Komatsu Pc490-10 (rivnings-version)

Startat av Mad Max, 25 april 2018 kl. 09:24:33

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mad Max

Efter att nu ha sålt min 944:a så har jag de senaste dagarna gått och funderat på vilken maskin jag ska välja som nytt projekt. Efter en del mailande med Frank på Fumotec så var valet relativt enkelt. Så nu är en Komatsu Pc 490 Abbruch (Rivnings-version) beställd.

Maskinen levereras med 6 X hydraliskt block så det finns gott om utrymme att koppla på en del roliga verktyg. Hytten kommer att lutas med hjälp av CTI el-kolvar, så jag inte behöver slösa en hydralik-funktion på det.
För övrigt så valde jag till el-paketet med ESC, servo mm. Stenskydd för hytten samt lite annat smått och gott.
Tyvärr så är det inte leverans förens V 38 så det blir att vänta innan bygget kan starta. Inredning till hytten kommer jag att CAD:a själv samt skriva ut på 3D skrivare då jag via jobbet har möjlighet till detta.

Den stora frågan nu är vilken radio jag ska välja. Min önskan är att ha en 3D-radion så att jag kan köra det mesta via spakarna. Gräva som vanligt och genom att snurra på spakarna, gripa och snurra med tex. gripklo.

http://www.fumotec-shop.de/modelle/komatsu-pc490-mrd/bausatz-komatsu-pc490-10-abbruch.php

Mvh Kristoffer
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

vicke rc r620

Grattis till en ny maskin! ser fram emot att se denna irl <tumb>


Mad Max

Tiden går och nu börjar det närma sig leverans
[dance1]
Radio är köpt, valet landade på Servonauts 3D radio med 12 kanaler. Har även beställt ljud mm då jag varit väldigt sugen på det ett tag.
Även batterier till grävmaskinen är beställda. Tar nu steget från Nimh till Li-Po. På tiden va  [laugh]

Liten fråga gällande Li-Po. Många av er har en "Li-Po vakt" kopplad på batteriet under körning. Jag kan via min radio ställa in batterityp mm och via det se vad den förbrukar och hur mycket kräm det finns kvar i batteriet. Behövs en "vakt" då? Känns spontant som att det räcker att se det via radion?
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

swerecon

Härligt  <tumb>

Tycker spontant att du kan nöja dig med den som finns i radion.
Vill du ändå öka säkerheten finns det på typ Hobby King för några kronor.
Själv har jag ingen vakt alls, märker när maskinen börjar sega och pumpen inte går längre. Då är det ändå marginal kvar till vad som rekommenderas för LiPo (inte under 3,3V per cell).

MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Peteruqh

Det är inte så att fartreglaget har inbyggd lipo vakt?
/Peter

Mad Max

Det kommer vara 3 Esc, sving samt två till drivning. Så jag vet inte hur det skulle funka men enligt manualen till radion så ska den känna av vad som finns kvar. Få se hur det funkar. Annars som Swerecon skriver så är det en billig investering  <tumb>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Peteruqh

De små billiga fungerar bra. Tror du klarar dig utan också.
Hoppas att din maskin dyker upp snart. Nyfiken på bilder...  <happy>
/Peter

Mad Max

Japp, beställer om jag behöver. Tack, ja det hoppas jag också. Väntat länge nog nu  [laugh]
Bilder kommer när bygget inleds  <hands> <tumb>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Hej.

Vill bara dubbelkolla om jag tänker rätt då jag inte har laddat batterier på ett tag. Radion har 4,8V batteri 4 cell NiMH. I manualen ska det laddas med 200mA. Då ställer jag in laddaren på NiMH och 0.2A? Stämmer det?
Sen har jag för mig att volten inte spelar roll?
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

swerecon

MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

#13
Ny börjar det hända lite. Idag kom en liten gottepåse levererad  <happy>



Sen fick jag även besked ifrån Frank på Fumotec att maskinen skickas imorgon  [dance1]

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

swerecon

F*n va Nice. Skall bli spännande att se bygget. Är nyfiken på ljudet också <tumb>
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490