Åkerman grävmaskin

Startat av Lumbago, 26 september 2017 kl. 11:40:04

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Dags för ett nytt grävarbygge! Egentligen inte helt nytt, då ganska mycket är återanvänt från tidigare, numera skrotade maskiner.


Bild lånad från Maskinisten

Det blir en Åkerman H25, men jag har ingen ordentlig ritning så jag bygger fritt efter några foton, och med banden och bommen från Liebherr 954 får den ungefär de proportionerna, vilket borde stämma hyfsat. Tillräckligt i skala 1/87 iaf. :-)




Underredet är från en tidigare maskin. Gammalt men funkar bra, så det återanvänds rakt av.




Bottenplattan skärs ut i 1 mm plasticard. Tre kullager 2 x 6 x 2,5 blir lagringen för svängen. Fästet för bommen kommer också från en gammal Herpa Liebherr.




Svängkransen är ett kugghjul med modul 0,3 mm, och röret är 2 mm. Egentligen är det i tunnaste laget för de kablar som måste igenom där, men detta var den bästa kombon av kugghjul/rör/lager jag kunde fixa, utan att behöva borra upp centrum på kugghjulet (=svårt).




Lipot är ett 302030 (=3 x 20 x 30 mm) och passar perfekt i urtaget jag gjort. Kapaciteten 150 mAh är lite bättre än i mina andra maskiner. Motvikten till höger.




Efter lack ser det ut så här. Bommen och stickan är också begagnade.




Motorerna till stickan och skopan sitter inne i bommen. Stickans motor (till vänster) är en "vanlig" motor med plastväxellåda, medan skopans motor är en finare motor med metallväxel.

På de senaste grävmaskinerna jag byggt har jag gjort skopan "dubbelverkande", med två linor som drar skopan åt varsitt håll, och lindas upp på motoraxeln åt varsitt håll. Det funkar väldigt bra när det funkar, men nån gång då och då blir det trassel på linorna och allt pajar och får göras om.

På den här grävaren går jag lite bakåt i utvecklingen och gör skopan enkelverkande, med bara en lina som drar och en fjäder (gummitråd) som står för returen. Nackdelen med den konstruktionen är istället att det väldigt kritiskt att få fjädern lagom hård, så att man får full returrörelse utan att det blir för tungt för motorn. Jag har dödat ett antal motorer på det viset, men nu har jag som sagt en starkare och förhoppningsvis hållbarare motor och hoppas det ska funka bra.




Elektroniken är en Deltang Rx43d, utbyggd med ett extra kort (inpackad i tejp på bilden) så att den har 4 st fartreglage. Det räcker ju ändå inte, och därför har jag även ett relä, så att jag kan växla och köra 6 st motorer, dock  bara 4 st samtidigt.




Här är mottagaren på plats i grävaren tillsammans med motorn till svängen (snäckväxel från Mikroantriebe) och bommen (6 mm planetväxel).




Överbyggnaden görs av 0,5 mm plasticard. För att hålla den på plats används små magneter. Gallren kommer att limmas fast efter lackeringen, för att underlätta maskeringen.




Hytten bygger jag med en stomme av 1 mm klar plast.



Efter lack ser maskinen ut så här. Det visade sig att jag gjort hytten lite för bred, så den ska göras om. Några lysdioder ska dit, och bommens hydraulcylindrar, sen är den nog färdig.

Peteruqh

Imponerande! Riktigt fin maskin.
/Peter

Lumbago

Tack! :-)



Det blev ett uppehåll i bygget men nu är den färdig. Jag gjorde en ny smalare hytt, den blev väl inte helt perfekt men får duga. Jag har även fixat dit lysdioder: tre stycken vita som arbetsbelysning och en gul blinkade "saftblandare".



Sändaren är en hemgjord Arduino-baserad historia som är ganska primitiv men ändå väldigt komplicerad...
Men när jag väl får den att funka är den helt underbar att köra med. :-)

Nu ser jag fram emot höstens och vinterns körningar där den ska hårdtestas, för att se om den är så driftsäker som jag hoppas. :-)

OBELIX

Jag är så imponerad av dina byggen! Hatten av må jag säga.

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

RCemil


bm1113

Riktigt kul att se detta bygget :) bra gjort :)
Om du inte har hittat den så har du här  ett tips där du kan hitta pdfer mm för bla Åkerman.
MVH Alexander