Hjullastare

Startat av OBELIX, 22 mars 2017 kl. 16:26:39

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OBELIX

Hej Gunnar, det stämmer att det är nickelmetallhybrid. Och dom är helt nya också. Ska testa att ladda upp dom fullt tills laddaren säger till att det är fullt! det kan vara så att dom inte var det vid provkörningen om jag tänker efter. Det tog ett tag innan jag begrep hur laddaren jobbade! Drivmotorerna drar 300 mA /st vid arbetsbelastning, tilt/styrning/lyft drar enligt hemsidan 0,7 A, vilket borde bli 700 mA. Det blir värsta fall 300 x4 + 700 x 3 och det ger 3.3 A vid absolut högsta belastning. Det borde man kunna ta ut ur ackpacket tycker jag? Man kör ju sällan alla funktioner samtidigt ju.

Det jag funderar på är hur mycket kan batterierna leverera som max, Den infon har jag inte hittat nånstans. Ett bilbatteri har ju angivet hur mycket det klara att leverera vid tex startögonblicket, och det bruka väl ligga mellan 200 och 400 A. Även om batteriet "bara" är på 70 A så att säga.

Ska se över kablarna först och se om det är nån tjuv där. Rekommenderat är 0.75 kvadrat på full effekt på alla motorer och det är vad jag har sista 20 centimetrarna ut till själva drivmotorerna, Fram dit och till alla till alla andra motorer har jag 1.5 mm2 kablar.

Verkar just nu som det faktiskt beror på att jag inte hade laddat dom rätt.

Tack för synpunkter!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Gunnar

Ladda acken så fungerar det nog <tumb> Jag kan inte påstå att jag vet men att ta ut 1C dvs i detta fall 8A kan absolut inte vara några problem så nog räcker det... du tar ju ut mkt mindre. Vad gäller ledningsarean så tål ledaren minst 20A/mm2 (även om man inte får säkra den med det i starkströmssammanhang) så din 0,75 räcker gott, även om det inte är fel att ha grövre.
Jag gissar att acken klarar att ge 50A en kort stund om det skulle bli kortslutning... så en vanlig bilsäkring på 10A mellan acken och din huvudströmbrytare kan ju vara en lämplig försiktighetsåtgärd om något går snett någon gång.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

OBELIX

Satte i accen i laddaren och tryckte på rätt knappar i rätt ordning denna gång. Laddade med 1A och den slog ifrån efter fem timmar. Så det var nog inte så mycket ström i den trots allt. Eller rätare sagt så var det den ström som tillverkaren hade tryckt i en gång i tiden. Åkte ut och testade i samma grushög och det var stoor skillnad! Sanden var blytung då det regnat mycket idag, men jag tycker den gjorde jobbet bra och klättrade på fint, Tack vare att jag räknat på rörelserna så ser det nästan verkligt ut när den rör sej! Filmlänk kommer så fort den är nedladdad på tuben.

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Smeden i Söderköping, Östergötland

Gunnar

...och ännu bättre blir det om du laddar ur och upp acken några gånger i följd. En NiMH-acke behöver konditioneras med jämna mellanrum speciellt om den legat oanvänd en tid. Ladda ur den kan du ju göra med en lämplig 12V billampa exvis, om du inte vill/orkar köra slut den i lastaren.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

OBELIX

Jo, jag har läst det, så det blir nog att köra runt här hemma rätt mycket nu! Så kommer ju snön snart!

Tack för dina synpunkter, dom hjälpte mej att komma på problemet!


MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Jag var ute en sväng igår efter jobbet och skyfflade lite sand! Skälen var tre! Att ha kul, att övningsköra så rörelserna sitter på ett bra sätt, och till sist att köra slut på batteriet! Lyckades med två av tre! Fortfarande ström kvar, så det får bli en runda till.....

Nåväl, Då den väger bly så är det inget man plockar upp och ner i källaren bara så där. Speciellt när man har två utslitna höfter som inte funkar som dom ska i trappor. Då vill man inte bära den 14 kilo tunga pjäsen i "onödan" så att säga. Så den står kvar i skuffen på bilen tills batteriet är helt slut. Sen ska den ner i källaren för att få vissa justeringar och förbättringar som jag kommit fram till. Dessa förbättringar har bara med funktion och körbarhet att göra och har prioritet. När dessa är klara så kommer jag att börja med detaljarbetet så som brandsläckarutrustning, skyddsräcken, strålkastare, fartränder, varningsdekaler, lyftöglor, rutor,den femte kanalen till elen som ska styra vridning av snöblad och eventuellt en borste, den sjätte kanalen som ska slå på och av arbetsljus och körljuset osv osv......

Blir en kul vinter det här!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

flightace

#52
skulle nog som sagts tidigare sikta in mig på en lipo acce eller A123 till och med kanske,men 4x700mAh på driven blir inte mycket hästar(kort gissningsmatte i huvet ca 0,04) det och dra 14 kilo på så inte konstigt att det kanske går segt,och under stall fasen på motorerna(där dom inte orkar dra runt sig själva längre) drar dom betydligt mer,snudd på ren kortslutning där asså!!!
kan du byta till starkare motorer på driven kommer stallströmmen som dränerar accarna minska och användas som riktig drivkraft istället för värme som nu,
Hoppas du hittar en lösning som gör dig nöjd,,ser ju bra ut hittils så med lite tweakande så bliré nog bra som attans,,

EDIT: ska tillägga att du sa R20 viket är storleksformen på vanliga batterier för hushållsbruk vilka inte har speciellt stor möjlighet och leverera höga strömmar,Sub-d celler vilket används inom hobbyn därimot har samma formfaktor och har oftast lödöron och är avsedda för accar som ska leverera högt strömuttag under kort tid,vanligt inom R/C bils hobbyn tex,

Gunnar

@flightace: förklara vad det är för matematik och "4x700mAh" och hästkrafter du surrar om. Det låter lite flummigt i mina öron.
Obelix skriver ju lite ovanför att det fungerade bra när acken bara blivit laddad någotsånär. 1A under 5 timmar blir teoretiskt 5000mAh, även om acken inte blir riktigt fulladdad av det eftersom laddningscykeln förstås inte är med 100% verkningsgrad, men hyfsat laddad blir den ialla fall.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

OBELIX

Jag har ingen aning om det där med andra typer av uppladdningsbara batterier och vad dom kallas. R20 stod det på Conrads hemsida och är snäppet större än dom jag använde när jag körde 1:10 som barn. En av anledningarna att jag vill ha den typen av batteri är att då kan jag med batterikasseter bygga ihop vilka accpack som helst för att passa precis som jag vill ha dom i modellen. 8000 mA är dom på och det tycker jag ska räcka när man seriekopplar tio stycken för att få 12 volt som jag kör med. Drivmotorerna kommer bytas igen. Då jag insett att trots 200:1 i ratio så orkar dom inte att dra runt om det tar emot. och då blir det ju som flightace skriver en ren kortslutning om motorn står still. Nu har jag bestämt mej för att köpa större motorer (typ 540) och utväxling 148:1, där kommer jag även att byta själva motorn till en av typen 550 som har 5800 v/min istället för dom 15800 varv som elmotorn varvar som sitter original. Gjorde den operationen på motorn till lyftet och det funkade bra.

Det blir lite pyssel att hitta rätt kombo överallt, men jag vet att när allt är slutjusterat så kommer den att ha massor av kraft i alla lägen.

Sen är jag ju medveten om att körtiden blir ju bara kortare och kortare när jag byter till starkare motorer. Men att tillverka ett extra accpack kostar inte så mycket, så det kommer jag att göra också. Då kan jag ju ladda upp dom hemma innan jag ger mej iväg dit jag vill köra.

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

flightace

Citat från: Gunnar skrivet  1 november 2017 kl. 19:48:43
@flightace: förklara vad det är för matematik och "4x700mAh" och hästkrafter du surrar om. Det låter lite flummigt i mina öron.
Obelix skriver ju lite ovanför att det fungerade bra när acken bara blivit laddad någotsånär. 1A under 5 timmar blir teoretiskt 5000mAh, även om acken inte blir riktigt fulladdad av det eftersom laddningscykeln förstås inte är med 100% verkningsgrad, men hyfsat laddad blir den ialla fall.

Watt går enkelt och räkna om i Hk,4x700= 2,8A på 12 V 2,8x12 =33,6Watt räkna om det i hk så om jag inte är fel ute så blir det runt 0,045hk

Gunnar

Ok <tumb> då förstår jag varifrån siffrorna kommer... nu vill jag bara visa vad detta blir i verkligheten...

OM vi antar att 20W blir verklig mekanisk effekt, dvs som driver maskinen framåt så kan vi använda formeln för mekanisk effekt som lyder P(effekt i W)=F(kraften i Newton)xV(hastigheten i m/s)
Effekten är ju 20W enligt antagandet ovan
Kraften F ska vi ta reda på
Hastigheten får vi anta: Min lastare gör cirka 7km/tim på ettans växel i fullskala. Detta blir 7000(meter)/3600(sekunder) cirka 2m/s. Modellens hastighet ska ju vara skalenlig dvs modellen ska röra sig sin maskinlängd på samma tid som originalet gör sin, alltså i mitt fall (skala 1:13) 2/13=0,15m/s cirka.
Uträkningen blir då 20=Fx0,15 eller F=20/0,15=133 (Newton) eller 13kg. 13kg är rätt mycket... även om det bara skulle vara hälften så är det gissningsvis tillräckligt att trycka skopan in i sandhögen.

Detta stämmer någorlunda i verkligheten också... Jag ställde ner min klump (17kg med motvikt) på källargolvet, kopplade in en amperemeter och hängde en fjädervåg i motvikten. Lågväxel och halvgas 1,8A och 9kg dragkraft (alla fyra hjulen slirar, med spärrade diffar). Fullgas 2,5A och samma 9kg eftersom hjulen förstås slirar nu också. Tillförd effekt från batteriet 20 respektive 28W (Lipo 11V). Jag är övertygad om att maskinen drar betydligt mer om hjulen inte slirar, men jag är också övertygad om att greppet inte är bättre på en grusyta än på ett rent och torrt betonggolv.

Alltså: effekten räcker men utväxlingen kanske inte är optimal
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar