ryckig och svårkörd

Startat av Martin, 2 augusti 2017 kl. 00:18:36

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin

Hej
Bygger min första dragbil, en Tamiya Scania r470.
När jag testade med orginalmotor och min helikopterradio Spektrum dx7 så var den vansinnigt ryckig oxh svårkörd. Gillar inte alls sättet att köra med olika växlar... Satte i en cravlermotor då jag vill ha bra lågfartsegenskaper men den är bara aningen bättre. Känns som stora glapp i växellådan som ger ryckig start... Mina tidigare crawler utan vxl-låda är ju lätta att få mjuka starter med.
Hur gör ni? Om skalenlig körning är det viktigaste - hur gör jag rätt från början? Skippa lådan? Kör allt orginal och tamiyas enkla fartreglage för borstade motorer.

Mvh Martin

Olof

#1
Svaret på dina problem är enkelt, men kostar en del.
Du har helt enkelt fel motor och fel reglage till detta.
Crawlermotorn fungerar dock hyffsat.
Men när det gäller fartreglage finns det bara ett märke som verkligen får modellen att bete sig som en riktig lastbil.
Kika efter Servonaut! Dom har även motorer som funkar riktigt bra i lastbilarna.
Mvh, Olof!

tobbe

Japp jag kör också servonaut med servonaut motor då slipper man Vxl o då blir det mer plats för andra prylar
Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730

Martin

Tack för snabba svar.  Ok, då får det bli så. En servonaut fartreglage. Är det ingen ide att behålla vxl-låda och crawlermotorn?

Mvh

cege

Hej

Servonaut M20+/ M24 är ett bra fartreglage.
jag har både växellådan och en bil med Servonaut planetväxelmotor.
Det beror på var/hur man skall köra och med crawlermotor så funkar växellådan också med Servonaut fartrelage.
Ska man köra på bana så går det bra utan växellåda med en utväxlad motor.
Ska man köra "långt" går det väldigt långsamt och man vill gärna ha växellådan då.
Exempel på det är om man kör på mässor och kör iväg bland publiken.

Var bor du någonstans? Kolla här om det är träffar eller truckmeet.
Då kan du säkert provköra en bil med Servonaut.

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

Actros861

Även lindningarna på motorn kan vara av intresse. Har för mig att LRP:s Truck Puller 3 ligger runt 80T, grymt trevlig motor för övrigt. Jag har 100T i ett par av mina med originallåda och dom går fint :)
Själva glappet i lådan går att få bort om man vill, antingen med smältlim eller har jag sett att man kan köpa en färdig sats med utfyllnadsbitar som passar i dreven (frågan är bara var jag såg den [conf] ) :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

802°

Innan du springer och köper dyra fartreglage så prova och testa lite olika "Throttle Curve's" i din radio.
Det går absolut att få mjuk gång med original motor.
På min ena lastbil har jag mfc och en crawler motor på 35T på original växellåda , funkar nice.



Instagram = @802dgre

Martin

intressant med throttle curves - inte ens tänkt tanken fast jag använder min helikopter-radio ;-)