Liebherr 734

Startat av Mad Max, 9 april 2017 kl. 21:12:38

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mad Max

Då har man dragit igång ett nytt projekt. 736:an ligger på is då det är en del som jag inte blev nöjd med. Få se om jag bygger klart den i framtiden men mest troligt är att den blir donator till detta projekt. Jag valde 724:an dels för att det är en fin maskin och dels för att den är lite kantigare, boxigare än 736:an. Enklare att få till.

Än så länge är chassit delvis klart. En motor är på plats. Jag har valt att lägga motorn direkt på drivande axel. Tror att det blir bättre än att hålla på med kugghjul.

Även bandspännare är under konstruktion. Fick tag i bra material att bygga med nu när jag var i Dortmund så underkonstruktionen blir mer gedigen denna gången då det verkligen krävs.

Lägger upp lite bilder på hur långt bygget är gånget.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Lite bilder på chassit.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Blev även ett rundmatningsbord med chuck inhandlat i Dortmund så nu kan jag svarva, fräsa  runda delar vilket jag kommer behöva.
Har även kollat på en fräs från Kress som ska beställas till detta.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

tobbe

detta blir säkert kanon!!!ser bra ut <tumb>även en najs chuck
Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730

Peteruqh

Ser riktigt bra ut! Ska bli kul att följa!  <tumb>
/Peter

krankillen


Mad Max

Nu är bägge motorerna på plats efter lite modifiering av chassit. Drivaxeln behövde komma ut lite från chassit så att måtten stämmer med avståndet mellan drivbanden och chassit.
Nästa steg blir att göra klart chassit, ser lite snett ut bakifrån men det är för att motorerna hänger ner sidorna av sin tyngd. Behöver sätta dit det sista av underredet samt bakstycket.

Lite bilder på hur det blev.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

I väntan på att lite paket ska trilla in till fortsättningen av underredet så tog jag mig an motorhuven. Denna gången blir den i mässing och inte plast. Vill åt tyngden då jag kommer att behöva det.
Överdelen är klar så nästa steg blir sidorna.
En bild på dagens arbete.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Johnny


Mad Max

Då är snart motorhuven färdig. Lite slipande och eventuellt lite spackel då jag tyvärr inte var stadig nog på handen men annars är jag nöjd. Behöver justera lite så passformen blir slät o fin.
Trodde det skulle vara svårare att få ihop lödningarna då vinklarna är lite konstiga men skam den som ger sig.

Fick tyvärr besked från Tyskland att fräsmotorn som jag beställt dröjer ett par veckor till, segt.

Nästa steg blir då hytt mm då underredet får avvakta i väntan på fräs-leverans.

Lite bilder.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Peteruqh

/Peter

Ellis

Det har du fått till riktigt bra!!
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Thomsson


tobbe

Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730

Mad Max

#14
Tack grabbar  <tumb>
Då fick framänden en grill samt lite handtag till motorluckorna. Handtagen sitter bara provisoriskt men ska lödas fast i nästa steg. Grillen är gjord i 0,8 mm mässing där alla spåren är utfrästa med ca 1mm mellanrum.
Tanken är att sätta en högtalare mot grillen så att ljudet kommer ut fint.

Har även gjort lite till med underredet men inget värt att lägga upp bild på.

Däremot kommer bilder på grill mm.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.