XC90 polisbil

Startat av Lumbago, 14 maj 2017 kl. 21:31:07

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago







https://youtu.be/c6uEc5BalT4

Har varit sugen på en Rastar-bil rätt länge så jag slog till på en XC90. Tror inte att polisen har någon i verkligheten (än?) men strunt i det.

Jag har så klart bytt ut radiostyrningen mot riktiga grejer. Styrservot och fartreglaget är enklaste sorten, plockat ur nån gammal RTR-buggy. Mottagaren är Spektrums billigaste 6-kanalare, AR6100e.

Totalt har jag monterat 40 st blåa lysdioder, varav hälften sitter på rampen på taket och hälften på resten av bilen. För att styra alltihop används 3 st Arduino. Kanske lite onödigt, men det blev enklast så. En Arduino läser av kanalerna från mottagaren, och styr lyse och blinkers. De andra två Arduinosarna sköter blåljusen. Den ena sitter i bilen och den andra sitter uppe i ljusrampen, för att hålla nere mängden kabel.

Halvljus och bakljus är Rastar original så länge. Troligtvis kommer jag att göra om åtminstone framljusen senare, så att jag får in blinkers där. Än så länge har jag bara blinkers bak och i speglarna. Och i instrumentpanelen så klart.

Dekalerna har jag skurit ut ur vinyl, med skalpell och sax. Den blåa var tunn och väldigt lättarbetad medan den gula var tjockare och mycket svårare att böja och fästa. Texten "Polis" var svårast att få till (iaf P, O och S). Tycker ändå att det blev ok till slut.

Jag har även monterat in en FPV-kamera i bilen. Den sitter på ett servo så att man kan vrida den och titta åt sidorna. Sändaren är lånad från min 1:87 FPV-lastbil, och tyvärr är den bara på 10 mW, men jag hoppas räckvidden duger ändå. Jag har inget löst filter att koppla in så jag kommer driva kameran och sändaren på ett separat batteri (1S). Sjuka störningar annars när jag testade att köra på samma batteri som bilens motor.

Inget ljud i bilen än. Det borde man nog skaffa...
Finns en del andra detaljer att jobba vidare med också. Men i det stora hela är den klar, redo för Tånga.  :)


tobbe

cooolt det ska bli kul o se den till helgen <tumb> <tumb> <tumb>
Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730

802°

Riktigt ball!
Ska bli kul att se den till helgen

Instagram = @802dgre