Val av motor?

Startat av Pocket, 16 maj 2017 kl. 21:01:46

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pocket

Tjena. Har ni nåt tips på en bra motor för mjuk körning och bra vrid utan att det ruinerar mig? Tänkte testa att bygga en dragare eller flakbil och för mig är skalariktig körning det viktigaste, inte lampor och lullull, iaf inte i första läget. Har ni andra tips för en sån som mig?

/Jocke

swerecon

Jag skulle rekommendera dig en Truckpuller 3 eller 4 motor. Kostar runt 350:-.
Bra krypkörning även med originallådan. Varvar 6500 rpm mot original på 13000 rpm vill jag minnas.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Pocket



tobbe

väldigt många kör truckpullermotorn medans vissa kör original o vissa servonut å då slipper vxl men det finns juhur många motorer som helst å välja på kör själv servonaut o kommer ej att byta väldigt nöjd
Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730

Tågklareraren

Ok, får kolla på dina när vi ses, är ju ingen brådska men vill gärna ha en lågvarvig stark motor. [dance1]

Actros861

En fråga som troligen kan få lika många svar som "förare" av lastbilar.

Själv har jag provat en del olika men det som jag fastnat för är Truck Puller (gärna 12V) och Veromas treväxlade låda :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

MrLinds

Jag har satt en RC4WD 80T crawlermotor i lastbilen, har dock inte provkört den ännu.
Så kan inte riktigt uttala mig om det är bra eller dåligt.

Tågklareraren

Jag har också kollat på truck pullern men om man väljer 12 volt måste väl hela systemet allt från mottagare till batteri också vara 12 volt?

Ursäkta en kanske lite korkad fråga från en newbee men "måste" man ha en växellåda om man har en lågvarvig motor som pullern, eller kan man
montera kardanen direkt på motoraxeln?


swerecon

Det är rätt, du måste ha hela systemet på samma volt, annars får du köra på dubbla avgår och elsystem.

En pullermotor kan du inte sätta direkt på kardanen, då får du 1:1 utväxling och motorn gör 6500 rpm. Originalmotorn från Tamyia ligger på runt 13200 rpm. Vill du ha direktdrift måste du hitta en motor på ca 160-180 rpm skulle jag tippa på.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Tågklareraren

#10
Tack Bengt för ditt klargörande!
Om jag tänker så här då: Jag vill mest  kunna köra sakta finns det växellådor med 1 växel, typ automat alltså?

cege

#11
Hej

Jag har kört på lite av varje men vill du ha motor med planetväxel så rekommenderar jag denna
https://www.servonaut.de/shop/de/product_info.php?info=p605_getriebemotor-gm32u390.html

Det är mycket pengar men jag är jätte nöjd med föregångaren som har hängt med 5-6 år.

Tångaträffen närmar sig, där kan man titta och klämma på en hel del varianter.

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

Tågklareraren

Precis den som jag har i mina tankar Classe.
Om man ska bygga ut med Servonauts ljud mm senare så kanske det är bra med deras motor också.
Den kan man alltså montera mitt i ramen, dvs närmare boggin å inte mitt under hytten?

cege

De säljer ett fäste som använder samma hål som växellådan gör.
Det bygger någon mm och motorn hänger under fästet.
Men det är ju inte skrivet i sten, man fixar väl ett eget och placerar där man vill ha den.

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!