Nybörjare

Startat av Digger, 15 maj 2017 kl. 09:56:40

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Digger

Tack Rune  :)  antar att du känner igen dig om att välja hit o dit innan man gör sitt första köp. Om det tog 1 år att bygga så kanske jag ska beställa en färdig från Premacon  :D Vad var det som tog mest tid och ungefär hur många timmar tror du att du la ned ? Jag har ingen verkstad att hålla till i så därför jag funderar på att köpa en färdig. Jag har haft en del kontakt med Frank på Fumotec och har fått ett pris där de målar och skär till alla delar så slipper jag iaf det. Det lutar mer och mer åt Fumotec men Premacons maskiner ser så jäkliga fina ut. för det priset kan man nästa köpa en riktig begagnad minigrävare  :-\\


Rune Gustafsson

Hej igen. Största mödan fick jag lägga på lackering. Mycket jobb med att slipa, spackla, slipa, spackla etc.
Letande efter originalfärger tog tid. Fördelen med att lacka själv är att man kan styra färgval och detaljmålning exakt. Du måste räkna med att måla själv på de platser där extra montering sker ex gångjärn för dörr till hytt.
Jag byggde ungefär en eftermiddag/kväll en vecka medan jag nästa vecka inte hann med något. det blev inte så väldigt många timmar, mer att jag byggde när tiden medgav. Om jag bygger en maskin till hade jag lagt mer tid på detaljer ex hytt med bättre inredning, belysning etc. Jag köpte en 8-kanalers radio vilket var ett stort misstag. För att få ljud o ljus som jag vill ha det åtgår 4 kanaler extra. Nu har jag skippat extra hydraulfunktioner som hade varit trevligt (ex snabbfäste). Radio bör ha ca 16 kanaler. Ljud är ett knepigt kapitel. För att få helt bra funktioner bör helst autentiskt ljud spelas in och lagras digitalt för att styras till resp funktion på grävaren. Servonaut SMB verkar vara en hyfsad kompromiss. Lycka till med Ditt val. Återigen tror jag att Fumotec är prisvärd stabil maskin.

Digger

Hej. När jag läste din byggtråd förstod jag att det var mycket jobb med att få färgen att fästa och bra yta när du skulle måla plastdelarna. När jag läste det så frågade jag Frank om de kan måla alla delar vilket de gör med en professionell målare.

Vad har du för radio ?
På vilket sätt är det svårt att få till ljudet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Rune Gustafsson

Jag har en Graupner MC 16 Hott. Bra radio men för få kanaler. Jag tycker det är svårt att få ljudet att harmonisera med maskinens rörelser och arbete. T ex ska ju inte larvfötterna börja rassla innan de är i rörelse, motorbelastning ska inte vara lika för upp och nedåtgående rörelse och ska helst vara i linje med hur stort momentet är när hydraulpumpen arbetar. En del går att lösa med mixer av ljud till spakrörelser men inte allt. Man kan säga att "less is more" d v s att låta motorljudet vara rätt spartanskt och skita i finesserna. Finns en Tysk sida "Bagger - modell-Baustelle" där du kan titta på "catwomen" CAT385CL. Hon har fått till alla detaljer riktigt bra. Det som gäller är ju att få till allt så att man är nöjd själv. Lycka till och bygg på.

Digger

dags att ska liv i denna tråd igen  :) Alla ni som har lagt ned så mycket tid och pengar i grävare och andra maskiner, hur ofta träffar ni andra där ni gräver, bygger ihop ? känns som att det borde vara kul att träffa andra med samma intresse  och underlättar om man slipper åka halva sverige för att att ses. Själv bor jag i stockholm men har inte köpt någon grävare än.