Okunnig undrar om lysdioder.

Startat av Tomcat, 23 februari 2017 kl. 14:30:50

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tomcat

Yep, okunnig, men försöker iaf. Köpt en Scania dragbil med radio o allt därtill. Skall köpa en fueltanker till denna. NU kommer frågan.vad jag förstår kan man inte koppla mer extra utrustning som ledlampor till mfu. Tänkte köpa ett gäng lysdioder o koppla till bilens batteri med en kontakt o brytare.Detta är vad jag kunde räkna ut. Jag har sökt på forumet, ja.Tacksam för tips, eller rent av att jag kan göra som jag tänkt.
Tack o bock.

arnfinnk

Arnfinn Kolstad

Blicken

#2
Jag har själv en MFU-01, och det finns en tom kontakt som inte används och jag vet inte om det finns eller går att sätta nått i den. Det finns ett uttag för släpbelysning som måste köpas separat. Använder man inte den så går det säkert hitta på nått där, dock är det bara bak, broms och blinkers ljus i den.  Jag löste mina extraljus som så att jag hittade en så kallade mikrobrytare, kommer inte håg vart för det var ca 10 år sedan jag gjorde detta, men när jag skrota min elektriska häcksax i somras, och jag som är nyfiken skruvar alltid isär allt trasigt, man vet aldrig om man hittar något användbart. Och just denna gång satt det två mikrobrytare i handtaget, sparas till framtida projekt. Hur som helst, ett mikroservo på en ledig kanal på radion, som trycker på brytaren, enkelt och mekaniskt. Det finns mikrobrytare med fjädrande armar, bara googla på det.
Sedan till detta med LED dioder, alla dioder har en max spänning (volt) och ström (Ampere), över detta, pang. Olika färger brukar ha olika max tal och det är viktigt att ha koll på detta, sedan är det vart och hur LEDen ska sitta, för det finns olika ljusstyrkor också. För att bygga en LED krets måste du ha en strömkälla med känt volt tal, tex 7.2volt från batteriet, sedan måste vi veta max amperen på LEDen i den kretsen, låt oss säga runt 20 - 25 mA. För att LEDen inte ska brinna upp måste vi sätta dit en resistor på den kretsen för att begränsa strömmen och spänningen. I fysiken i skolan fick vi se Ohms lag, med den vi kan räkna ut ett av dessa värden om vi vet de två andra. I detta fall ska vi ta volt delat med Ampere för att få resistans eller Ohm som det kallas. 7.2 volt delat med 0,025 ampere är lika med 288 ohm, du ska alltså sätta dit en resistor så nära 288 ohm som möjligt. Oroa dig inte, min hjärna smälte också till att börja med, men sitter man och räknar och kollar på elektronik forum så klarnar det till slut. För att bygga kretsen är det bra att ha en multimeter till hands, så du kan mäta upp dioder och motstånd, och något att löda med. Jag hitta så kallade experiment kretskort på Clas-Ohlson, den har koppar strips med hål på en plastskiva. På den byggde jag upp mina resistorer, ström matning och utgångar till LED dioderna och det blev ett litet bra paket som är lätt att placera, jag använde också smält lim för att fuktsäkra och skydda mot vibrationer. Jag kör också på ett eget batteri, en batterihållare till radiostyrning som har 4 AA batterier som ger 6 volt. Du kan bygga med hur många dioder du vill, bara alla har sin egen resistor. Vissa kan säga att du kan sätta dit två dioder som delar på strömmen, visst går det, men när batteriet börjar tröttna så lyser de svagare tidigare, Är varje diod kopplad direkt till strömkällan via sitt motstånd så lyser de med full styrka tills batteriet är slut. Motståndet ska sitta mellan batteri och diod, sedan går minus eller jord direkt till batteriet eller via en kopplings punkt, du kan om möjligt lägga ihop minus kablarna från en diod till den andra för att få mindre kablar.  En viktig sak till, en LED diod kan bara fungera om plus sitter på rätt sida, vänder du dioden fel händer inget.
På bilderna ser du servot med mikrobrytare i av och på läge. Sedan resistorerna på kortet inbakade i smält lim. Och sist de två mikrobrytarna jag tog från häcksaxen.
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Tomcat

Tack för tips, funderar lite fram o tillbaka.  :)

Blicken

#4
Ett till exempel på hur jag gjorde med det som fanns hemma. Denna kontakt polvänder motorn till rampfällningen på mitt släp och så använder jag två mikrobrytare till ändstoppen.
En genväg för tex extraljus är att utgå från en liten ficklampa med led och bygga om. Eller kolla på om du kan hitta en elektronik byggsats med LED som kan gå att modda för dina behov, det blir en del prova sig fram, men man lär sig massor om allt möjligt. conrad.se har mycket komponent satser med LED och resistorer också så det kan vara värt att kolla lite. https://www.conrad.se/LED-byggsats.htm?websale8=conrad-swe&ci=SHOP_AREA_14737_2404010
Eller vad sägs om denna sats att testa med.
https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=182300&rdeocl=1&rdetpl=desktop_categorypage&rdebox=box1
Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!

Thomsson

Tomcat-Du har ju CTI PS4a som funkar bra för att styra t ex. extraljus och saftblandare.
Kräver dock en ledig kanal.
http://www.cti-modellbau.de/CTI-Schaltmodule/PS4a-Schaltmodul-4-fach.html

Tomcat

Hej!
Har jag en sådan: CTI PS4a? Sitter var?. Visst e jag dum? Jag har en carson 14 kanalers radio .

Thomsson

Jag uttryckte mig nog  lite luddigt-CTI PS4a är en liten modul som du får köpa.
Sök på youtube,där finns filmer på hur det funkar

Tomcat

Jawell, jag kollar. Tackar gör jag med!

Blicken

Russian komponents, american komponents, ALL MADE IN TAIWAN!!!