Komatsu Pc490-10 (rivnings-version)

Startat av Mad Max, 25 april 2018 kl. 09:24:33

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mad Max

Ja, riktigt nice. Väntat nog nu....... [sleep] Gällande ljudet så har jag nu läst manualen och det verkar som att man har en del inställningsmöjligheter. Man kan sätta de olika ljuden olika högt eller ta bort vissa helt. Så det ska bli spännande att koppla ihop när det stora paketet kommer. Hoppas innan helgen  :)

En fråga till er Lipo-veteraner. Hur ska jag ställa in laddaren nu när jag ska ladda? Aldrig kört/laddat med Lipo innan. Batteriet till maskinen är 3s Lipo 11,4V 5000mAh
Ska man som vanligt ställa in så att mAh blir 5000 och sätta balanseringskontakten på 3 celler? Ingen inställning med Volt?
Tacksam för svar av er kunniga då jag läst en del otrevligheter med folk som laddar Lipo fel mm  :-\

Laddpåse är redan inhandlat  <tumb>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

swerecon

Nice, filma gärna lite när du fått igång ljudet  <tumb>

Angående laddningen vet jag inte vad du har för inställningsmöjligheter på den, men skall försöka förklara vad du kan tänka på.

*Du behöver inte ställa in någon volt, däremot antal celler, i ditt fall 3S.
*Om du kan, välj program LiPo Balanced Charge = Du balanserar samtidigt som du laddar. Det är den lilla vita kontakten som kan vara av olika modell. Om du inte kan koppla den i laddaren direkt måste du ha ett litet extra kort mellan laddaren och accen, finns billiga på Hobby King i flera versioner.
Den röda och svarta kabeln skall in direkt i laddaren. Funkar att balansera accen efter laddning också om du har en extern.
*Accen skall laddas med 5Ah, det är en grundregel för LiPo att du laddar med ett 1C (5000mAh/1000=5)  exempel: 3800 mAh/1000= 3,8
Låt dig inte luras av att det ibland står att det går att ladda i 5C (alltså i ditt fall 25A(5x5 eller i exemplet 5x3,8=19) Det funkar på dyrare batterier men dom blir väldigt varma. Det som annars står på batteriet angivet i typ 25C, 30C, eller vad det nu står är högsta urladdningen tillfälligt.

Hoppas det klarnade något, annars får du fråga igen.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Mad Max

Tusen tack för svar  :) Självklart ska jag lägga upp video med ljud när jag kommit dit.

Du skriver // Accen skall laddas med 5Ah, det är en grundregel för LiPo att du laddar med ett 1C (5000mAh/1000=5)  exempel: 3800 mAh/1000= 3,8

Att jag ska ställa in den på 5Ah är jag med på. Det är en laddare där den lilla vita kontakten finns. Uttag för 1S 2S 3S osv. Blir ju då att jag pluggar in den i 3S.
Men vad menar du med 1C?
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

swerecon

Ok, bra.

1C är accens kapacitet, i ditt fall 5000mAh/1000 vilket ger dig laddstyrkan för den accen. Det tar då i teorin 1h att ladda accen full. Beroende på laddare ställer den in det själv och laddar med den styrkan i huvudsak. Mot slutet brukar laddstyrkan sjunka ändå ner till 0,2 mAh när den laddar det sista. Alla LiPo tål att laddas med 1C, vissa med mer.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Mad Max

#19
Aha  <tumb> Tack. Ska titta på laddaren imorgon och se hur menyn för Lipo ser ut. Har som sagt bara laddat NiMH innan med den. Det ger sig säkert när jag kollar vilka val man kan ställa in. Är lite försiktig då jag inte laddat Lipo innan  <tumb>

Välja 3s, 5 Ah samt 1C om den inte ställer det själv, rätt?

Tusen tack för svaren  <tumb>
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

swerecon

Nästan rätt, du kan nog inte ställa in 1C, utan istället 5Ah. Men väljer du 3S och accens storlek 5000mAh borde den automatiskt börja ladda på 5Ah.

Om det är så vet du att inget är galet  <happy>
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Då kom den äntligen  <hands> Hoppas jag hinner lägga upp lite bilder ikväll  :)
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

swerecon

MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Mad Max


Lite bilder när jag nu har packat upp allt. Ser otroligt bra ut och jag är imponerad av kvaliteten på allt. Ska bli otroligt kul att börja bygga  <tumb>

Fler bilder kommer när jag väl drar igång.


















Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Peteruqh

Ser ju riktigt fint ut! Ser ut att vara väl detaljerat. Dags att ta fram lacksprutan snart?
/Peter

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Ja då har bygget startat. Grundlackade delarna igår och lackade idag på morgonen. Efter lunch var delarna torra och fina. Har inte stött på några större problem utan än så länge så rullar det på och delarna är noggrant tillverkade.  <tumb>

Hoppas få underredet klart imorgon. Banden är lackade nu på eftermiddagen och ska monteras på imorgon.

Lite bilder på hur det ser ut än så länge  :)












Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Var tvungen att gå ut i garaget och "provmontera" banden innan jag tar kväll  :)



Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.