Hjullastare

Startat av OBELIX, 22 mars 2017 kl. 16:26:39

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OBELIX

#15
Testar lägga in bilder.

Men som synes så gick det ju som vanligt. Det står ju klart och tydligt att bilden är på 146 kb, och gränsen för bilderna är 150 kb. Blir nog inga bilder från tyvärr.

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Gunnar

Ladda upp dina bilder på picr.de och länka in dem här. Du behöver inte ens regga dig, men om du gör det så blir det lättare att hålla reda på bilderna där. Kostnadfritt är det oxå om du inte vill betala en slant för servicen och att du slipper se någon reklam eller annan skit.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

OBELIX

Tack Gunnar. Var inne och kollade där med jag fattade inte ett ord då min tyska är minst sagt bristfällig, försökte översätta med Google translate men det gick också åt helvete...... Jaja, ni får väl se den om nån råkar fota den på Aeroseum i början av April då jag tänkt komma dit och köra med den! Förhoppningsvis är min andra maskin klar då med så jag har nåt att lasta!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Gunnar

#18
Gör så här:
Gå in på picr.de igen
En bit ner finns en klickruta "Bläddra" ingen fil vald
Klicka på "Bläddra" så öppnas ett bibliotek på din egen dator
Leta rätt på den eller de bilder du vill ladda upp (max 10 st i detta läge) Du kan välja dem som vanligt i filhanteraren upp till 10st och ladda upp dem på en gång ELLER klicka på en bild och kvittera och klicka på "Bläddra" igen och välj en ny bild och kvittera.
När dina bilder, eller rättare sagt dina filnamn syns på raden under "Bläddra" så trycker du på knappen längst ner "upload starten" och efter en liten stund ändras fönstret så du ser miniatyrer av dina bilder och i rutan under dem ser du länken eller länkarna (om det var flera bilder).
Kopiera dessa länkar och klistra in dem i ditt inlägg där du vill ha dem.
Förhandsvisa och spara ditt inlägg här på RC-lastbilar så kommer du att se dina bilder här i rätt storlek.
Nu kan du bara stänga ner picr.de för bilderna är sparade där för gott och kommer att synas här så länge länkarna finns kvar och picr.de finns kvar.

Men nu ser jag att du har en bild i ditt inlägg så då har du ju lyckats ladda upp den direkt på RC-lastbilar (vilket de flesta av oss inte gör). Nackdelen med det är ju att vi som tittar på den måste klicka på den för att få se den i fullskala, men det är ju upp till dig att välja.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

OBELIX

Okej, synd att man ska vara sån idiot det här med datorer, testar igen med hjälp av dina utförliga instruktioner!



Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

 [dance1] Se på fan! Det funkade ju! Tusen tack Gunnar!

Från en som också gillar gula maskiner....

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Fått dit bommen.....



MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Tilt"kolven" är på plats och första delen av mekaniken till skopan. Tror att kraften räcker för jag klarar inte att hålla emot med handen när den jobbar utåt/inåt. Enda nackdelen är att den jobbar något för långsamt för att vara helt skalenlig i rörelsen. Men vem f*n har bråttom!



Tidsplanen är att ha den klar så jag kan komma ner till Aeroseum i April, och det verkar ju inte vara några problem! (än så länge)

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX





Börjar likna nåt i alla fall.

MVH// Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

RLundgren

Snajjsigt!!

Vad är det för utrymme mellan hytt och motorhuv?

OBELIX

Ja, det ser tomt ut där, men det ser så ut på CAT992 som jag "lånat" väldigt mycket från. Så det fick bli så även på denna skapelse!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Jag har letat som en tok efter en tillräckligt stark motor till lyftet, Om det bara varit styrkan som varit viktig så har det väl inte varit nåt problem egentligen. Men jag vill ju inte att det skulle ta en minut för att lyfta bom o skopa till maxhöjd!

Så jag beställde en växelmotor av 540 typ, med 11:1 i utväxling. Den motorn varvade drygt 15000 varv vilket gav 1400 v/min på utgående axel.

I samma beställning så la jag en lågvarvig 540 motor med ett brutalt vrid också. Den varvar 5500 v/min. Grejerna kom hem idag och det första jag gjorde var att ta bort motorn från växellådan och sen kapa axeln på motorn. Sen gick det lätt att knacka ur axeln ur motordrevet för att knacka dit drevet på nya motorn. Resultatet blev en urstark motor med ca 450 v/min på utgående axel vilket ger ca 8-10 sekunder mellan ändlägena på bommen. Jag tillverkade även fästet för motorn och "kolven" i kväll, och i morgon kommer allt monteras i maskinen!

Driv och bom kommer att regleras med ett fartreglage för modellbåtar med borstade elmotorer, det klarar 12 V och 25A så det kommer räcka till. Tilten och styrningen får än så länge nöja sej med dom lite billigare fartreglagen.....

Så om planeringen funkar som den ska så kan jag montera radion i helgen och prova så allt funkar som det ska!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Allt mekaniskt klart, monterade dit lyftmotorn och den hade inga problem att hiva upp 4 kilo i luften, och det går rätt fort också. Jag gör bedömningen att 6, kanske 7 kilo ska den lyfta utan större problem. Då hanterar den ca 19 ton i skopan vilket får anses som helt klart godkänt.

Nu är det radioinstallation, övrig el, detaljer, lysen och actionkamera som ska monteras. Men också lite slutmålning ska till!
Några bilder när jag testade aggregatet på bänken!






MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland