Volvo Duett 1:87

Startat av Microflygarn, 3 oktober 2017 kl. 15:44:40

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Microflygarn

OK, kanske ingen "lastbil" i dess rätta betydelse, men väl en bil som används till större laster! För ganska exakt 2 år sedan byggde jag en Volvo N88 för RC. En Brekinabil märkt med "Bilspedition". Mer om den här!http://teammft.blogspot.se/2015/09/volvo-n88-i-skala-187.html
Kul bygge där belysningen tog betydligt längre tid att få till än själva mekaniseringen av bilen!

Redan då fanns en dröm om en "personbil" i skala 1:87. Köpte ett par Volvo Duetter från modellhobby.se. När de kom hem insåg jag snabbt att gårdagens (60-taletrs) bilar var rätt små! Längden är endast 47 mm och bredden totals ca 17mm. Betydligt större utmaning än lastbilen! Nåväl, efter lite pyssel så funkar den riktigt bra. Kör med ett litet svänghjul på motoraxeln nu. Gången är hyggligt mjuk med tanke på att bilen endast väger ca 9 gram. Video och lite bilder Finns i bloggen. Körningen på farfars tågbana är ju en gammal barndomsdröm som gick i uppfyllelse. Lite knepigt att köra och filma samtidigt, men det blev en rätt kul liten film.
Mer om Duetten här:
http://teammft.blogspot.se/2017/09/volvo-duett-i-skala-187-med-rc.html

/JOHAN
www.mft.nu

Lumbago

Kul bygge!

Smart lösning med ett ombyggt servo till drivningen. Vad är det för snäcka/kugghjul du använt och vad är utväxlingen?  Ser ut som den har bra toppfart men även kan krypköra.

Gunnar

Väldigt trevliga filmer <tumb> <tumb>
Är modelljärnvägen från före högertrafikomläggningen eftersom cirkulationsplatserna (så hette det på den tiden) är för vänstertrafik?
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Microflygarn

Citat från: Lumbago skrivet  7 oktober 2017 kl. 20:10:42
Kul bygge!

Smart lösning med ett ombyggt servo till drivningen. Vad är det för snäcka/kugghjul du använt och vad är utväxlingen?  Ser ut som den har bra toppfart men även kan krypköra.

Bör bli ca 90 - 100:1 totalväxling. Snäckdreven är från SolExpert. 15:1 har jag för mig.
Jag har fått ställa ner toppfarten till ca 60%. Över detta blir det obalans i svänghjulet och bilen blir helskum! :-)
I den SPEKTRUM DX9 jag kör med går det också att ställa tiden på varje utslag. Så om jag släpper gasen snabbt så tar det ca 0,5s innan bilen stannar. Blir mycket mjukare, "tyngre" och trevligare körning då!

Microflygarn

Citat från: Gunnar skrivet  7 oktober 2017 kl. 21:02:11
Väldigt trevliga filmer <tumb> <tumb>
Är modelljärnvägen från före högertrafikomläggningen eftersom cirkulationsplatserna (så hette det på den tiden) är för vänstertrafik?

Ja, banan är byggd av min farfar ca 1955-1960. Eftersom jag numera bor i "hans" hus så hänger tågbanan kvar där i taket. Den var nog riktigt "top of the line" på den tiden. Olika sektioner så man kan köra flera tåg samtidigt. 10-12st elektriska växlar. Belysning i hus etc. Mycket hemgjora lösningar med hemmabyggda strömbställare etc. Charmig!

Det heter faktiskt "cirkulationsplats" även idag! "Rondell" är själva planteringen i mitten av cirkulationsplaten.

/JOHAN