Hjullastare

Startat av OBELIX, 22 mars 2017 kl. 16:26:39

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thomsson

Vackert Robert,du har fått till proportionerna på maskin grymt bra.
Många tummar upp för hela bygget.

OBELIX

Tack! Ja den blir rätt bra! Blir väl lite justering här o var sen också. Men all tid på youtube har nog gjort sitt när jag planerat bygget!

Hoppas jag får komma med till Aeroseum i April och skyffla lite grus och kanske lasta några bilar!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Lumbago

Kul att följa ditt bygge!  <happy>

Hytten ser lite liten ut, men det betyder väl egentligen bara att maskinen är stoooor.  <happy>

OBELIX

Hej, kul att du tittar in ibland! Ja det är en ganska stor maskin som jag tagit måtten från, 80 cm längd över allt ger i skala 11.2 meter maskin! bredden är tveksam..... Mäter man hjulen så är den i skala 4.2 meter bred. Men skopan är några cm smalare.

Monterade in radion i kväll och kopplade in fart och styrningen, hastigheten blir nog kanon när man lastar och chaktar. Motorerna i hjulen har 200:1 i utväxling så det går att krypköra bra med den.

Styrningen lämnade dock lite att önska vad det gäller farten. Det tar väldigt lång tid att vrida om maskinen så motorbyte är planerat där. Då beställer jag även grejer så jag kan byta motor i tilten till skopan.

Jag tror att det stämmer som nån skrev, att dagens radiosar ger så många mer möjligheter om man bara sätter sej in i hur grejerna funkar! Tror jag har lite koll på min radio faktiskt. Det som jag inte fattar bara är a<tt det är två mottagare med, exakt likadana men bara den ena funkar. Läste nåt om att man måste få sändare/mottagare att hita varandra och börja prata! Ska läsa mer om det senare!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

GöranA

Man skall para ihop sändare och mottagare, vill jag minnas, och en av mottagarna är väl aldrig använd.

OBELIX

Hej Göran, jo jag läste nåt om det i PDF filen, har inte satt mej in i just det än, men då nästa bygge redan ligger i startgropen så kommer behovet framöver!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Monterat dom nya motorerna nu, och det blev stor skillnad! En bild på hur det ser ut med bommen i topp. Skopans kant är 52 cm från backen, och tiltar jag max så är kanten 37 cm över backen.

Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Den rör ju på sej.....

https://www.youtube.com/watch?v=gnCYSizuEnU&feature=youtu.be

Ett test på golvet bara, installationen är provisorisk. Kunde inte låta bli att testa!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Jodå, visst rörde den på sej. Men inte så länge! Dom billigare fartreglagen som jag använde till styrning och tilt hade den dåliga stilen att brinna upp när det blev lite tungt! Så innan det blir provkörning på allvar så blir det att beställa nya reglage, det blir samma som jag har till driften och bomlyftet! Dom funkar perfekt och klarar 30 A.

Gör om- gör rätt!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Då har jag fått hem dom nya (dyrare) fartreglagen och även monterat dom. Allt funkar perfekt nu och det finns inget som kan hindra mej från att prova den i sandhögen i helgen. Kameran klar, alla batterier laddade och jag har beställt fint väder :D

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Var inte helt nöjd med hytten. Så den förpassades till "bra-att-ha-lådan" och en ny tillverkades. Inga rutor i den än, men det kommer. MVH//Robert C


Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Som planerat var jag ute idag med maskin och kamera för första provkörningen i "skarpt" läge. Men det blev ett antiklimax :( Det visade sej att nånstans har det gått riktigt fel i beräkningarna. Ren körning gick skapligt, men inte så att kraften i den var imponerande när jag klättrade i grushögen. För klen helt enkelt. Dom relativt små motorerna med utväxling 200:1 verkar inte tycka om när det tar emot. Den väger ju 14 kilo så det är ju lite att dra fram. Men det stora problemet kom när jag skulle trycka in skopan i sandhögen för att fylla den, när jag tryckte in skopan i högen och tiltade upp för att fylla den så tappade den all kraft på driven. Det verkar som om dom större motorerna till tilt/lyft tar all ström när man kör aggregatet så det blir inget kvar till driven. Så nu har jag lite att fundera på för att koma tillrätta med problemet. Jag listar mina funderingar så får dom som har koll gärna komma med input och kommentarer!

1. Byte till växelmotorer av 540 typ för att få mer kraft i driven. Det blir då samma typ av motorer som sitter i aggregatet och då kan eventuellt strömmen fördelas mer lika till motorerna.

2. Har batterierna kapacitet att leverera ström till 6 motorer samtidigt? Det är 10 st R20 på 8000 mA vilket borde räcka till. Men frågan är :Hur mycket kan dom leverera vid maxuttag?

3. Eller borde jag ha två batteripack, ett till driven och sväng, och ett till aggregatet så dom kan jobba oberoende av varandra? Då skulle jag ha full kraft hela vägen även om jag jobbar med aggtregatet samtidigt.

4. Kablarna mellan varje batteri är 0.75 mm2. Är det för klena kablar kanske? Mellan batteri och fartreglage är det 1.5 mm2 kablar och det ska räcka till mer än väl.

Nån som har en fundering kring detta?

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

G-Crawler

Hur många volt skickar du till motorerna med dom batterierna?

OBELIX

det är tio st på 1.2 volt vardera, 8000 mA så det blir 12 V. Och det skickas parallellet till alla fyra motorerna.

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Gunnar

Jag har läst och funderat...
Du skriver att det är "10 st R20 8000mA", men vilken typ av celler är det. Om de ger 1,2V/cell antyder det NiMH-celler och är de inte väl laddade så går förmågan att lämna tillräckligt hög ström ner rätt brant när ackarna börjar bli urladdade. Likaså om de är gamla. 3 Lipo-celler hade nog varit en betydligt bättre lösning. De klarar mycket högre strömuttag utan att spänningen faller särskilt mycket och de håller hög spänning ända tills de är nästan "slut", vilket man brukar ange till 3,4-3,5V/cell, fulladdade håller de cirka 4,2V/cell.
Det om det... men om cellerna du har är på 8000mA (vilket nog ska vara 8000mAH (milliamperetimmar)) så räcker det säkert att köra fullt realistiskt i minst en halv timme, troligen betydligt mer. Det är ju inte ofta man läser om någon som har ackar över 4-5000mAH och de brukar kunna köra länge mellan laddningarna.
Om allt är rätt kopplat och ackarna riktiga så ska du absolut inte behöva separata ackar till skopa respektive hjul.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar