MASKINTRAILER till lastaren och dumpern

Startat av Gunnar, 1 januari 2018 kl. 11:13:33

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

 <beer> Nytt år... Nytt projekt...

För några år sedan hittade jag denna bild och föll pladask. Min favoritfärg har varit knallgult sedan barnsben så det kanske inte var så konstigt att detta ekipage gick raka vägen in så att säga. Min första bil, en Amazon 122S från 1962, blev omlackerad med denna färg i ett uthus hos en av mina barndomsvänner. Den fick svarta "fartränder" och det var mer än en person som tog den för taxi eftersom det då, i slutet av sextiotalet, hade synts en och annan sådan.
Det om detta. Av bilden framgår varifrån den kommer. Den skulle tydligen vara med på en mässa i Utrecht, och bilden är förmodligen från före alla bord, stolar och annat placerats ut (jag har de bilderna oxå men de är inget att se). Men jag hade en bild till när ekipaget var parkerat vid vägkanten och sedd snett bakifrån. Denna bild har jag lyckats bli av med, men om någon av läsarna av detta skulle snubbla över den när ni surfar så spara länken åt mig...
Nu kommer äntligen bilden <happy>


Lite fler bilder kommer snart...

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Här kommer lite fler bilder <tumb>


Man kan få den med annan dragbil oxå...


Med dumpern...


Eller med lastaren...


Och med bägge för storleksjämförelsens skull...


Sedan kunde jag ju inte låta bli att flytta in 3D-modellen av lastaren...


Sidoborden ska bli "hydrauliskt" (annan mekanik på modellen) breddbara som kan ses här:



Jag håller nu på med prototypen till hjulupphängningen. Den blir dock hydrauliskt höj- och sänkbar vilket kommer att synas när jag visar prototypen <evilgrin> Alltså, ner i källaren igen <tumb>

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

... och nu är prototypen så färdig att den kan visas. Förebilden är det spanska företaget ROJO, men de andra stora har samma princip med lite olika utseende och lösningar, och min gör inte anspråk på mer än att den ska fungera som verklighetens gör.

Meningen är att de tre hjulparen/sida ska kopplas ihop med slang och gå till en cylinder som ligger inuti trailerns bakdel. På detta sätt kommer hjulen att kunna röra sig individuellt upp och ner. Kolvarna i de båda cylindrarna (en per sida, som jag sa) inuti bakdelen ska tryckas ut och in via en elmotor och skruv och på så vis trycka ut olja (eller motsatsen) för att höja (eller sänka) trailerns bakända. Troligen ska jag ha en s.k. tryckackumulator (en behållare med innestängd gas) för att få viss fjädring oxå och eventuellt ett arrangemang för att kunna höja ena sidan av trailern medan den andra sidan sänks lika mycket... om vägen lutar <poke>

Nu behövs det lite mer bilder...








Och prototypen ser ut så här...




Hjulparet kan tippa lite åt sidorna för att inte ett stackars hjul ska behöva ta hela lasten om marken är ojämn <tumb>






Jag har räknat ut (om någon undrar hur så fråga så ska jag beskriva) att om varje hjulpar belastas med 3kg (18kg i bakänden av trailern och resten på femte hjulet/kingpin) så blir trycket i cylindrarna cirka 7,5bar (kg/cm2). Cylindrarna är Ø10invändigt och 12 utv.


Det om detta, jag övergår till fälgarna, som jag gjort av 15mm aluminium, 34x34mm. I CAM-programmet ser det ut så här:


Först fräser jag utvändig diameter 9mm djupt och ett spår mellan utv. diameter och navet och borrar och brotschar hålet för kullagren...


Sedan vänder jag biten för att fräsa utsidan med bultskallarna, i cam först...




Och i verkligheten...


Efter det ska "hörnen" som är kvar efter fräsningen svarvas bort och den mindre diametern mellan flänsarna tas ner så att däcket passar lagom fast.
Detta (svarvningen) blev förstås inte förevigat men ni ser ju ovan hur det blev med däck osv. <happy>

Nackdelen med att göra fälgarna med "integrerade" bultskallar istället för lösa är att det är näst intill omöjligt att få olika färg på fälg och bult, men jag har INTE lust att ändra till lösa bultar och gänga alla dessa hål så det får bli så här.

Nu ska jag fundera på om jag ska "snitsa till" den stora delen av hjulupphängningen för att den ska se bättre ut... vi får se...

Och sedan har jag lite funderande kvar på hur svanhalsen ska fungera, för den ska kunna sitta kvar dels på dragbilen och dels på trailern om dragbilen ska användas till annat. I princip har jag löst det... allt ska kunna skötas från radiosändaren...

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Inte så intresserad av lastbilar men när du bygger så blir det intressant! :)
Alltid kul att se de delar som du tillverkar!

Lumbago

Instämmer, alltid kul att följa Gunnars otroliga byggen!

Men vad blir det för bil som ska dra trailern? Misstänker att det inte blir en standard Tamiya direkt ur lådan.... eller?  :)

Gunnar

  [conf] Vadå bil... det ska bli en dolly och ett fyrspann ardennerhästar <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Åhhh exakt sån fjädring jag skulle haft på min Goldhofer som troligen aldrig blir byggd  <drool> <drool> <drool> <drool> <drool> <drool> <drool> <drool> <drool> <drool> <drool> <drool> <drool> <drool> <drool> <drool> <drool> <drool> <drool>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Då är det dags för lite nya bilder <tumb>

Jag har fräst armarna som ska bli svanhalsen (finns det inget annat namn på denna del av trailern??). När jag mätte ut hur stor aluminiumbit som gick åt fick jag kolla igen... blir det verkligen så här stort? Jo det blir det, så jag letade rätt på en tillräckligt stor skrotbit 12mm tjock som nu är uppspänd i fräsen och fickan på ena sidan (på bägge armarna som ju ligger skavfötters) är redan fräst:


Nu borde det kommiit en bild på fräsningen av själva konturen, men det har jag uppenbarligen glömt att plåta :'( så det blir bilder på fräsningen av andra sidan, när armarna är var för sig...






Det återstår några hål mm men jag väntar med dem tills jag är klar med utseende och infästning av kingpin.

Så nu visar jag istället hur funktionen blir för låsningen vid trailern och stödbalken när den hänger på dragbilen:












Jag moddar några av mina små servon så de kan gå flera varv och tar bort all elektronik i dem. På detta sätt slipper jag skaffa andra motorer med lämpliga växellådor osv. För manöver av låsningen/lyften av trailern driver servot en M6-skruv och den rörelsen tar då cirka 5s, dvs från att trailern står med framänden på marken tills den är lyft till normalt körläge. Stödbalken måste ju ha 2 skruvar och för att det inte skulle se för klumpigt ut så är det M3 i ett 5/2,5mm mässingsrör. Men då måste ju servot driva bägge skruvarna och dessutom lite fortare än den föregående för att det inte ska ta för lång tid... alltså behövs lite uppväxling av servots varvtal (som för övrigt är cirka 60rpm vid 6Volt)

Så då fräser vi kugghjulen då... 3mm breda med en Ø15x1,5mm ursvarvning på ena sidan för att kunna skruvas fast med 4 M2 på servot respektive de båda M3-skruvarna som förstås har en stor skalle Ø15x1,5 <tumb>








Och så här blev det...



Nu är det matdags och sedan ska jag fundera ett tag på vad nästa "uppdrag" blir [vogel]
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#8
Dags för lite fler bilder... för det är ju bilder som gäller här... på Modeltruckforum däremot kan man råka ut för sida upp och sida ner utan en enda bild, och på ett språk som jag tycker är besvärligt även om jag läst det i skolan för sisådär 55 år sedan <stup>

Nåja, jag håller mig till svenska mellan bilderna <tumb>

Nu gäller det serieproduktion (8st <happy>) av detaljerna till hjulupphängningen. Materialet är 30mm tjock aluminium, som jag fiskat upp ur skrotlådan och därför ser det lite konstigt ut uppe i högra hörnet för där var det en "kälkbacke". Jag ritar upp storleken på ämnet och försöker pussla dit så många bitar som möjligt... det ju åt 6st men jag vill alltid ha en eller annan över om något går galet <poke> De blå cirklarna är 9mm och är bara en extra koll att fräsen jag tänker använda inte skär där den inte ska skära.


Så ser det ut när jag börjat fräsa...och här ser man "kälkbacken" jag talade om i högra kanten






Nu är biten vänd och jag fräser andra sidan...




När alla höjdskillnader är frästa så återstår själva ytterkonturen på varje detalj. Jag har sparat 0,2mm till sista skäret som får detaljen att lossna ur ämnet, men detta tempo blev uppenbarligen inte plåtat :( så jag fortsätter med första tempot på de lossfrästa bitarna, nämligen 4st M3


...och fräsning av kullagerläget:


...och spåret för hydraulcylindern:


8 färdigfrästa men ogradade/putsade  :'( detaljer...






Armen som hjulen sitter på och som fjädrar upp och ner fräser jag ur en fyrkanstång 12mm som härstammar från en cirka 40 år gammal Kyosho buggybyggsats som aldrig byggdes... den som spar han har... förmodligen en massa onödig bråte oxå <evilgrin> Jag borrar hålen och fräser konturen så långt att biten nästan lossnar, sedan flyttar jag den cirka 45mm åt vänster och borrar och fräser nästa och samtidigt lossnar den föregående <tumb>




När alla bitarna är klara för nästa tempo ser det ut så här när spåret för hydraulcylindern och längden på detaljen ska justeras:




Nu är alla armarna uppträdda på en 5mm pinne och sitter i skruvstycket för att få den M5-gänga som den lilla detaljen, som hjulen sitter på, ska skruvas fast i.


Och här har jag fräst fasen på ovan nämnda lilla bit. Denna bit är bara 12x14x20mm. Som alla vet tycker jag INTE om att fila så därför fräser jag fasen som ska vara på 3 sidor i båda kortändarna. Fräsen är en vanlig 90gr försänkare... det går inte bra för släppningen efter skäreggen är alldeles för liten (för att den inte ska hugga när den används som försänkare) men det går om man minskar matningen i förhållande till varvtalet.


Det som återstår på denna bit är ett M4-hål på det långa hållet, för att fästa själva hjulen i, och ett 5mm hål för att fästa hjulparet i armen på bilderna innan.

Så här ser det ut för tillfället... det som saknas till själva hjulupphängningen är centrumtapparna för svänglagren och armar och stag mellan dem, men de håller jag på med.


Efter detta ska jag fräsa/svarva 14 fälgar... men det blir först till helgen.


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler


Gunnar

Ska vi fortsätta en bit till då...

En skrotbit som använts till något annat fick bli fräsfixtur för armarna till hjulupphängningarna:


Och med en av armarna färdigfräst...


Så här ser de tre olika ut... de är olika fast två av dem ser snarlika ut:


Monterad på en hjulupphängning så man ser hur det blir:


Och efter svarvning av centrumtapparna Ø20/17 skulle de få 4st M3 för att fästa dem i chassiet så småningom. Först centrumborr:


Sedan Ø2,5:


Och så gängningen:


De färdiga detaljerna. Det försänkta hålet i mitten ska hydraulslangen gå genom...



Och imorgon blir alla fälgarna klara, så då blir det en radda bilder igen <tumb>
Men nu ska jag se på Leif GW Persson <fight>

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Och som utlovat kommer nu "Tillverkningen av 16 fälgar till min maskintrailer"...

Ungefär så här ska det förhoppningsvis bli när det är färdigt:


I CAD är det ju rätt enkelt att få det att se snyggt ut, och blir det svårt att se är det ju bara att zooma in mer eller mindre...




Så då börjar vi med en (eller rättare sagt 16) bit aluminium 15x34x34mm och det första som ska göras är det brotschade hålet för kullagren. Jag borrar, efter centrumborret, med 3mm för att 7,8-borret ska styra lite rakare. Risken är att hålet redan är för stort för brotschen annars. Egentligen kanske 7,8-borret borde varit 7,7 eller 7,6 men de dimensionerna har jag ej :(:








Sedan ska det skrotas bort utvändigt och invändigt på baksidan av fälgen:


Och när det är gjort ska radierna fräsas. Dessa fräser jag med en 3mm fullradiefräs. Fräser gör jag eftersom det är svårt att få till dessa radier i en manuell svarv (jag får väl bygga om svarven till nc så småningom <evilgrin>), men det tar mycket längre tid att fräsa än om jag kunnat svarva...


Hmmm... här borde det ju kommit en bild när radierna var färdiga men den bilden togs väl aldrig antar jag... så här är baksidan färdigfräst på alla 16 bitarna <tumb>


Och därmed övergår jag till svarven, först för att få bort de otäcka "hörnbitarna" som är kvar efter fräsningen. Jag trär fälgen på en rörbit som den kan röra sig lite radiellt på...


Sedan centrerar jag den med kullagerdubben och svarvar bort det mesta. Detaljen är bara tryckt mot röränden så om jag råkar ta lite för stort skär så slirar det...


Efter detta ser de ut så här:


Nu har jag vänt fälgen och svarvat ett spår mellan däcksfoten och mitten där bultarna sitter, men även här missade fotografen. Men så här ser de ut nu:


Nu är det dags för fräsning igen... övergångsradierna och bultskallarna på framsidan med 3mm fullradiefräs respektive 3mm rak pinnfräs:


Halvvägs...


När denna fräsning är gjord är det ursvarvningen av sätet för däcket...




Och en försänkning för flänsen på kullagret:


Nu är fälgarna i princip färdiga... 12 till hjulen 2 till reservhjulen och de 2 reserverna som inte behövdes men som säkert hade behövts om de inte funnits där som just reserve...


Det vänstra hjulet är prototypen som sedan modifierades för att bli lite mer verklighetstrogen. Det blev spår och radier ute vid däckskanten och 8 stället för 10 bultar. Bultskallarna är lite större än skalariktigt, men jag tycker man ska se att det är bultar och inte vilka "pluttar" som helst.


Denna bild visar lite tydligare vad jag menar



Nu ska jag tänka över vad jag ska fortsätta med... plåtarbetet kanske... [conf]


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Galet!  <wow>

Jag som tycker det är besvärligt att göra 2 likadana delar! haha! :)

Kul med alla uppdateringar.