Knappar på radion...

Startat av OBELIX, 5 april 2017 kl. 21:10:34

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OBELIX

Jag har en Turnigy 9, och den har 5 vippbrytare, fyra tvåläges och en treläges. Går det på ett enkelt sätt byta ut tvålägesbrytarna mot treläges så jag får tex upp/neutral/ner? Jag har mer behov av såna brytare än av rena "upp/ner" så att säga..

MVHJ//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

cege

Hej

Dessvärre kan du inte byta ut dem till trelägesbrytare.
Den treläges som finns styr mixar.

Du kan däremot byta pottarna mot trelägesbrytare,
men du måste sätta motstånd på dem.

Finns att finna hos farbror Google.

jag skall försöka själv, och då återkommer jag.

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

OBELIX

Okej, tack för svaret även om det inte var det svaret jag ville ha..... Pottar? Vad är det?

Undrade RC?
Smeden i Söderköping, Östergötland

cege

Sorry! pottarna är de tre runda knapparna du kan vrida på.
De kan du koppla som en treläges men de är svåra att se var du ställt dem.
Men du kan byta ut dem mot en trelägesbrytare om jag inte är helt fel ute.

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

OBELIX

Hej, jag har 4 servon, och det kommer räcka för min del då dom andra funktionerna kommer regleras med elektriska fartreglage. Kanal 1-4 funkar ju som dom ska, och på trelägesbrytaren så rör sej servot mellan vänster/neutral/höger så att säga. Och på en av tvålägesbrytarna så rör sej servot mellan ändlägena. Då är det med andra ord liv i sex av dom nio kanalerna. Men dom andra tre kanalerna får jag inte ett liv i hur jag än ställer knapparna? Har även suttit och tittat i manualen men blir inte klokare av det! Vad gör jag för fel? Nån som har en idé?

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

cege

#5
Hej

Om du inte redan har gjort det så får du trycka på menu knappen  överst till höger, håll in den tills du får två ikoner.
En radio till vänster och en skruvmejsel och nyckel till höger.
Tryck en gång på up knappen nu är verktygen markerade, tryck en gång till på menu.
Nu kommer du till en menu du kan bläddra i "REVERSE " skall stå till vänster och vara markerad (Om vi har samma version)
Tryck på UP då kommer du till en ny menu där "AUX-CH" är markerad Tryck menu en gång till.

Där har du CH5 till 9
markera en Channel och tryck + eller - tills rätt knapp eller potentiometer är markerad.
Du måste sätta upp alla kanaler över 4 om det inte är gjort.

Hoppas att det är klart och tydligt.

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

OBELIX

Okej, det verkade klart och tydligt, då ska jag testa det så får vi se om det funkar sen, tack!

MVH//Robban C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Hej Cege,  Nu satt jag mej en stund med radion och tryckte mej fram till den menyn som styr kanalerna! Så nu vet jag hur jag får liv i dom flesta kanaler. Din beskrivning funkade perfekt! Men den manual jag har saknar för mej den kanske viktigaste bilden av alla! Skulle vara bra att ha en bild på sändaren, där det står Vilken spak eller knapp som går till vilken kanal? 1-4 är ju lätt, det är ju motor, roder, skev och höjd. (på flyg) Men sen är det oklart tycker jag. Kanal 5 har jag hittat, den är längst upp till höger, närmast hitåt. Den bortre är ju en fjädrande knapp- och den har jag inte lyckats få nåt li i alls! Det kanske inte ens är en kanal? Jag antar att det hela har med att gör vilken funktion man väljer på varje kanal, det är ju några inställningar att välja på såg jag. Jag ska kolla vidare, men nu har jag fått lite koll i alla fall! Tack för hjälpen!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

cege

Hej.

Det funkar som jag skrev

"markera en Channel och tryck + eller - tills rätt knapp eller potentiometer är markerad"
Då trycker du på menu knappen igen om jag minns rätt så är den vald.

Det står samma sak på det du väljer med + eller minusknappen (den vänstra) och den knapp eller potentiometer du väljer.

Testa lite igen!

// Classe
Det blir aldrig fel, bara annorlunda!

Thomsson

Det finns hur mycket som helst på youtube.
Allt från att komma igång till mer avancerade mixningar.
Till exempel,
https://www.youtube.com/watch?v=YHMDW0TDIZc

OBELIX

Okej, ja det finns nog massor att lära sej om man tar tid att sätta sej med radion! Tuben var ett bra tips, det ska jag kolla nästa gång med! Tacka så mycket.

//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland