Komatsu Pc490-10 (rivnings-version)

Startat av Mad Max, 25 april 2018 kl. 09:24:33

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thomsson

Häftigt Max,
Attack direkt <tumb>
Ska bli kul att följa bygget.
Sjukt balla hydraulrör.

tobbe

Kul o se ditt nya bygge!!!! I den här takten är den nog färdig till pingis lokalen i höst
Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730

Ellis

Snyggt! Som sagt, i denna takten så är den väl färdig på någon dag  <poke>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mad Max

#33
Tack grabbar  :) Jo visst rullar det på bra men ändå mycket kvar att göra.

Lite fråga till någon som kan svara. Tänker jag rätt nu? Bilden nedan visar kopplingarna mellan ESC och upp genom svingen. Om jag förstår det rätt så ska ESC få 12V via röd och svart kabel. (12V input) om man ser på bilden. Sen har vi sladdarna som ska till mottagaren (vit röd svart). Här borde man då enligt hur jag tolkar det bara koppla in vit kabel (signal) och låta svart och röd vara. Frei enligt bilden.

Tänker jag rätt?






Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Två bilder till. En på kablage som ska sitta mellan under och överdel. Massa sladdar. Samt en bild på kopplingsschema. Inte helt självklart hur man ska koppla. Jag tolkar det som att bara en sladd per ESC Ska till mottagarer? Resten är plus och minus? Hmm...... Swerecon, har du samma koppling på din maskin?





Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

swerecon

Japp, har samma. Helt ärligt minns jag inte [laugh]. Kan kolla imorgon. Du kan testa att lossa röd och svart på kontakten till fartreglage och se om det funkar. Annars bara stoppa i dom igen. Mät spännigen i dom innan du stoppar i dom bara så du inte kör 12v in i mottagaren <wow>.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Mad Max

Hej.
Förstår att du inte kommer ihåg, rörigt är det  [laugh]
Jag blir inte klok på varför det är så många kablar? Min tolkning är att gul och orange ska in i signalkabel från ESC, den vita. Svart och röd, plus minus är fria. Behövs inte kopplas då reglaget får ström via de andra kablarna, röd och svart?

Men varför ha så många olika kablar i olika färger som ska kopplas på plus och minus till ESC?

Du får gärna kolla imorgon om du har möjlighet. Hade varit gott att veta hur du kopplade innan jag testar så inget blir fel och börjar att ryka  [laugh]
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

swerecon

Du har tänkt rätt. Jag har lite grövre kablar för 12v matningen genom midjan, sen är det bara två signalkablar. En för höger och vänster motor. Tror att han använder en svirvel till fler modeller och därav alla sladdar, typ för PW 180. Jag har tryckt in mina fartreglage i undervagnen så man slipper så mycket kablar undertill.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Mad Max

Tack för att du kollade  :) Ja jag fattar det som att man ska använda 5 kardeler för att köra igenom de 12V som behövs. Hade man tryckt igenom 12V genom en sådan tunn kabel så hade den nog brunnit upp.

Men då har du också bara signalkabel (den vita) till mottagaren? Svart och röd avklippta intill ESC?
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

swerecon

Jag har satt i servokontakten i mottagaren som vanligt i övervagnen men bara förlängt den vita, isolerat dom andra.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Mad Max

#40
Tack Swerecon  <tumb>
Ja då har jag fått liv i underredet. Temporära kopplingar med sockerbitar, ska löda allt imorgon om jag hinner.
Men den rullar och inget rycker  [laugh]



Bild på hur det är kopplat just nu. Mycket lödning  <whip>
Men tror jag får börja med att städa arbetsbänken i förrådet först...... [laugh]





Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

vicke rc r620


802°

Riktigt mysigt bygge, spännande att få se den i action.

Känns radion go?

Instagram = @802dgre

Mad Max

#43
Tack  :)
Har inte fördjupat mig i radion än utan tror det blir dax för det  i helgen. Första intrycket efter att han bundit den till mottagaren och kopplat in larver så känns den lätt-manövrerad och logisk.
Lovar att ge ett omdöme när jag satt mig in i den mer  <tumb>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Ja då har sprayflaskorna gått varma i några dagar. Helt ärligt så är det sjukt segt att lacka....... Det roliga börjar när man får sätta ihop delarna  :) Men det är ju en del av processen så det är bara att lacka på  <tumb>

Har en del kvar att lacka men det mesta börjar bli klart. Färgvalet blev vitt och grått. Har alltid gillat gula maskiner som är vita  lol  Skämt åt sidor så är det kul med en annan färg än gult tänkte jag.
För ett par år sedan så såg jag några maskiner när jag körde igenom Danmark och fastnade för färg-kombinationen. Det är ett företag som heter MJ. ERIKSSON. Vit/gråa maskiner med ljusblå rand över kroppen. Har hittat plotterpapper, självhäftande i rätt färg som ska på inom kort. Har även beställt text (MJ. ERIKSSON ) av en kollegas kompis som har en plottermasikn.
Lite bilder på hur det ser ut just nu  <happy>








Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.