Scania r620 blivande tungdragare

Startat av Pierre_r, 11 september 2012 kl. 19:40:57

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Iccccie

Håller med de andra, gör en helt ny ram istället, så kan du få det precis som du vill ha det!

Mullis

Ja, nya ramar är nog enklast. Visst, det går att skarva men blir det verkligen bra om man gör det? Kanske kommer irritera dig på det...

Tänkte på svanhalsen så skulle man kunna ha ett stödben som höjer upp svanhalsen så man kan plocka ur sprinten som håller i trailerdelen. Har för mig det fungerar så på 1:1 trailern, men kolven trycker på ramen. Kan ju få plast med så på modellen också...
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Pierre_r

Jo det bästa hade varit att göra en helt ny ram, men jag tror jag provar att skarva så får jag se vad jag tycker.
Blir det s**t av det så får jag göra en ny ram.

Jag vet inte riktigt hur det blir med släpet, han som skulle hjälpa mig med det har inte haft tid på hur lång tid som helst.
Jag tror det slutar med att jag köper nått släp sålänge. Det blir nog något av carson släpen antingen maskintransport trailer eller deras flatbed så bygger jag om det så det liknar revells "heavy flatbed"
Det ser ut såhär:


Men det hade varit kul att göra något av dessa släpen med:
Heavy tank trailer:

Heavy gravel trailer:



Olof

Så många axlar på den typen av släp är inte vettigt i Sverige.
Bättre att ha 4 axlar med större avstånd, du får lasta mer då. Plus längre axelavstånd på dragarn.
Mvh, Olof!

Pierre_r

Jo visst är det lite överdrivet med axlar på dom.

Jag provade att skarva ihop rambitarna och jag tycker inte det blev så dåligt resultat.
Måste köpa fler däck och fälgar.


tog 2 bitar aluminum jag hade skräpandes och använde hål som redan fanns i rambitarna.
Inte jättesnyggt med det fungerar


Från frontbågen och bak så är den "bara" ca 74cm lång nu.


Där är faktiskt inget glapp alls i skarven mellan den nya och den gamla ramen när man lyfter och vrider i den

Pierre_r

Förresten ni som har extra styrande axlar på era bilar vilken sorts servo har ni för att styra den extra axlen?

Pierre_r

Nu har jag lånat hjulen från andra sidan av lastbilen för att se hur den kommer bli


Jag vet inte riktigt var jag ska ha vändskivan nånstans. Det syns lite dåligt men på bilden så ligger den löst ovanför 3:e och 4:e axlen.

Iccccie

Citat från: Pierre_r skrivet 26 december 2012 kl. 22:23:50
Förresten ni som har extra styrande axlar på era bilar vilken sorts servo har ni för att styra den extra axlen?


Jag kör med ett vanligt standard servo   Futaba S3003

Modellbilsbyggaren

Citat från: Pierre_r skrivet 26 december 2012 kl. 22:23:50
Förresten ni som har extra styrande axlar på era bilar vilken sorts servo har ni för att styra den extra axlen?

Jag använder mej av HITEC´s HS-225MG, för den är mindre i storleken och gör att jag kan montera den ovanpå den styrande traileraxeln som jag använder mej av.
Eftersom servot är mindre funkar det även att bygga boggielyft utan att servot tar i ramen på bilen när man lyfter.

Bilden som är tagen under bygget av lyft/styr axeln, visar hur jag har satt fast servot till styrningen.
Lyft anordningen är inte monterad ännu
Sällan inloggad här, skicka vanlig mail till mej om ni undrar över något.
Finns även på FB gruppen: Stockholm Rc Trucks