Hjullastare

Startat av OBELIX, 22 mars 2017 kl. 16:26:39

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OBELIX

Jag har sagt upp garaget då jag inte håller på med bilar längre, sålt alla maskiner för smidesarbeten och satsat mer på mindre arbeten på hobbynivå. Jag har fått det fina erbjudandet att hyra skyddsrummet i källaren och ha som hobbyrum. Det är på 20 kvadrat och där får jag plats med två rejäla arbetsbänkar med alla mina nyinköpta maskiner på! Snart är det färdigt där så jag kan börja jobba på min hjullastare jag länge funderat på.

Fram till nu har det bara varit en evigt hamstrande på grejer, men nu är inköpslistan tom och hela soffan full med grejer till bygget. Köpte en fin radiosändare här på RCLB.se av en medlem, och sen kompletterade den med allt som behövdes för att kunna få den fungerande som jag vill. Förebild finns ingen, men den kommer bli lite större än en Volvo L350 i skala 1:14. Men den kommer inte se naiv ut för det, allt ska finnas med som en riktig hjullastare har.

Det har blivit många timmar på Y.T. för att kolla såna hjullastare, och det har lärt mej mycket hur jag ska bygga den. Det som skiljer den mest från andra är väl att jag inte ska ha lyftarmar på den, utan det blir en bom på samma sätt som CAT har på vissa av sina maskiner. Dels för att få en så smal "kropp" på maskinen som möjligt (80mm) för att få på breda däck som bär bra i sand och annat löst material. Mina däck är 160X100 mm, så totalbredden på den blir 280 mm   Vilket är i närheten av vad en L350 är.

Jaja, nu är jag igång och det känns skönt!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

GöranA

Kul! Skall följas med stort intresse.  <popcorn>
Alltid roligt med egna konstruktioner.

OBELIX

Hej, jo jag har ju byggt om eller byggt några terrängbilar under åren, och dessutom knåpat ihop ett gäng nyckelharpor. Så jag har konstruerandet i blodet så att säga. Detta blir en ny utmaning för mej då så mycket är nytt för mej när det gäller radio och elmotorer och sånt. Men jag har lagt upp alla motorer inkopplade och trot om ni vill, men det funkade :)

Göran, Radion funkar kanon och jag tror att jag hittat bra grejer som lirar fint med den. Han den där Conrad gillar nog mej efter allt jag handlat där!

Fyra av motorerna är kopplade till ett reglage, det är ju till driften, sen två elektroniska fartreglage till som ska sköta lyft/tilt på maskinen,. Styrningen kommer ombesörjas av ett servoassisterat servo så att säga. Sen köpte jag tre servon till, två vet jag användningen för, men det andra får väl ligga och mogna tills jag vet vad dom kan användas till! Kanske koppla till armen på stackarn som ska sitta i hytten så han kan vinka eller nåt....

Sen kommer det säkert lite frågor om allt möjligt till er som hållit på med sånt här mycket mer än vad jag gjort! Som tex, hur man vänder rotationen på servon vid behov och hur man mixar två servon till varandra och sånt! Men det kommer mycket senare!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Thomsson

Robert-Ska du bygga en hjulgående schaktmaskin med blad istället för skopa?

OBELIX

Det blir skopa, men jag ska ha snabbfäste för att kunna byta till blad för att kunna flytta massor med!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Thomsson

Efter lite google förstår jag vad du menar med bom istället för lyftarmar.
Typ CAT 988H antar jag.
Aldrig sett den varianten.
Det ska bli kul att följa bygget.

OBELIX

Ja precis, Det finns även mindre cattar som har bom. Men än så länge så (tror) jag dom är ensamma om det bland tillverkare. Om jag kunde skulle jag lägga in bilder, men mina bilder är på tok för stora och jag har ingen aning om hur man förminskar dom heller..

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Första "skarpa" ritningen är klar. Måtten i mm visar att det blir rätt rejäla dimensioner på den.

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Ibland ska man ha lite tur, företaget jag jobbar på har av ekonomiska skäl lagt ner allt som har med aluminium att göra. Sålt hela lagret och alla maskiner och restbitar till Danmark. Så jag har fått leta på annat håll för att hitta material. Har plåt, U-balk, vinkelprofiler och fyrkantsrör! Men jag har letat som en idiot efter ett lämpligt rör att stoppa in drivmotorerna i helt utan framgång. Idag var jag vid farsans fastighet och såg på hans kärra som ska till tippen i morgon ett alurör som var två meter långt. Tyckte det såg ut att kunna passa bra så jag tog med det hem! Provade med en motor, och växellådan passade med en halv mm:s frigång på insidan! Fyra slitsar i änden och sen en slangklämma runt så sitter motorerna som berget. Slangklämmorna kommer inte att synas då fälgarna är väldigt djupa på insidan... Då kan ni förstå hur glad jag blev!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Då har jag fått allt klart som ska svarvas! Var hos en god vän i Härjedalen på semester! Så jag tog mad allt dit och jobbade några timmar i hans verkstad. 4 stycken nav, som skruvas fast direkt på axeln på växelmotorn. Skarvhylsorna till Gängstängerna svarvades till för att passa i rören. Två M12 för lyft och tilt och en M6 till midjan. Ändstyckena i andra änden av "kolvarna" svarvades också till. en av M12 kolvarna kommer sitta direkt på motorn, den andra kommer det sitta en kardanknut mellan kolv o motor. Styrkolven kommer också ha en knut mellan kolv-motor. Jag har till lyft o tilt valt motorer med utv. 30:1, det innebär att motorn snurrar med 30 varv/gängvarv som är på 1.5 mm. det blir 300 varv/15 mm rörelse, och den totala rörelsen blir ca 12 cm på varje kolv. Det kanske är för långsamt, men det får framtiden utvisa.

Svarvade dessutom till en "puck" med presspassning som kommer tryckas in i mitten på bakre axeln. Den kommer ju pivotera och ska ha ett hål rakt igenom för axeln som kommer sitta fast i bakdelen på maskinen. Enbart det tunna aluröret ger inte så tillräckligt med lageryta för axeln.

Däremot tror jag att jag får byta motorer till drivningen, för dom jag har köpt är nog för snabba. Dom roterar med ett varv/sekunden! Med 160 mm stora hjul blir det en fart av en halvmeter i sekunden på max.....

Jag svarvade även till delar till ett framtida bygge, som kommer påbörjas när detta börjar närma sej slutstadiet. Men just nu är det fotosäsong och jag far land o rike runt fotar, så byggandet ligger lite på is i sommarvärmen!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Vet inte om det är okej att göra så här? Men jag lägger in en länk till en sida där jag visar bygget efterhand:

http://modellbygge.ifokus.se/discussions/58c8510e8e0e742963006556-rc-hjullastare

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Ni som kör RC hjullastare, Hur har ni installerat radion med spakarna? hade tänkt ha styrning/fart på vänster, och lyft/tilt på höger. Men är det en bra lösning som funkar? Eller ska jag på vanligt RC-manér ha fart på vänster och styrning på höger spak? Visst är det en vanesak som man lär sej efterhand, men ett tips är ju inte fel från dom som redan stått inför samma funderingar.

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

swerecon

Jag har samma som du tänkt dig, med fram/back och styrning på vänster. Personligen tycker jag det känns fullt naturligt och tänker behålla det så. Strunta i vad alla andra tycker och kör som du tycker känns rätt
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

OBELIX

Hej, tack för svaret. Då är jag inte helt ute och cyklar i alla fall. Har ju enspakssystem på trucken på jobbet och det känns riktigt bra, så det var väl mest därför jag ville ha samma på den här skapelsen. Håller på och drar kabel och installerar radio just nu så i morgon kan det nog bli provkörning!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

Håller på med lite lyse nu, radioistallation kommer härnäst! Sen är den klar att provköra!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland