Nybörjare

Startat av Digger, 15 maj 2017 kl. 09:56:40

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Digger

Detta får bli mitt första inlägg i detta forum. Jag har blivit väldigt intresserad av radiostyrda entreprenadmaskiner och har spenderat många timmar på olika forum, youtube och webbshoppar.

Jag kommer att göra mitt första köp snart och börjar med en grävmaskin. Jag har tittat på Liebherr och Volvo 480d hos Premacon och THS Sleipt. Anledningen till mina val är vad jag tycker kvalitet och detaljer. Jag gillar maskiner som är så realistiska som möjligt avseende material, detaljer, funktioner etc.

Jag tar mer än gärna emot synpunkter och rekommendationer från alla duktiga och engagerade personer här.

Tack på förhand.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

swerecon

Välkommen

Du har säkert redan gjort det, men kolla annars på alternativ som Fumotec, tillverkare av Komatsumaskinerna o j Damitz som tillverkar O&K/New Holland. Den sistnämnda får du kontakta via mail, tror inte dom fått upp någon hemsida ännu. Dessa båda är lite billigare men anser inte det är någon kvalitéts skillnad.

Ytterligare ett alternativ, kanske inte för dig men för andra som läser tråden är RC4WD som kommit med en grävmaskin. Har ingen uppfattning om kvalitet, men priset är svårslaget.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Digger

Tackar. Jag har faktiskt kollat på Fumotec och även haft kontakt med dom. Alla deras verkar man få bygga själv. Det borde jag nog klara utan att ha en verkstad :) jag betalar hellre lite mer och får bra kvalitet än någon billigare modell som kräver nya/bättre delar.

Utan att vara ett proffs inom detta verkar det som Premacon har bäst kvalitet ?

Finns det några träffar i Sverige där man visar upp sina maskiner ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

swerecon

Ja, visst är det så att man får vad man betalar för, särskilt om man jämför RC4WD med dom övriga.
Kvalitetsmässigt övrigt är det ingen större skillnad, dom samarbetar faktiskt  lite också. Jag har själv en Fumotec pc490-10 och en kompis en DX-65. Jättefina och bra styrka i dom. Gedigna byggen.

Till helgen är det träff på Tångahed, titta i separat tråd i forumet. Kommer vara många maskiner där, bl a jag själv med grävmaskinen. Annars kan du kolla i kalendern på forumet och i träfftrådarna.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Digger

Tack för tips. Byggde du din PC490 själv? Jag har kollat på en sån men tvekar om jag ska bygga ihop själv. Är det tyst pump och ljud?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

swerecon

Ja, har byggt och lackat själv, inte alls så svårt om man har lite förståelse och det medföljer en bra instruktion.  Är till på forumet som har en och lagt upp en byggtråd.
Pumpen är faktiskt helt ok tyst, hört flera som är värre. Ljudmodul har jag inte satt i någon, kanske kommer.

Sen kan jag tillägga att supporten på Fumotec finns inte att återfinna någon annan stans, Frank är helt suverän.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

G-Crawler

Är rätt säker på att du kan få fumotecs modeller färdigmålade också om du så önskar, men det kostar lite mer såklart.

Fumotec är rejält byggda, har blivit mycket bättre rent detaljmässigt, dock mycket 3D printade detaljer. Men som sagt, rejält byggt där det behövs. Mycket maskin för pengarna.

De flesta tyska pumpar är relativt tysta, ljudet är inget som stör mig iaf.

Och som swerecon säger, Frank på Fumotec har grym service, väldigt hjälpsam i alla lägen.

Digger

Tack för tips om Fumotec. Hade kollat på sajten innan men värdefullt att höra positiva erfarenheter av er. Jag tror att jag klara montering, målning men programmera ljud, radio etc har jag ingen kunskap alls om men kan såklart lära mig om jag vet hur :) bygger ni en del själva som transportband etc? Hur länge har ni hållit på med grävare etc?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

G-Crawler

De flesta här bygger tillbehör m.m själva och vissa hela maskiner, finns mycket i byggtrådarna.

Jag började med rc relaterat 2007 tror jag och denna sida av hobbyn 2010 då jag köpte min grävare.

Digger

G-Crawler, vilken grävare har du ? Jag lyssnade på era tips om Fumotec och har nu haft en del mailväxling med Frank. Väldigt bra bemötande och har fått ett pris som verkar klart intressant. dock finns ingen möjlighet att montera hela maskinen. Jag lutar åt en PC490, vad är skillnaden mellan PC490-10 och PC490-11 ?

Som jag nämnt tidigare så kollar jag även på Premacon men priserna och den långa leveranstiden är en stor nackdel. Men alla detaljer och färgkvaliteten ser otroligt bra ut. Jag kanske har snöat in mig på att maskinen ska vara så realistisk som möjligt men kanske får tona ned den en aning...  :)

G-Crawler

Jag har Frank's första skapelse, en grävare som idag säljs av Vario-Earthmovers (tillverkar i huvudsak rc helikoptrar, tog dock över försäljningen av de maskinerna från Frank).
Dessa maskiner är lite rejälare än de andra som erbjuds på marknaden, min väger ca 45kg idag, den är väldigt stabil på marken, har inte samma detaljrikedom som de andra original.

Premacon är grymt fina maskiner, men som du säger, leveranstid och pris är väl tilltaget! :)

Vad vill du kunna gräva? Löst material till lätt packat?

Med min går det faktiskt rätt bra att gräva i relativt hård mark, jag tror Premacon 960 klarar en del också men då går jag bara på det jag sett på Youtube.

Min maskin är tung och rätt jobbig att hantera om man måste lyfta den mycket.
Jag skulle vilja ha en "lyxigare" maskin typ som Premacon 960 men då jag är tveksam att den gräver lika bra som min vågar jag inte lägga dom pengarna, jag vill kunna gräva i lite tuffare material.  :)

Digger

Jäklar!! 45 kg. Har du blytyngd i eller är allt i stål? Vad gräver du med den?

Jag lutar mer och mer åt Fumotec och PC490 men vill gärna ha den målad av proffs än att jag ska kladda med färg som blir kornig.

Verkar inte säljas många beggade Premaconmaskiner. Vad har du för radio? Frank ville skicka med en Graupner MC28.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

G-Crawler

Underrede, bom och sticka är 5mm laserskuren plåt, så det är grovt, sen har jag 4.5kg i motvikten.

Jag kör idag med en graupner mc-20 uppgraderad till hott och med 3D joysticks. Kommer ev byta till servonauts nya radio.

Jag rekommenderar ännu en gång att kolla igenom de byggtrådar som finns här.

Actros861

Även jag har samma grävare som G-Crawler. Grym maskin man kan misshandla i hårt material, det som är mest negativt är just vikten när man ska flytta den :P

Tråd till min maskin http://www.rclastbilar.se/forum/index.php?topic=28.0

Tanken är att den ska följa med till Tånga i helgen, hoppas jag hittar den bara [cranky] <stup>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Digger

Snygg! Imponerade vilken styrka den har. Hur släpar du runt den?


Skickat från min iPhone med Tapatalk