Fartreglage/Motor...

Startat av OBELIX, 24 februari 2017 kl. 21:49:50

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OBELIX

Smeden i Söderköping, Östergötland

krankillen

ja det är det. ska du ha ett till lastbilen?

OBELIX

Hej, Nej jag ska faktiskt ha tre stycken, en av dom ska sköta farten på min hjullastare som håller på och växa fram. dom andra två ska sköta lyft/sänk och tilt. Till styrningen kommer jag använda ett vanligt servo. Sånt här fanns ju inte när jag höll på med RC i mitten av -80 talet. Känner mej helt lost på det.

Tack för svaret!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Blicken

Ja det går att köra växelmotorn med detta fartreglage men, växelmotorn vill ha max 12 volt, fartreglaget är för max 8,4 volt. Det går att köra motorn på 8.4 volt men den blir inte så stark som sin max kapacitet på 12 volt. Övrig data ser bra ut utan en sak, vi vet inte motorlindningen (max 20 turn på reglaget) på växelmotorn, men eftersom max strömen växelmotorn kan dra är 0,3 Ampere och fartreglaget klarar 20 Ampere så kan det iallafall inte brinna upp, du kan nog till och med köra flera motorer på ett reglage.. Nästa begränsning är att den klarar bara nimh batterier, inte LiPo om du vill använda sådana. En liten skit sak är att fartreglaget har broms funktion. När du kör motorn åt ett håll och för spaken till neutral och sedan nedåt för back, så får man broms. Då måste spaken till neutral igen och sedan bakåt en gång till för att backa, en liten detalj som man kanske stör sig på efter ett tag, eller inte. Kan vara läge att köpa en av varje och testa, kan ju funka hur bra som helst ändå.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

OBELIX

Perfekt, det var sån info jag ville ha! Just den motorn som jag länkade till kommer jobba ensam på reglaget. Däremot kommer ett reglage att driva 4 st likadana motorer men med en annan utväxling. Nja, det där med verkar konstigt, det finns ett annat billigare reglage som klarar upp till 15V, Vet inte om det skulle funka istället, länk:

https://www.conrad.se/Fartreglage-f%f6r-RC-bil-Mini-Belastningskapacitet-%28max.%29:-3-A.htm?websale8=conrad-swe&pi=190040&ci=SHOP_AREA_32305_1209051

Det är väl som du skriver att 12 volt är väl att föredra för att få ut den styrkan man vill ha. Där står det dessutom att det inte har bromsfunktion, tack för att du gjorde mej uppmärksam på den funktionen.

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

efter att ha kopplat ihop alla drivmotorer så verkar det som om det billigare fartreglaget funkar bra att driva alla fyra! MEN, det är utan belastning så vidare tester och provkörningar får visa sen om det verkligen funkar skarpt! Vore ju smutt OM det skulle funka ju. Det jag inte gillar är det står att det passar bra till minimodeller, min hjullastare blir ju nästan metern och kommer väga över 10 kilo. Men texten är ju maskinöversatt...

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland