montering och funktion innan jag lackar den, har redan modifierat den något så det är väl lika bra!
För en som inte har någon större erfarenhet av hydraulik så kunde man önskat lite mer info i den minimala manualen som medföljde. Har blivit lite "trial and error" för min del. Just nu känns det som drivlinan är den svagaste länken på bygget. Men den har en riktigt bra framkomlighet ändå.
Tog ett tag att få till det med all elektronik och ventilpaket m.m. Man vill gärna ha det så rent och öppet som möjligt, tror att jag ändå fått till det hyfsat. Pump med tank fick hamna lite på sniskan. Detta för att ge pumpmotorn så mycket "spelutrymme" som möjligt samt att jag även kan se oljenivån i tanken utifrån! Jag "kapslade" även in drivmotorn med ett nät så det blir lite luft mellan batteri och motor.



En liten film från de första stegen!
https://youtu.be/2dKzLx_hByA
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mad Max

Grymt!!
Ser riktigt stabil ut  <tumb> Ser fram emot lite bilder när du får färg på maskinen  <popcorn>
Kul att det börjar bli lite entreprenadmaskiner nu  :)
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Ellis

Citat från: Mad Max skrivet 13 augusti 2018 kl. 20:30:05
Grymt!!
Ser riktigt stabil ut  <tumb> Ser fram emot lite bilder när du får färg på maskinen  <popcorn>
Kul att det börjar bli lite entreprenadmaskiner nu  :)

Jodå, den ska nog klara av en del. Eldprovet blir väl Norge nu i början av September, hinner nog inte med någon lackering innan dess. Det är ju det där med tid...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

nitrogen

Tjusigt Ellis!
Min maskin är överbygget plast på, annars ser de ganska lika ut.
Som du skrev är nog drivlinan den svagaste länken, min fördelningslåda låter inte roligt alls [conf]
Funderar på att öppna och fylla med fett eller liknande [cranky]

Ellis

Dåligt med uppdateringar här!
Har väl egentligen inte hänt så mycket mer än att det kommit lite färg på, likaså några få detaljer.
Tänkte jag ändå kunde dela med mig av några bilder.





MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

SWE IROC

Kul med bilder!

Snygg ljusramp du har på taket på den.  :)

Kanske dax å ladda upp ett par ackar och köra en vända själv.   [vogel]
Mvh // John

Ellis

Citat från: SWE IROC skrivet  4 april 2021 kl. 22:08:33
Kul med bilder!

Snygg ljusramp du har på taket på den.  :)

Kanske dax å ladda upp ett par ackar och köra en vända själv.   [vogel]

Rampen är Verkerks ramp som jag satt dit två vita smd-dioder framåt och två röda bakåt  :)
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mad Max

Snyggt  <tumb> Fick du ordning på hydrauliken, strulade inte någon packning/o-ring sist?
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Ellis

Citat från: Mad Max skrivet  5 april 2021 kl. 10:38:27
Snyggt  <tumb> Fick du ordning på hydrauliken, strulade inte någon packning/o-ring sist?

Ja det stämmer, fick byta o-ring i en cylinder, så nu funkar det fint! <tumb>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare