Svarven!

Startat av OBELIX, 4 mars 2017 kl. 16:57:56

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OBELIX

Nu har jag varit och hämtat min svarv, och det var en besvikelse och en positiv överraskning på samma gång! Visst, det var en metallsvarv, men för riktigt små saker. Det går säkert att svarva stål i den, men chucken greppar ca 19 mm som max och det är inte genomgående hål i den. Gogglade lite på märket och förstod då vad det var för svarv. en urmakarsvarv av bättre kvalité från 50-60-talet kanske. Den funkar nog till nån som bygger modellskepp och vill svarva kanoner på 2 cm eller sånt. Jag har bilder på den, men jag kan inte få ner dom till vettig storlek men jag har en bild från nätet på en likadan:
Smeden i Söderköping, Östergötland

flightace

Inte kul att du känner dig besviken,vilket jag kan förstå till viss gräns,dom där är perfekt till småsaker och som du säger så mantågtsstöttor och kanoner med mera är dom perfekta till men inte mycket mer,om du har orginalmotorn så är dom väldigt motorsvaga och svarva lite större diametrar gör att man måste ta pytteskär och det tar evigheter och svarva ner några mm i diameter även i mässing,stål och rostfritt går bra och svarva i dom men små skär som sagt.

Nu vet jag inte vad du tänkt använda svarv till i huvudsak men kan nämna lite om dom svarvar jag har och vad jag tycker om dom i stort.

Emco unimat 3 med fräshuvud har jag en som jag använt en del,samma nackdelar som med den du köpt, inte stor skillnad,motorerna blir varma efter några minuter och måste svalna innan man kan fortsätta.

unimat 5 har jag en med,nu kan man kalla det för hobbysvarv och inte urmakarsvarv,jag har inte matning på min vilket jag saknar väldigt mycket,hade jag använt den svarven oftera skulle jag antingen köpt eller byggt själv matningen till den.fördelen är att dom har bra motor som är lagom kraftig lite större och därmed stabilare och har bra kvalitet och det finns hur mycket tillbehör som helst.
Nack delen är väl priset på emco svarvarna,dom verkar vara gjutna i guld.

BVB 25L "kines" är den jag går till i verkstan 95% av alla svarvjobb och den har jag utrustat med digitaler,perfekt hobbysvarv som det jag saknar mest på är nortonlåda men man kan inte få allt.jag har byggt elektrisk matning på den och ställt maskinens matning på gängstigning 1,0 vilket är det jag gängar till mina hydraulkolvar med mera.
Jag är väl rätt nöjd med den,inte mycket och klaga på mer än dubbdockan som i mitt fall fick göras om för den vikade och vinglade och träffade inte centrum två gånger i rad om du så försökte i en vecka,jäkla irriterande.

Blomqvist av myford ml7 typ köpte jag en men min lilla verkstad rymde inte mer maskiner så jag ställde den och min "julafräs" hos brorsan och det litta jag själv provat den gör att jag med och mer vill ha hem den,,den kan man verkligen kalla svarv,precitionen i den är enastående och enda nackdelarna jag kan peka på är platsen remdriften tar och att det iom att det är glidlagrad spindel har rätt trång spindelborrning.

Nu blev det här nästan nu när jag läst genom lite av ett skrytinlägg vilket verkligen inte är meningen utan att om du nu börjar leta efter nån annan svarv ska ha lite kött på benen med mina erfarenheter som grund för och inte falla i en ny grop.

MVH Toni

OBELIX

Nej för tusan, jag tog det inte som ett besserwisserinlägg, tvärtom tackar jag för synpunkter kring svarvar.

ja, jag tror att det är orginalmotorn som sitter på plattan, en mellanaxel med massor av kilspår för att få rätt utväxling! (Hur man nu ska veta vad som är rätt). I verkstaden där jag hade garaget förut står en riktig svarv som jag får använda hur mycket jag vill, så det kommer jag fortsätta med.

Det jag ska använda svarven till är att fixa naven till hjulen på mitt bygge, svarva ändstyckena till kolvarna, modell CTI´s variant fast större. Sen alla axlar till stativet, midjan och även aluröret som ska svarvas ur invändigt till rätt dimension för växelmotorerna. Men det är bara början, har ju massor av saker som jag vill svarva till andra projekt.

Den svarven jag har får nån med bättre nytta av den köpa istället.

Tack för svar!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

flightace

Jag själv ha svårt och sälja sådana verktyg på grund av deras samlarvärde,kines svarvarna som dyker upp nu som kleti och pleti kommer göra att dom vi har stiger i värde,ytterligare ska sägas, jag tror att många köper billig kines,blir besvikna eller bygger om och att dom kommer funka som lågpris men dom gamla hederliga kommer ha sitt rykte kvar,pris vet jag inte för kineserna komer ikapp och då blir emco  inte lika mycket värd, sen rätar jag ett fel, unimat 5 är det inte utan compact 5